• Born74

Flytta från min sambo eller son?

Jag har ett problem. Min son är 21 år. Han bor hemma hos mig och min sambo och även hos sin pappa. Typ varannan vecka fortfarande. Han har svårt att ?komma igång? med vuxenlivet, det hånder liksom ingenting. Han går mest hemma och drar. Har haft två jobb men bara tillfälliga. Nu säger han att han ska börja plugga. 

Min sambo blir galen av detta! Han vill inte försörja en 21-åring som inte själv vill göra rätt för sig. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt känner jag till en del svårigheter som min son har och vill att han ska få ta det i sin takt. 

Men detta börjar bli ohållbart! Jag och min sambo bråkar massor om detta. Vi har det bra egentligen men detta kommer ta knäcken på vår relation. 

Jag har att välja på att flytta från min sambo som jag älskar jättemycket eller kasta ut min son (fast då kommer han bo endast hos sin pappa istället). Självklart älskar jag min son också jättemycket och vill att det ska gå bra för honom. 

• Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?
  • Born74

Anonym (???), det är ungefär så det är här också! Inte sjukhus eller så, men jag funderar på om han inte måste ta tag i sina sociala problem och söka hjälp för att det ska funka i fortsättningen. 

Är din man okej med situationen?

• Born74

Jag är ny här och fattar inte riktigt hur det funkar. Jag trodde att jag nyss skrev ett inlägg som var ungefär så här:

Tack snälla för era svar! Det verkar som att de flesta tycker att jag inte bör flytta ifrån min sambo för detta och att min son måste börja ta ansvar. Tilläggas bör att sonen betalar 1000 kr/mån hemma.

• Born74
    Tow2Mater skrev 2023-01-07 21:13:16 följande:

15 mars är sista anmälningsdag för sommarkurser, 17 april är sista anmälningsdag för hösten. Vad och var planerar han plugga? Dags att göra iordning planen.

Han tänker läsa in matte 2 på Komvux med start 20 mars och sedan plugga distans 2 år till hösten.
  • Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-01-07 22:27:23 följande:

Nu vet jag inte om din son verkligen har problem som gör att han måste bo hemma, få stöd och hjälp eller "bara" är bortklemad, servad och aldrig riktigt behövt bli vuxen. Är det det senare vill jag bara säga att du gör honom en björntjänst i så fall. Han riskerar bli som min väns snart 30-årige son. Han beter sig som han vore knappt tonåring, bor med mamman än ( i en tvåa!), servas med precis allt, har inga vänner, klarar inget på egen hand, byter ofta jobb. Visserligen har han IBS, men enligt min vän/hans mamma är det självklart att han måste bo hos henne för "hur skulle han klarat sig annars?" Ja, hur brukar vuxna normalt klara sig? Själva! Eftersom man just är vuxen, myndig, nästan aldrig bor hemma till 30, förväntas kunna ta hand om sig själv. Vi tror ärligt sagt aldrig han kommer flytta hemifrån. Vi tror inte hon vill det heller. Han är hennes lille pojke som aldrig tillåts växa upp. Och det är genomtragiskt!

Jag håller med dig, egentligen! Men fasen vaf svårt det är när det är ens eget barn? Det kan vara så att du har rätt i att jag gör honom en björntjänst men samtidigt är jag för snäll för att kasta ut mitt eget barn? Och jag vet också att hans pappa aldrig skulle göra så, han är alldeles för snäll och ställer ÄNNU mindre krav. Så det skulle sluta med att han får flytta till pappan. 
  • Born74
    Anonym (Psss) skrev 2023-01-07 22:27:07 följande:

Jag förstår att det kan vara svårt för en 21 åring att få jobb och egen bostad. 

Men varför betalar din sambo för din son? Det får du och pappan göra.

Vi har gemensam ekonom. Sonen bor halva tiden här och halva hos sin pappa. sonen betalar 1000 kr/mån hemma. Men det blir ju ändå vi (sambon och jag) som försörjer honom när han bor här. 
  • Born74
    Anonym (Psss) skrev 2023-01-07 23:39:43 följande:

Ok. Har ni gemensamma barn? För annars är det väl inte så vanligt (och inget att rekomendera) med gemensam ekonomi när man har barn sedan tidigare och inga gemensamma. 

Vi har inga gemensamma barn. Jag kanske säger fel när jag säger gemensam ekonomi. Vi betalar allt för huset och mat tillsammans, men han köper saker till sina barn om de behöver något. Jag köper inte längre nåt till sonen eftersom han är vuxen. Men vi försörjer ju ändå min son med mat och husrum i och med att han bor hemma. 
  • Born74
    Anonym (´´´) skrev 2023-01-08 07:47:29 följande:
    Ok på så sätt att han ju förstår läget. Har ytterligare en äldre son som flyttat hemifrån, men som var i lite samma sits medan han bodde hemma, så vi är lite luttrade Flört

Vad har din son för stöd? Min son har själv tidigare ordnat kurator på VC tex. Din son skulle behöva boka en samtalstid på CC för en första bedömning av någon (det heter första linjen eller liknande - alla VC ska ha det). 

Personligt ombud är något som kommuner kan erbjuda (gratis). Det har min son använt sig av. Någon som hjälpte honom titta på vilka möjligheter som fanns, tex hjälpa till med kontakt med AF, FK och liknande, om man har svårt att ta tag i sånt själv. 

Min son har NPF-diagnos och därför har han rätt till stöd från vuxenhabiliteringen. Det kan man bara få om man har diagnos. Han har inte velat ha den hjälpen förut men nu är han på väg in dit. 

Ett bra tips är annars folkhögskola. Det var kanske bästa tiden i min sons liv. Han bodde i studenthemmet på annan ort, ca 1,5 timme hemifrån så det va enkelt att åka hem på helger om han ville, men han stannade oftast kvar. Där fanns mycket stöd att få, mindre grupper, lugnt ställe, samtidigt som man lär sig att ta hand lite mer om sig själv. 
    Han har inte något stöd tyvärr. Han har ångestproblematik och kanske även social fobi men han har inte tagit någon hjälp sedan första året på gymnasiet. Jag har sagt till honom att jag tycker han ska kontakta VC. Han var själv lite inne på det först, men nu säger han att han inte tror han behöver det, att han inte kommer att få ångest om han hamnar rätt. 
  • Born74
    Dexter dot com skrev 2023-01-08 08:50:49 följande:
    Varför betalar du inte din sons mat och mer för el mm om det är det din sambo stör sig på?
    Det skulle jag kunna göra men jag tror han stör sig på hela grejen, att det inte händer något? Problemet finns kvar även om jag börjar betala. 
  • Born74
    Anonym (´´´) skrev 2023-01-08 10:29:27 följande:
    Han behöver nog kontakta VC. Det här är ju klassiskt undvikande beteende, som man ju har för att man har de svårigheterna. 

Hur ska han hamna rätt, tänker han? Han kan möjligen göra en plan A och en plan B - om det inte sker det som jag tänkt mig så kontaktar jag VC (eller nåt annat som ni har kommit på finns). Ångest får man ofta av stress så det kan han så klart råka uppleva senare i livet också. Därför tror jag det är bra med en vårdkontakt för att utreda lite hur man har det och vilket stöd som ev kan finnas, lära sig lite fler verktyg för att hantera det som man tycker är lite svårt. 

Läsa på distans gjorde min äldste son väldigt mycket under pandemin. Det funkar för många men inte alla. Är din son säker på att det kommer fungera? Är hans plan att bo hemma tills han är 23 om han skulle läsa på 2 år? 

Ja jag tror också han behöver det. Jag får försöka styra honom till det. 

Han började först på en stor skola på gymnasiet, då fick han supermycket ångest och fick hoppa av. Började gå i terapi som funkade bra. Började hösten efter på en mindre skola och där gick det jättebra. Men sen kom problemen tillbaka efter studenten, när det var dags att ta sig ut i det riktiga livet.

Han trivdes bra med att plugga på distans under pandemin, när han gick på gymnasiet.  

Jag tror hans tanke är att fortsätta bo hemma medan han pluggar. Och det ger mig ångest för jag ser inget slut på detta! Rynkar på näsan

• Born74
    Anonym (Jennie) skrev 2023-01-08 10:25:12 följande:
    Föreslå att han betalar mat och husrum för sig och sina barn medan du betalar för dig och din son! Då kanske han fattar hur löjliga hans ekonomiska argument är.

Sedan behöver du förstås lägga press på din son att ta sig ut i vuxenlivet, för hans egen skull. Är verkligen distansstudier en bra idé för någon som redan har så få sociala kontakter? En studentkorridor eller folkhögskoleinternat kanske vore en bättre miljö, eller åtminstone studier där han träffar sina kursare.
    Jag har också tänkt på det här med distans. Då fortsätter han sitta hemma bara. Han skulle verkligen behöva komma ut istället. 
  • Born74
    Anonym (Nn) skrev 2023-01-09 07:08:24 följande:

Det är väldigt vanligt att bo kvar hemma medans man pluggar? Framförallt om man bor i storstäderna? Många flyttar då till någon studentlägenhet efter något år eller två när man har tillräckligt med ködagar. Tycker med andra ord att det är lite väl att han absolut ska flytta och dessutom måste flytta direkt. 

Din son kanske inte klarar att flytta till en studentstad med den problematiken. Håller dock med om att en utbildning enbart på distans inte heller låter speciellt bra. Beroende på vad han vill plugga så är ändå stora delar av många utbildningar hemifrån och man behöver inte vara så mycket i skolan. Det i kombo med att bo kvar hemma åtminstone första året är kanske så höga krav man kan ha. 

Har du bra kontakt med ditt ex? Kanske ta ett samtal med honom för att diskutera hur ni ska stötta er son och ha en ?enad front?? 

Din sambo har inte rätt att trycka på för hårt i detta, är det så att hans barn måste dela rum för att din son har ett av rummen kanske? 

Nej hans barn har varsitt rum. 

Min sons pappa och jag har en helt okej relation. Vi pratar inte särskilt mycket eftersom barnen är stora (vi har en utflugen dotter också). Vi har inte pratat om detta egentligen, men jag vet att han inte tycker det är någon brådska för sonen. Han behöver heller inte betala nåt hos honom. Han menar mer att det kommer ordna sig till slut, han ställer ännu mindre krav. 

• Born74
    Tow2Mater skrev 2023-01-09 19:12:43 följande:

Låter ju som han kan bo heltid hos pappan då. Problem solved.

Ja det var ju lite min fråga i trådstarten. 
  • Born74

Om någon är intresserad av hur detta gick, så bestämde jag mig för att sonen får bo endast hos pappan. Det var ett jobbigt beslut, men min sambos och mitt förhållande hade annars gått under. Det är ju, hoppas jag, trots allt bara några år tills min son kommer igång med sitt egna liv. Och då vill jag inte stå där, ensam. 

• Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-02-08 22:21:31 följande:
    Vi får hoppas det blir bra för alla parter. Att bo hemma ända till 21 är i min värld oerhört länge hur som helst så kanske dags. Bara han inte fastnar hos pappan nu i flera år.
    Tack, det hoppas jag med! Han ska ju plugga så det kan kanske blir så att han bor hos sin pappa under den tiden, ca 2,5 år? Men jag orkar inte pusha mer, har försökt allt jag kan och det händer inget.
  • Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-02-09 20:55:09 följande:
    Ibland måste man släppa taget och låta barnen fixa sitt liv själva. Han ska ju åtminstone plugga- alltid nåt. Han kanske får motivation för annat vad tiden lider.
    Ja det känns trots allt bra detta. Han har varit här och hälsat på idag/kväll och samtidigt rensat ur sitt rum. Jag tror att han också tycker det är ganska skönt att bara behöva bo på ett ställe och ha alla grejer på en plats. Vi träffas ju ändå, även om han inte bor här. Och jag kommer ändå alltid finnas där för honom. 
  • Born74

Oj oj vad detta berörda många. Vissa tycker att jag är helt dum i huvudet medan andra förstår och till och med försvarar mig. Det blir jag varm i hjärtat av att läsa. 

Vill bara förtydliga. I trådstarten skrev jag ?kasta ut min son?. Det har jag absolut inte gjort. Jag pratade med honom och föreslog att han skulle bo endast hos sin pappa. Han gick med på det och tyckte nog i ärlighetens namn att det var skönt att slippa bo på två ställen. Han är väldigt lojal mot båda föräldrar så han skulle nog aldrig föreslagit det själv. 

Allt funkar bra för honom. Vi har kontakt varje dag. Han har ansökt till skola (Komvux) med start i mars och har även fått sommarjobb, något han fixade själv, utan min hjälp. Han oroar sig lite för ny ångest men ska därför redan nu ta kontakt med VC och be om hjälp, så att han fixar sommarjobbet. Jag är stolt över honom! Hjärta

• Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-02-20 20:35:13 följande:
    Jamen du ser, det blev en liten knuff till mer självständighet. Övertygad om att det var rätt beslut i längden. Lyssna inte på domedagsprofeterna som spyr galla på dig.
    Precis, det tror jag också! Och tack snälla, det ska jag inte Flört
  • Born74
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-20 21:09:37 följande:
    Kul att höra, det klart att du ska vara stolt över din son!

Det låter ju absolut som han fixar saker själv, bara han får ta det i sin takt. Att han bor där det funkar bättre och slipper hatta fram och tillbaka, var kanske det bästa som kunde hända.

Hade han flyttat hemifrån istället för till pappan, hade ingen tyckt att du "övergav" honom. Vad är skillnaden? Du finns ju fortfarande där för honom, precis som man gör för vuxna barn när de skaffar eget boende.
    Exakt, så tänker jag med! Tack snälla!
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?