• Born74

Flytta från min sambo eller son?

Jag har ett problem. Min son är 21 år. Han bor hemma hos mig och min sambo och även hos sin pappa. Typ varannan vecka fortfarande. Han har svårt att ?komma igång? med vuxenlivet, det hånder liksom ingenting. Han går mest hemma och drar. Har haft två jobb men bara tillfälliga. Nu säger han att han ska börja plugga. 

Min sambo blir galen av detta! Han vill inte försörja en 21-åring som inte själv vill göra rätt för sig. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt känner jag till en del svårigheter som min son har och vill att han ska få ta det i sin takt. 

Men detta börjar bli ohållbart! Jag och min sambo bråkar massor om detta. Vi har det bra egentligen men detta kommer ta knäcken på vår relation. 

Jag har att välja på att flytta från min sambo som jag älskar jättemycket eller kasta ut min son (fast då kommer han bo endast hos sin pappa istället). Självklart älskar jag min son också jättemycket och vill att det ska gå bra för honom. 

• Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?
  • FuckGoggleAskMe

Inte för att jag vilka svårigheter din son har, men de flesta 21åringar kan och vill bo någon annanstans, och kan försörja sig själv. Hur som helst ska väl inte din sambo försörja honom, det får du göra själv tillsammans med pappan, om nu inte sonen lyckas få inkomst eller bidrag. 

• Anonym (S)

Du behöver ställa krav på din son, även eller särskilt om han har vissa svårigheter. Han måste plugga och/eller jobba och bidra ekonomiskt till hushållet. Han måste göra upp en plan som innebär att han kan få ett eget boende. Du gör honom en björntjänst om du inte ställer dessa krav. Din sambo tycker säkert att det är ok om det finns en tydlig plan så du behöver inte kasta ut honom från ena dagen till den andra.

• Anonym (Inte ok)

Förstår att det känns jobbigt för dig men kan säga att jag skulle inte acceptera om min sambo lät sin 21-åring bo gratis hemma hos oss och gå och dra och inte bidra. vi har båda barn sedan innan samt gemensamma. vi är helt överens om att vi gemensamt står för boende och mat så länge de går i gymnasiet men sedan behöver de ha en plan och flytta ut eller börja betala för sig om de ska bo kvar. Det är ju en björntjänst att bara gå o dra hemma hos sina föräldrar utan en plan när man är vuxen. Jag skulle inte vilja betala för min sambos barn i denna situation och skulle verkligen inte förvänta sig att han betalade för mina. Det finns alldeles för mycket annat vi vill göra och någon gång vill man också att de blir vuxna och börjar ta ansvar.

• Anonym (Miss X)

Jag hade aldrig valt bort mitt barn, en sambo är inte värd ens i närheten för mig.
    Må vara att pojken behöver få tummen ur, men för allt i världen svik honom inte!

• Tow2Mater

15 mars är sista anmälningsdag för sommarkurser, 17 april är sista anmälningsdag för hösten. Vad och var planerar han plugga? Dags att göra iordning planen.

• Anonym (´´´)

Jag har en 21-åring som bor mest hos mig/min man. Jobbiga perioder med psykisk ohälsa som gör att varje gång det blir så, stannar hans liv upp. Därför bor han ff hemma, arbetslös. Han har kämpat, men nu sista tiden har det verkligen blivit sämre så han har varit en sväng på sjukhus. Vi vill inget hellre än att han ska må bra, kunna hitta något litet jobb så att han kan försörja sig och flytta. Han är hos sin pappa emellanåt. Vi har resonerat många gånger om hur han ska kunna bidra hemma men när han inte haft en krona in, så kan man liksom inte bidra med pengar. 

Det finns med andra ord 21-åringar som ff bor hemma, för er i tråden som tycker att då har man flyttat. 

Har även en 20-åring som bor hemma. Han har jobb och siktar på att komma in på utbildning på annan ort i höst. Det är därmed ingen större idé att flytta hemifrån nu ett halvår, om han ändå ska byta ort sen. Bättre bo hemma och spara mer pengar tills studentlivet drar igång. 

TS, det är väl ingen fara att sonen bor enbart hos pappan om det fungerar för sonen att bo där och pappan är en vettig person. Är det ok för pappan så prata med båda om att det är ett förslag till förändring. Ni kan ju ses ändå, du kan stötta även om ni inte ses varje dag. Det är inte att svika, när sonen är vuxen. 

• Born74

Anonym (???), det är ungefär så det är här också! Inte sjukhus eller så, men jag funderar på om han inte måste ta tag i sina sociala problem och söka hjälp för att det ska funka i fortsättningen. 

Är din man okej med situationen?

• Anonym (korven)
    Anonym (Miss X) skrev 2023-01-07 20:21:46 följande:

Jag hade aldrig valt bort mitt barn, en sambo är inte värd ens i närheten för mig.
    Må vara att pojken behöver få tummen ur, men för allt i världen svik honom inte!

+1
  • Born74

Jag är ny här och fattar inte riktigt hur det funkar. Jag trodde att jag nyss skrev ett inlägg som var ungefär så här:

Tack snälla för era svar! Det verkar som att de flesta tycker att jag inte bör flytta ifrån min sambo för detta och att min son måste börja ta ansvar. Tilläggas bör att sonen betalar 1000 kr/mån hemma.

• Anonym (korven)
    Born74 skrev 2023-01-07 22:07:22 följande:

Jag är ny här och fattar inte riktigt hur det funkar. Jag trodde att jag nyss skrev ett inlägg som var ungefär så här:

Tack snälla för era svar! Det verkar som att de flesta tycker att jag inte bör flytta ifrån min sambo för detta och att min son måste börja ta ansvar. Tilläggas bör att sonen betalar 1000 kr/mån hemma.

har din sambo barn?
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?