• Anonym

Exmaken dricker

Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 14:31:14 följande:
    Men tror du på det där själv?? Nej, han kommer inte sluta dricka bara för att man tycker att han ska "skärpa till sig", han är antagligen alkoholist och kommer inte sluta förrän han måste. Det är ingen som säger att barnen ska "hålla koll" på pappa som någon slags övervakning, märker de att han dricker så är det bara att åka hem, inget mer med det. Varför ska barn sitta med en onykter förälder? De själva inte trivs med det heller.
    Håller med om att barnen inte ska hålla koll på sin pappa!

Dock behöver pappan inte vara alkoholist, men att han har ett riskbruk är ju uppenbart.
    Och att han inte slutar för att ts säger till är ungefär lika uppenbart.

Ingen slutar med sina missbruk för att andra säger det, de slutar för att de vill eller inser att de måste.

Jag tycker att ts ska informera exet att om han inte skärper till sig så känner hon sig tvingad att orosanmäla för att få till en förändring. Antingen att barnen slutar åka till honom, eller att han väljer att hålla sig nykter iaf när barnen är hos honom.
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-09 22:36:16 följande:
    Du kanske inte kan hindra att de umgås men du kan definitivt hindra att han kör dem i sin bil. Det måste finnas andra sätt att få dem till och från hans hem.
    Genom att ta hans bilnycklar?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 10:01:15 följande:

Jag svarar på relevanta frågor och tips. 

Det är inte rimligt att jag tar hans bilnycklar, har ansvar för att han ska sluta dricka, inte lämna barnen utan en hotbild osv Det måste gå igenom Ifo och finnas en plan för barnens umgänge annars sätter jag mig själv i skiten.

Det är klart att du inte kan ta hans bilnycklar, det var bara ett svar till en som tyckte att du skulle hindra honom att köra bil på fyllan. Det finns ju liksom inget annat sätt.
    Det var inte menat som ett råd till dig!

Självklart är det inte ditt ansvar heller att han ska sluta att dricka, eller iaf hålla sig nykter när barnen är där.
    Dock skulle jag se det som en hotbild att sätta sina barn i bilen alkoholpåverkad och köra. Det är ett STORT hot mot deras säkerhet.
    Gissar dock att han förnekar det.

Har ni en dom på umgänget? Annars är det väl bara att skita i att köra dit ungarna?
    Allvarligt talat hade jag vägrat iallafall de två småbarnen att vara hos pappan. Ni verkar bo nära varandra, de tre äldre kan alltid gå hem om det barkar av totalt åt helvete. Men de små då? Får de äldre syskonen steppa upp som extraföräldrar när pappan är full?

Det äckliga beteendet med skita i ungarnas hygien, bryr sig verkligen inte soc om det? Be om någon annan handläggare!

Jag förstår inte hur du ska stå ut med detta i mer än tio år till, för det blir det ju om två barn är så små som under tio. Och tänk sen när de äldre är över 18... när de andra  inte har dessa som sin trygghet längre.

Nej, prata igen med soc. Så här kan ni inte ha det!
Svar på tråden Exmaken dricker