• Born74

Flytta från min sambo eller son?

Jag har ett problem. Min son är 21 år. Han bor hemma hos mig och min sambo och även hos sin pappa. Typ varannan vecka fortfarande. Han har svårt att ?komma igång? med vuxenlivet, det hånder liksom ingenting. Han går mest hemma och drar. Har haft två jobb men bara tillfälliga. Nu säger han att han ska börja plugga. 

Min sambo blir galen av detta! Han vill inte försörja en 21-åring som inte själv vill göra rätt för sig. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt känner jag till en del svårigheter som min son har och vill att han ska få ta det i sin takt. 

Men detta börjar bli ohållbart! Jag och min sambo bråkar massor om detta. Vi har det bra egentligen men detta kommer ta knäcken på vår relation. 

Jag har att välja på att flytta från min sambo som jag älskar jättemycket eller kasta ut min son (fast då kommer han bo endast hos sin pappa istället). Självklart älskar jag min son också jättemycket och vill att det ska gå bra för honom. 

• Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?
  • Anonym (Psss)

Jag förstår att det kan vara svårt för en 21 åring att få jobb och egen bostad. 

Men varför betalar din sambo för din son? Det får du och pappan göra.

• Anonym (Växa upp)

Nu vet jag inte om din son verkligen har problem som gör att han måste bo hemma, få stöd och hjälp eller "bara" är bortklemad, servad och aldrig riktigt behövt bli vuxen. Är det det senare vill jag bara säga att du gör honom en björntjänst i så fall. Han riskerar bli som min väns snart 30-årige son. Han beter sig som han vore knappt tonåring, bor med mamman än ( i en tvåa!), servas med precis allt, har inga vänner, klarar inget på egen hand, byter ofta jobb. Visserligen har han IBS, men enligt min vän/hans mamma är det självklart att han måste bo hos henne för "hur skulle han klarat sig annars?" Ja, hur brukar vuxna normalt klara sig? Själva! Eftersom man just är vuxen, myndig, nästan aldrig bor hemma till 30, förväntas kunna ta hand om sig själv. Vi tror ärligt sagt aldrig han kommer flytta hemifrån. Vi tror inte hon vill det heller. Han är hennes lille pojke som aldrig tillåts växa upp. Och det är genomtragiskt!

• Born74
    Tow2Mater skrev 2023-01-07 21:13:16 följande:

15 mars är sista anmälningsdag för sommarkurser, 17 april är sista anmälningsdag för hösten. Vad och var planerar han plugga? Dags att göra iordning planen.

Han tänker läsa in matte 2 på Komvux med start 20 mars och sedan plugga distans 2 år till hösten.
  • Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-01-07 22:27:23 följande:

Nu vet jag inte om din son verkligen har problem som gör att han måste bo hemma, få stöd och hjälp eller "bara" är bortklemad, servad och aldrig riktigt behövt bli vuxen. Är det det senare vill jag bara säga att du gör honom en björntjänst i så fall. Han riskerar bli som min väns snart 30-årige son. Han beter sig som han vore knappt tonåring, bor med mamman än ( i en tvåa!), servas med precis allt, har inga vänner, klarar inget på egen hand, byter ofta jobb. Visserligen har han IBS, men enligt min vän/hans mamma är det självklart att han måste bo hos henne för "hur skulle han klarat sig annars?" Ja, hur brukar vuxna normalt klara sig? Själva! Eftersom man just är vuxen, myndig, nästan aldrig bor hemma till 30, förväntas kunna ta hand om sig själv. Vi tror ärligt sagt aldrig han kommer flytta hemifrån. Vi tror inte hon vill det heller. Han är hennes lille pojke som aldrig tillåts växa upp. Och det är genomtragiskt!

Jag håller med dig, egentligen! Men fasen vaf svårt det är när det är ens eget barn? Det kan vara så att du har rätt i att jag gör honom en björntjänst men samtidigt är jag för snäll för att kasta ut mitt eget barn? Och jag vet också att hans pappa aldrig skulle göra så, han är alldeles för snäll och ställer ÄNNU mindre krav. Så det skulle sluta med att han får flytta till pappan. 
  • Born74
    Anonym (Psss) skrev 2023-01-07 22:27:07 följande:

Jag förstår att det kan vara svårt för en 21 åring att få jobb och egen bostad. 

Men varför betalar din sambo för din son? Det får du och pappan göra.

Vi har gemensam ekonom. Sonen bor halva tiden här och halva hos sin pappa. sonen betalar 1000 kr/mån hemma. Men det blir ju ändå vi (sambon och jag) som försörjer honom när han bor här. 
  • Anonym (Psss)

Ok. Har ni gemensamma barn? För annars är det väl inte så vanligt (och inget att rekomendera) med gemensam ekonomi när man har barn sedan tidigare och inga gemensamma. 

• Born74
    Anonym (Psss) skrev 2023-01-07 23:39:43 följande:

Ok. Har ni gemensamma barn? För annars är det väl inte så vanligt (och inget att rekomendera) med gemensam ekonomi när man har barn sedan tidigare och inga gemensamma. 

Vi har inga gemensamma barn. Jag kanske säger fel när jag säger gemensam ekonomi. Vi betalar allt för huset och mat tillsammans, men han köper saker till sina barn om de behöver något. Jag köper inte längre nåt till sonen eftersom han är vuxen. Men vi försörjer ju ändå min son med mat och husrum i och med att han bor hemma. 
  • Anonym (´´´)
    Born74 skrev 2023-01-07 22:01:55 följande:

Anonym (???), det är ungefär så det är här också! Inte sjukhus eller så, men jag funderar på om han inte måste ta tag i sina sociala problem och söka hjälp för att det ska funka i fortsättningen. 

Är din man okej med situationen?

Ok på så sätt att han ju förstår läget. Har ytterligare en äldre son som flyttat hemifrån, men som var i lite samma sits medan han bodde hemma, så vi är lite luttrade Flört

Vad har din son för stöd? Min son har själv tidigare ordnat kurator på VC tex. Din son skulle behöva boka en samtalstid på CC för en första bedömning av någon (det heter första linjen eller liknande - alla VC ska ha det). 

Personligt ombud är något som kommuner kan erbjuda (gratis). Det har min son använt sig av. Någon som hjälpte honom titta på vilka möjligheter som fanns, tex hjälpa till med kontakt med AF, FK och liknande, om man har svårt att ta tag i sånt själv. 

Min son har NPF-diagnos och därför har han rätt till stöd från vuxenhabiliteringen. Det kan man bara få om man har diagnos. Han har inte velat ha den hjälpen förut men nu är han på väg in dit. 

Ett bra tips är annars folkhögskola. Det var kanske bästa tiden i min sons liv. Han bodde i studenthemmet på annan ort, ca 1,5 timme hemifrån så det va enkelt att åka hem på helger om han ville, men han stannade oftast kvar. Där fanns mycket stöd att få, mindre grupper, lugnt ställe, samtidigt som man lär sig att ta hand lite mer om sig själv. 
  • Anonym (´´´)
    Born74 skrev 2023-01-07 22:39:43 följande:
    Vi har gemensam ekonom. Sonen bor halva tiden här och halva hos sin pappa. sonen betalar 1000 kr/mån hemma. Men det blir ju ändå vi (sambon och jag) som försörjer honom när han bor här. 
    Så är det hos oss också. Min man har sina barn och står för alla kostnader för dem. Jag står för saker runt min son men eftersom han är 21 och just nu har 0 kr i inkomst så blir det ju att försörjer honom, främst med maten då. Huset hade kostat samma ändå så det bryr vi oss inte om. Hans pappa bidrar med lite pengar då och då, och när han är hos pappan står förstås de för kostnaderna där. 
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?