• Anonym (Orolig mamma)

Exmaken dricker

Vi skiljdes för några år sedan, han var deppig och drack men vägrade att söka hjälp. Nu säger barnen att pappa dricker varje dag och är full på helgen. Jag har en kontakt på Ifo genom samarbetssamtal men han hade semester idag. Vad kan jag göra mer än att anmäla honom. Vad kan jag bevisa? Ord mot ord? 

Vettiga svar tack. 

• Svar på tråden Exmaken dricker
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 20:28:19 följande:
    Klart det finns ett facit!! Barnen ska inte vara där och jag förstår inte varför du inte sätter stopp för det? De yngre barnen kan du definitivt neka att åka dit, de äldre mer tveksamt eftersom de också har en egen vilja, men om han kör onykter ska du dessutom ringa polisen.

Snabb fråga. Du säger att ingen har skadats. Nä. Inte ÄN. Vad kommer du att säga den dagen han kör i fyllan och orsakar en olycka med barnen i bilen? Om de skadas? Dör...? Fundera lite till på om du verkligen ska låta honom köra dem någonstans alls.
    +1
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 20:28:19 följande:
    Klart det finns ett facit!! Barnen ska inte vara där och jag förstår inte varför du inte sätter stopp för det? De yngre barnen kan du definitivt neka att åka dit, de äldre mer tveksamt eftersom de också har en egen vilja, men om han kör onykter ska du dessutom ringa polisen.

Snabb fråga. Du säger att ingen har skadats. Nä. Inte ÄN. Vad kommer du att säga den dagen han kör i fyllan och orsakar en olycka med barnen i bilen? Om de skadas? Dör...? Fundera lite till på om du verkligen ska låta honom köra dem någonstans alls.
    Problemet är att soc inte reagerar på detta när jag tar upp det. Det måste hända något innan jag kan gå in och stoppar umgänget annars begår jag umgängessabotage. Jag känner mig rätt maktlös. 
  • Anonym (Olof Clarksson-Lindén)

Har du pratat med honom och sagt att du är orolig för hans situation?

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Olof Clarksson-Lindén) skrev 2023-01-09 21:54:05 följande:

Har du pratat med honom och sagt att du är orolig för hans situation?

Självklart. Jag har pratat, förklarat, bönat, bett, hotat, gnällt, tjatat?. i många många år men som sagt så har det bara blivit värre ändå. 

Det plus att han inte sköter dem så som jag tycker att barn ska skötas. Han tycker inte att det är viktigt med regler, konsekvenser och sånt. Barnen får göra som de vill där. Det faller alltså på mig att uppfostra dem, sköta skolan, kontakt med vårdcentra/tandläkare, hygien osv. De yngre barnen kan komma hem i samma kläder som jag skickade de i och de har inte ens duschat. Klipper inte naglar. Behandlar inte löss. Listan kan göras lång. Vi är olika, jag fattar att vi gör på olika sätt men jag tycker att hans sätt är slappt, enkelt och äckligg.

Han ville ha vv för att slippa betala underhåll, han är iaf ärlig där.

• Anonym (Orolig mamma)

Ja, soc vet allt detta. Vi har gått på många samtal och det senaste handlade om hygien. Vi satt alltså i 1h och gick igenom hur barnens hygien ska skötas. Då är vi nere på basbehov, barnens rättigheter. Det är fan sorgligt!

• Anonym (Olof Clarksson-Lindén)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 22:12:38 följande:

Självklart. Jag har pratat, förklarat, bönat, bett, hotat, gnällt, tjatat?. i många många år men som sagt så har det bara blivit värre ändå. 

Det plus att han inte sköter dem så som jag tycker att barn ska skötas. Han tycker inte att det är viktigt med regler, konsekvenser och sånt. Barnen får göra som de vill där. Det faller alltså på mig att uppfostra dem, sköta skolan, kontakt med vårdcentra/tandläkare, hygien osv. De yngre barnen kan komma hem i samma kläder som jag skickade de i och de har inte ens duschat. Klipper inte naglar. Behandlar inte löss. Listan kan göras lång. Vi är olika, jag fattar att vi gör på olika sätt men jag tycker att hans sätt är slappt, enkelt och äckligg.

Han ville ha vv för att slippa betala underhåll, han är iaf ärlig där.

Förstår att du känner förtvivlan. Verkar ju inte som han fixar det mest grunlägggande när det handlar om era gemensamma barn.

Han kan varken ta hand om sig själv eller barnen om jag förstått dig rätt. Betalar han räkningar?

Komplicerat, känner du ngn som känner honom väl?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Olof Clarksson-Lindén) skrev 2023-01-09 22:20:06 följande:
    Förstår att du känner förtvivlan. Verkar ju inte som han fixar det mest grunlägggande när det handlar om era gemensamma barn.

Han kan varken ta hand om sig själv eller barnen om jag förstått dig rätt. Betalar han räkningar?

Komplicerat, känner du ngn som känner honom väl?

Nej, jag har ingen insyn i ekonomin. Jag bor kvar i huset och han köpte ett nytt. Han har ett välbetalt jobb men ville aldrig betala en krona mer än FKs uträkning på minimum underhåll. Nu slipper han ju det. 

Jag går förbi hans hus när jag går promenad, jag ser rakt in i köket och ölen han korkat upp när han lagar mat efter jobbet. Och hör hans tillstånd när han sitter i trädgården och grillar.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 21:46:56 följande:
    Problemet är att soc inte reagerar på detta när jag tar upp det. Det måste hända något innan jag kan gå in och stoppar umgänget annars begår jag umgängessabotage. Jag känner mig rätt maktlös. 
    Du kanske inte kan hindra att de umgås men du kan definitivt hindra att han kör dem i sin bil. Det måste finnas andra sätt att få dem till och från hans hem.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 22:36:16 följande:
    Du kanske inte kan hindra att de umgås men du kan definitivt hindra att han kör dem i sin bil. Det måste finnas andra sätt att få dem till och från hans hem.
    Han har dem en hel vecka så det finns ju många tillfällen när han använder bilen mer än till eller från mig.
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 22:36:16 följande:
    Genom att ta hans bilnycklar?
Svar på tråden Exmaken dricker