• AndreaBD

Exmaken dricker

Barnens ålder är av stor betydelse där, så tala gärna om hur gamla övriga barn är. 

Jag har haft samma problem, mina barn var 11 och 9 när vi skiljdes. Exet skötte sig dock i regel under veckorna, så det var mest helgerna som var problemet. Och det fick jag först veta flera år senare. Barn är ofta lojala där och säger inte alltid som det är. 

Det där är svår, Oftast är det ju så att ex-partnern inte direkt gör något allvarligt, så att man skulle kunna förhindra att han har barnen hos sig. Utan istället lever de med oro över att pappa dricker. Och det kan du ändå inte göra något åt. Det där bör du avväga innan du hetsar myndigheter på honom. Du kommer antagligen inte kunna påverka något, men han kommer inte att lita på dig för att du har anmält honom och då får du veta ännu mindre. Det är det som är svårt. 

Min dotter slutade också bo hos pappa som 15-åring. Ett tag i alla fall. Om den äldsta gör det så blir dock nackdelen att de yngre syskonen inte har någon som är lite äldre och har bättre koll på läget. 

• AndreaBD
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 13:49:27 följande:
    Tack för ett bra svar, vi verkar ha samma problem och tänka lika. Barnen sa inget under flera år men nu släppte proppen när stora flickan berättade, då vågade de yngre också. Tydligen har han även kört dem påverkad säger 13 åringen. Jag vill ju att de stora ska kunna ha lite koll, nackdelen med att skilja sig är ju att jag slipper skiten men jag lämnar barnen i det.
    Jo, jag vet. Det är svårt. Jag kände också det - att jag slipper honom, men barnen får stå ut med det. Samtidigt så har han ju en annan relation till barnen. Jag har i flera år frågat mig om och om igen - hur nära gränsen är det här? Dvs. där jag måste ingripa, anmäla honom nånstans, osv. Samtidigt har jag sett andra fall där soc inte har ingripit och där föräldrarna supit värre. Så, då kan man ju räkna ut att chanserna inte är så bra att man uppnår något positivt med det. 

Jag tyckte ändå till slut, om och om igen, att det var bättre att jag kunde kommunicera ganska öppet med honom. När dottern inte ville komma till honom så skyllde han inte på mig och om barnen klagade över något så kunde vi faktiskt prata om det utan att han kände sig anklagad direkt. Och i regel så var det då också så att t.ex. dottern försökte få någon fördel där. Dvs. jag började ofta samtalen med "jag vet att du bara vill barnens bästa och du har säkert inte gjort något större fel där, men C. säger....." 

Och det funkade. Men som sagt, det hänger på om man generellt kan lita på honom, trots missbruket. Och hur långt missbruket har gått. Det är också så olika, hur allvarligt det drabbar folk, hur mycket de förändras av det. Jag vet ju inte hur 
    ditt ex är. Det vet nog bäst du. Och kanske andra som känner honom - du kan alltid höra runt hos andra.

Och ett tips: Jag gick med min dotter på ett AA-möte, när hon var i en fas där hon led av det. Det var fantastiskt för att alla dessa vuxna som har erfarenheten av missbruksproblem (en del var torra, men långt ifrån alla) var så himla gulliga mot henne och gav henne en massa tips. Jag var bara med som stöd. Men det var mycket positivt. Det finns ju också stödgrupper för anhöriga, men det var dottern sedan ändå inte intresserad av. 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 18:23:36 följande:
    Ena tonåringen säger att han kört henne när han druckit. Jag läser alla era svar och ni förstår ju själva probleme, det finns ju inget facit och inget är ?det rätta? agerandet. Jag kan inte påverka hans drickande, det kunde jag inte då heller. Jag kan inte förbjuda barnen att gå dit för än har ingen skadats mer än psykiskt. Jag kan soc anmäla men kommer det att leda till något? 
    Om han kört bil med barn när han har druckit - det är något konkret. Problemet är att tonåringen då är vittnet. Och det vill du nog inte utsätta barnet för. Fråga dem på socialtjänsten?  
Svar på tråden Exmaken dricker