• Anonym (Orolig mamma)

Exmaken dricker

Vi skiljdes för några år sedan, han var deppig och drack men vägrade att söka hjälp. Nu säger barnen att pappa dricker varje dag och är full på helgen. Jag har en kontakt på Ifo genom samarbetssamtal men han hade semester idag. Vad kan jag göra mer än att anmäla honom. Vad kan jag bevisa? Ord mot ord? 

Vettiga svar tack. 

• Svar på tråden Exmaken dricker
  • Anonym (Nfnf)

Vet själv hur det är med en onykter morsa Som tvunget skulle dricka varje helg och kastade glas i golvet och skrek åt stackars pappa om han inte gjorde som hon ville. En morbror som kört på fyllan. Osv. Jag vet hur det är att vara barn i sådana sammanhang. och jag håller fast vid att nej barnet ska inte behöva åka därifrån. Utan det är den förälderns ansvar att sluta dricka. Mamman får se till att han gör det. Annars inte lämna barnen där helt enkelt.

• Anonym (Nfnf)

Gör en anonym anmälan till soc om han inte gör något åt det och det inte går att prata med honom. 

• Anonym (''')
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-09 14:25:06 följande:

Men att lägga ansvaret på barnen är ju bara fel, hon ska få komma till sin pappa . Hon ska inte behöva åka hem om han är full. Han ska vara nykter. Punkt slut. Det skapar ju en jäkla oro om hon ska behöva hålla koll på honom ständigt. Då kommer han även säkert börja försöka dölja drickandet ännu mer.

Fast är han inte  nykter så ska fasen inte barnen dit. 
    Det är ju "lätt" att säga att han ska vara nykter men är inte verkligheten så, så ska hon inte dit alls. 
  • Anonym (''')
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-09 16:48:06 följande:

Vet själv hur det är med en onykter morsa Som tvunget skulle dricka varje helg och kastade glas i golvet och skrek åt stackars pappa om han inte gjorde som hon ville. En morbror som kört på fyllan. Osv. Jag vet hur det är att vara barn i sådana sammanhang. och jag håller fast vid att nej barnet ska inte behöva åka därifrån. Utan det är den förälderns ansvar att sluta dricka. Mamman får se till att han gör det. Annars inte lämna barnen där helt enkelt.

hur ska mamman, som inte bor där, kunna "se till" att han slutar menar du? 
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (''') skrev 2023-01-09 17:19:09 följande:
    hur ska mamman, som inte bor där, kunna "se till" att han slutar menar du? 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-09 16:48:06 följande:

Du kan inte jämföra med dina föräldrar, om dina föräldrar levde ihop så kunde din pappa ju ha koll och säga ifrån men TS är skild och kan inte ha koll på om exmaken är nykter eller inte.

• Plupp73

Kör han bil? Skjutsar/hämtar han barnen? Är det garanterat att han inte kör onykter?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Man kan inte hålla barnen hemma för att han dricker alkohol, däremot om han blir berusad och barnen far illa av situationen. Vilket de ju har uttryckt. Har han skjutsat dem påverkad är det ännu värre. Kan han inte hantera alkohol ska barnen inte vara där!

Barnens vittnesmål är viktiga här TS, då det annars kan vara svårt att bevisa att han dricker för mycket, har kört onykter osv.

• Anonym (Orolig mamma)
    Plupp73 skrev 2023-01-09 17:45:45 följande:

Kör han bil? Skjutsar/hämtar han barnen? Är det garanterat att han inte kör onykter?

Ena tonåringen säger att han kört henne när han druckit. Jag läser alla era svar och ni förstår ju själva probleme, det finns ju inget facit och inget är ?det rätta? agerandet. Jag kan inte påverka hans drickande, det kunde jag inte då heller. Jag kan inte förbjuda barnen att gå dit för än har ingen skadats mer än psykiskt. Jag kan soc anmäla men kommer det att leda till något? 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 18:23:36 följande:
    Ena tonåringen säger att han kört henne när han druckit. Jag läser alla era svar och ni förstår ju själva probleme, det finns ju inget facit och inget är ?det rätta? agerandet. Jag kan inte påverka hans drickande, det kunde jag inte då heller. Jag kan inte förbjuda barnen att gå dit för än har ingen skadats mer än psykiskt. Jag kan soc anmäla men kommer det att leda till något? 
    Om han kört bil med barn när han har druckit - det är något konkret. Problemet är att tonåringen då är vittnet. Och det vill du nog inte utsätta barnet för. Fråga dem på socialtjänsten?  
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 18:23:36 följande:
    Klart det finns ett facit!! Barnen ska inte vara där och jag förstår inte varför du inte sätter stopp för det? De yngre barnen kan du definitivt neka att åka dit, de äldre mer tveksamt eftersom de också har en egen vilja, men om han kör onykter ska du dessutom ringa polisen.

Snabb fråga. Du säger att ingen har skadats. Nä. Inte ÄN. Vad kommer du att säga den dagen han kör i fyllan och orsakar en olycka med barnen i bilen? Om de skadas? Dör...? Fundera lite till på om du verkligen ska låta honom köra dem någonstans alls.
Svar på tråden Exmaken dricker