• Anonym (FR)

Exmaken dricker

Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-09 10:43:14 följande:
    Exmaken dricker

Vi skiljdes för några år sedan, han var deppig och drack men vägrade att söka hjälp. Nu säger barnen att pappa dricker varje dag och är full på helgen. Jag har en kontakt på Ifo genom samarbetssamtal men han hade semester idag. Vad kan jag göra mer än att anmäla honom. Vad kan jag bevisa? Ord mot ord? 

Vettiga svar tack. 

Du stämmer honom till tingsrätten på umgänget. Familjerätten kommer utreda samt prata med barnen. De äldra kan i praktiken kunna välja var de vill bo. Om barnen berättar om hans drickande kommer nog en dom landa i att hans umgänge minskar för de yngre.
  • Anonym (FR)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 13:09:28 följande:
    Vi har inget beslut utan gjort som de flesta som skiljer sig, knåpat ihop ett schema själva. De första nästan 4 åren hade han själv valt att ta dem 1-2 dagar i veckan på vardagen och inget på helgen.

Hans drickande under vår tid höll sig till helgen. Det är först nu som barnen berättar det jag misstänkte att han även dricker på vardagarna.
    Då är läget mycket mer flexibelt. Du kan sluta köra vv och behålla barnen hos dig. De äldra får välja och de yngre bestämmer du för, kanske varannna helg.. Vill han få till ett schema får han ta det till FR och TR.

Alternativt går du själv till TR.

Fundera ite så mycket kring hur du ska bevisa drickanden. Låt processen ha sin gång och anlita ett bra ombud.
  • Anonym (FR)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-01-10 19:01:44 följande:
    Läs mina tidigare svar. Vi har haft oändligt många möten med soc och de har vetat om hans problem från början. De vet även att han inte tar hand om deras basbehov. Problemet är att om jag stämmer honom utan bevis står ord mot ord och då har jag inget att komma med.

Så er tips är att jag ska dyka upp oannonserat och filma? 
    Att tipsa om att jag ska bli hans mentor för att sluta dricka har troligen inte varit gift med någon som dricker. Samma svar till er som tycker att han är mitt ansvar.
    Jag kan inte bara hindra barnen MEN jag lämnar de såklart inte om han är berusad. 
    Ok, soc vet, barnen vet och de äldre vill bo hos dig

Du bör prata med en jurist som kan förklara en vårdnadstvist och vad domstolen går på. 

Sluta göm dig bakom "bevis" Visa lite mod och omsorg om dina barn och börja driva processen. 
Svar på tråden Exmaken dricker