• Born74

Flytta från min sambo eller son?

Jag har ett problem. Min son är 21 år. Han bor hemma hos mig och min sambo och även hos sin pappa. Typ varannan vecka fortfarande. Han har svårt att ?komma igång? med vuxenlivet, det hånder liksom ingenting. Han går mest hemma och drar. Har haft två jobb men bara tillfälliga. Nu säger han att han ska börja plugga. 

Min sambo blir galen av detta! Han vill inte försörja en 21-åring som inte själv vill göra rätt för sig. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt känner jag till en del svårigheter som min son har och vill att han ska få ta det i sin takt. 

Men detta börjar bli ohållbart! Jag och min sambo bråkar massor om detta. Vi har det bra egentligen men detta kommer ta knäcken på vår relation. 

Jag har att välja på att flytta från min sambo som jag älskar jättemycket eller kasta ut min son (fast då kommer han bo endast hos sin pappa istället). Självklart älskar jag min son också jättemycket och vill att det ska gå bra för honom. 

• Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (Lugn) skrev 2023-01-09 02:38:34 följande:
    Ja snacka om att inte hänga med i tiden. För 30 år sedan flyttade man väl hemifrån när man var 19 annars var det nåt fel på en, men samhället har förändrats en aning sedan dess och svenska ungdomar flyttar fortfarande hemifrån väldigt tidigt vid en internationell jämförelse.

Sen kan det stressa på lite att som förälder veta att jag inte kommer att få se mina egna barn flytta hemifrån innan det är dags för hemmet men det är som det är..
    Sant.

Jag är 59, flyttade till eget när jag var sjutton. En uthyrningsdel av en större lägenhet. Hade toa och kokvrå.
    Första "riktiga"lägenheten, då var jag nyss fyllda arton.

Mina idag vuxna barn var båda 22 när de fick tag i förstahandskontrakt. Det är stor åldersskillnad på dem.
    Äldsta fick tag i via vanliga bostadskön, fyra år i kö.
    Yngsta fick tag i en sk ungdomslägenhet via samma kö, efter sex år i kön. (Han satte jag upp på 16-årsdagen. Det var inte möjligt med äldre sonen.)

Vi bor i en mindre stad. Och jag är långt ifrån "hemmet" kan jag lova. Ska ännu jobba minst åtta år till! (Till 67)
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Att det kan vara svårt för en 21-åring att få egen bostad idag, hoppas jag att de flesta har förståelse för.

En del bor också hemma tills de har pluggat klart, om det är ok för alla inblandade.

För TS del verkar problemet snarare vara att sonen saknar drivkraft samt har vissa svårigheter. Inte att han inte har flyttat än.

TS inser själv att han behöver hjälp, annars kanske han aldrig kommer till skott. Självklart ska hon inte kasta ut honom, men en plan behöver göras upp. Sambon behöver vara med på tåget.

TS, du skriver att du och din sambo bråkar mycket om detta. Du måste sätta dig ner i lugn och ro och prata med din sambo, utan sonen.

Jag kan på sätt och vis förstå sambons frustration om 21-åringen mest går hemma och drar och inget händer. Det kan inte jämföras med hans egna barn som fortfarande är tonåringar. Samtidigt är det ogint av honom att störa sig så på en 21-åring som ändå bara bor hos er varannan vecka. Och som trots allt betalar för sig, i alla fall för maten. Jag utgår från att din son hjälper till hemma och inte får allt serverat? Det bör även tonåringarna göra. 

• Anonym (Lugn)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-09 10:17:59 följande:

Att det kan vara svårt för en 21-åring att få egen bostad idag, hoppas jag att de flesta har förståelse för.

En del bor också hemma tills de har pluggat klart, om det är ok för alla inblandade.

För TS del verkar problemet snarare vara att sonen saknar drivkraft samt har vissa svårigheter. Inte att han inte har flyttat än.

TS inser själv att han behöver hjälp, annars kanske han aldrig kommer till skott. Självklart ska hon inte kasta ut honom, men en plan behöver göras upp. Sambon behöver vara med på tåget.

TS, du skriver att du och din sambo bråkar mycket om detta. Du måste sätta dig ner i lugn och ro och prata med din sambo, utan sonen.

Jag kan på sätt och vis förstå sambons frustration om 21-åringen mest går hemma och drar och inget händer. Det kan inte jämföras med hans egna barn som fortfarande är tonåringar. Samtidigt är det ogint av honom att störa sig så på en 21-åring som ändå bara bor hos er varannan vecka. Och som trots allt betalar för sig, i alla fall för maten. Jag utgår från att din son hjälper till hemma och inte får allt serverat? Det bör även tonåringarna göra. 

Ja sonen saknar drivkraft och det bör de på olika sätt hjälpa honom med. Jag kan också till viss del förstå sambons frustration.. Men han kanske behöver stöd snarare än hårda ultimatum. Sonen alltså..
  • Tow2Mater
    Core skrev 2023-01-09 02:24:35 följande:
    Det här är så svenskt det kan vara. Bara här förväntar man sig att ungarna är ute vid en 20! Däremot kan man ställa motkrav, börja plugga om du ska bo här, eller ta ett jobb och spar 10k i månaden, etc.

I Spanien, USA , kanada mfl bor barnen ofta hemma tills de är färdigutbildade vid 27 eller så
    Bara 14-17 % i USA bor hemma medan de studerar högskola. Men du kanske menar high school, då är det säkert fler.

Among undergraduates at public four-year colleges, 17 percent live with their parents. (2018-2019 school year)

oneclass.com/blog/featured/164684-how-much-can-you-save-by-living-at-home-during-college3F.en.html
  • Born74
    Anonym (Nn) skrev 2023-01-09 07:08:24 följande:

Det är väldigt vanligt att bo kvar hemma medans man pluggar? Framförallt om man bor i storstäderna? Många flyttar då till någon studentlägenhet efter något år eller två när man har tillräckligt med ködagar. Tycker med andra ord att det är lite väl att han absolut ska flytta och dessutom måste flytta direkt. 

Din son kanske inte klarar att flytta till en studentstad med den problematiken. Håller dock med om att en utbildning enbart på distans inte heller låter speciellt bra. Beroende på vad han vill plugga så är ändå stora delar av många utbildningar hemifrån och man behöver inte vara så mycket i skolan. Det i kombo med att bo kvar hemma åtminstone första året är kanske så höga krav man kan ha. 

Har du bra kontakt med ditt ex? Kanske ta ett samtal med honom för att diskutera hur ni ska stötta er son och ha en ?enad front?? 

Din sambo har inte rätt att trycka på för hårt i detta, är det så att hans barn måste dela rum för att din son har ett av rummen kanske? 

Nej hans barn har varsitt rum. 

Min sons pappa och jag har en helt okej relation. Vi pratar inte särskilt mycket eftersom barnen är stora (vi har en utflugen dotter också). Vi har inte pratat om detta egentligen, men jag vet att han inte tycker det är någon brådska för sonen. Han behöver heller inte betala nåt hos honom. Han menar mer att det kommer ordna sig till slut, han ställer ännu mindre krav. 

• Born74
    Tow2Mater skrev 2023-01-09 19:12:43 följande:

Låter ju som han kan bo heltid hos pappan då. Problem solved.

Ja det var ju lite min fråga i trådstarten. 
  • Anonym (Farsa)
    Born74 skrev 2023-01-07 22:30:38 följande:
    Han tänker läsa in matte 2 på Komvux med start 20 mars och sedan plugga distans 2 år till hösten.
    Varför distans? Jag rekommenderar folkhögskola med boende. Då tar han automatiskt ett första kliv ut i vuxenlivet.

• Born74

Om någon är intresserad av hur detta gick, så bestämde jag mig för att sonen får bo endast hos pappan. Det var ett jobbigt beslut, men min sambos och mitt förhållande hade annars gått under. Det är ju, hoppas jag, trots allt bara några år tills min son kommer igång med sitt egna liv. Och då vill jag inte stå där, ensam. 

• Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-08 22:15:13 följande:

Om någon är intresserad av hur detta gick, så bestämde jag mig för att sonen får bo endast hos pappan. Det var ett jobbigt beslut, men min sambos och mitt förhållande hade annars gått under. Det är ju, hoppas jag, trots allt bara några år tills min son kommer igång med sitt egna liv. Och då vill jag inte stå där, ensam. 

Vi får hoppas det blir bra för alla parter. Att bo hemma ända till 21 är i min värld oerhört länge hur som helst så kanske dags. Bara han inte fastnar hos pappan nu i flera år.
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?