Inlägg från: Anonym (Lugn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lugn)

Flytta från min sambo eller son?

Bor ni i en större stad så är det väl inte att begära att en kille på 21 ska ha ett eget boende. Det är snudd på omöjligt. Särskilt som han inte har fast jobb.

Men nu skriver TS att killen har hela två jobb. Kanske inte på heltid, men han går ju i alla fall inte enbart runt och drar benen efter sig och gör ingenting. Han har två jobb! Man kan väl kanske vara vuxen nog att resonera att glaset är halvfullt i stället för halvtomt i det här fallet? Dessutom har han ambitionen att börja plugga? Vad är det att gnälla över, jag förstår inte?

• Anonym (Lugn)

Rimliga vore väl om han nu jobbar att begära att han ska betala lite för sig hemma. Kanske köpa sin egen mat? Betala lite hyra, på en rimlig nivå utifrån hans inkomst..? 

Han ska givetvis också få en uppgift i hemmet. Kandke dammsuga hallen tre ggr i veckan eller något sånt?

• Anonym (Lugn)
    Core skrev 2023-01-09 02:24:35 följande:

Det här är så svenskt det kan vara. Bara här förväntar man sig att ungarna är ute vid en 20! Däremot kan man ställa motkrav, börja plugga om du ska bo här, eller ta ett jobb och spar 10k i månaden, etc.

I Spanien, USA , kanada mfl bor barnen ofta hemma tills de är färdigutbildade vid 27 eller så

Ja snacka om att inte hänga med i tiden. För 30 år sedan flyttade man väl hemifrån när man var 19 annars var det nåt fel på en, men samhället har förändrats en aning sedan dess och svenska ungdomar flyttar fortfarande hemifrån väldigt tidigt vid en internationell jämförelse.

Sen kan det stressa på lite att som förälder veta att jag inte kommer att få se mina egna barn flytta hemifrån innan det är dags för hemmet men det är som det är..
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-09 10:17:59 följande:

Att det kan vara svårt för en 21-åring att få egen bostad idag, hoppas jag att de flesta har förståelse för.

En del bor också hemma tills de har pluggat klart, om det är ok för alla inblandade.

För TS del verkar problemet snarare vara att sonen saknar drivkraft samt har vissa svårigheter. Inte att han inte har flyttat än.

TS inser själv att han behöver hjälp, annars kanske han aldrig kommer till skott. Självklart ska hon inte kasta ut honom, men en plan behöver göras upp. Sambon behöver vara med på tåget.

TS, du skriver att du och din sambo bråkar mycket om detta. Du måste sätta dig ner i lugn och ro och prata med din sambo, utan sonen.

Jag kan på sätt och vis förstå sambons frustration om 21-åringen mest går hemma och drar och inget händer. Det kan inte jämföras med hans egna barn som fortfarande är tonåringar. Samtidigt är det ogint av honom att störa sig så på en 21-åring som ändå bara bor hos er varannan vecka. Och som trots allt betalar för sig, i alla fall för maten. Jag utgår från att din son hjälper till hemma och inte får allt serverat? Det bör även tonåringarna göra. 

Ja sonen saknar drivkraft och det bör de på olika sätt hjälpa honom med. Jag kan också till viss del förstå sambons frustration.. Men han kanske behöver stöd snarare än hårda ultimatum. Sonen alltså..
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?