• Born74

Flytta från min sambo eller son?

Jag har ett problem. Min son är 21 år. Han bor hemma hos mig och min sambo och även hos sin pappa. Typ varannan vecka fortfarande. Han har svårt att ?komma igång? med vuxenlivet, det hånder liksom ingenting. Han går mest hemma och drar. Har haft två jobb men bara tillfälliga. Nu säger han att han ska börja plugga. 

Min sambo blir galen av detta! Han vill inte försörja en 21-åring som inte själv vill göra rätt för sig. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt känner jag till en del svårigheter som min son har och vill att han ska få ta det i sin takt. 

Men detta börjar bli ohållbart! Jag och min sambo bråkar massor om detta. Vi har det bra egentligen men detta kommer ta knäcken på vår relation. 

Jag har att välja på att flytta från min sambo som jag älskar jättemycket eller kasta ut min son (fast då kommer han bo endast hos sin pappa istället). Självklart älskar jag min son också jättemycket och vill att det ska gå bra för honom. 

• Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?
  • Anonym (betalar egen mat)

Rättelse: Jag är kvar i hyresrätt, men inte samma hyresrätt som jag hade när jag precis flyttade hemifrån, vilket det låter som när man läser inlägget såg jag när det var postat.

Familjeliv, varför finns inte möjlighet att korrigera sina inlägg?

• Core

Det här är så svenskt det kan vara. Bara här förväntar man sig att ungarna är ute vid en 20! Däremot kan man ställa motkrav, börja plugga om du ska bo här, eller ta ett jobb och spar 10k i månaden, etc.

I Spanien, USA , kanada mfl bor barnen ofta hemma tills de är färdigutbildade vid 27 eller så

• Anonym (Lugn)

Bor ni i en större stad så är det väl inte att begära att en kille på 21 ska ha ett eget boende. Det är snudd på omöjligt. Särskilt som han inte har fast jobb.

Men nu skriver TS att killen har hela två jobb. Kanske inte på heltid, men han går ju i alla fall inte enbart runt och drar benen efter sig och gör ingenting. Han har två jobb! Man kan väl kanske vara vuxen nog att resonera att glaset är halvfullt i stället för halvtomt i det här fallet? Dessutom har han ambitionen att börja plugga? Vad är det att gnälla över, jag förstår inte?

• Anonym (Lugn)

Rimliga vore väl om han nu jobbar att begära att han ska betala lite för sig hemma. Kanske köpa sin egen mat? Betala lite hyra, på en rimlig nivå utifrån hans inkomst..? 

Han ska givetvis också få en uppgift i hemmet. Kandke dammsuga hallen tre ggr i veckan eller något sånt?

• Anonym (Lugn)
    Core skrev 2023-01-09 02:24:35 följande:

Det här är så svenskt det kan vara. Bara här förväntar man sig att ungarna är ute vid en 20! Däremot kan man ställa motkrav, börja plugga om du ska bo här, eller ta ett jobb och spar 10k i månaden, etc.

I Spanien, USA , kanada mfl bor barnen ofta hemma tills de är färdigutbildade vid 27 eller så

Ja snacka om att inte hänga med i tiden. För 30 år sedan flyttade man väl hemifrån när man var 19 annars var det nåt fel på en, men samhället har förändrats en aning sedan dess och svenska ungdomar flyttar fortfarande hemifrån väldigt tidigt vid en internationell jämförelse.

Sen kan det stressa på lite att som förälder veta att jag inte kommer att få se mina egna barn flytta hemifrån innan det är dags för hemmet men det är som det är..
    Anonym (Lugn) skrev 2023-01-09 02:38:34 följande:
    Ja snacka om att inte hänga med i tiden. För 30 år sedan flyttade man väl hemifrån när man var 19 annars var det nåt fel på en, men samhället har förändrats en aning sedan dess och svenska ungdomar flyttar fortfarande hemifrån väldigt tidigt vid en internationell jämförelse.

Sen kan det stressa på lite att som förälder veta att jag inte kommer att få se mina egna barn flytta hemifrån innan det är dags för hemmet men det är som det är..
    Du har helt rätt. Ts sambo verkar helt knäpp och tror knappast att han kommer vara lika ivrig att kasta ut sina egna barn efter deras student.
    Helt sjukt att man som sambo till någon kan ställa krav på att man ska försaka sina egna barn! Att gå med på det är lika sjukt det..

Oroar man sig för att hamna på hemmet innan barnen flyttat hemifrån, ja då har man nog planerat barn alldeles för sent i livet
    Anonym (Lugn) skrev 2023-01-09 02:35:57 följande:

Rimliga vore väl om han nu jobbar att begära att han ska betala lite för sig hemma. Kanske köpa sin egen mat? Betala lite hyra, på en rimlig nivå utifrån hans inkomst..? 

Han ska givetvis också få en uppgift i hemmet. Kandke dammsuga hallen tre ggr i veckan eller något sånt?

Han betalar ju tusen kr för mat för de 2 veckor han bor där.

Hjälpa till i hemmet, självklart!
  • Anonym (Nn)

Det är väldigt vanligt att bo kvar hemma medans man pluggar? Framförallt om man bor i storstäderna? Många flyttar då till någon studentlägenhet efter något år eller två när man har tillräckligt med ködagar. Tycker med andra ord att det är lite väl att han absolut ska flytta och dessutom måste flytta direkt. 

Din son kanske inte klarar att flytta till en studentstad med den problematiken. Håller dock med om att en utbildning enbart på distans inte heller låter speciellt bra. Beroende på vad han vill plugga så är ändå stora delar av många utbildningar hemifrån och man behöver inte vara så mycket i skolan. Det i kombo med att bo kvar hemma åtminstone första året är kanske så höga krav man kan ha. 

Har du bra kontakt med ditt ex? Kanske ta ett samtal med honom för att diskutera hur ni ska stötta er son och ha en ?enad front?? 

Din sambo har inte rätt att trycka på för hårt i detta, är det så att hans barn måste dela rum för att din son har ett av rummen kanske? 

Ordinär Man skrev 2023-01-08 22:29:19 följande:

Köp en etta i något gammalt brukssamhälle, och sätt honom för tills han tröttnat.

Sambon? Eller sonen?
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?