Inlägg från: Anonym (Växa upp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Växa upp)

Flytta från min sambo eller son?

Nu vet jag inte om din son verkligen har problem som gör att han måste bo hemma, få stöd och hjälp eller "bara" är bortklemad, servad och aldrig riktigt behövt bli vuxen. Är det det senare vill jag bara säga att du gör honom en björntjänst i så fall. Han riskerar bli som min väns snart 30-årige son. Han beter sig som han vore knappt tonåring, bor med mamman än ( i en tvåa!), servas med precis allt, har inga vänner, klarar inget på egen hand, byter ofta jobb. Visserligen har han IBS, men enligt min vän/hans mamma är det självklart att han måste bo hos henne för "hur skulle han klarat sig annars?" Ja, hur brukar vuxna normalt klara sig? Själva! Eftersom man just är vuxen, myndig, nästan aldrig bor hemma till 30, förväntas kunna ta hand om sig själv. Vi tror ärligt sagt aldrig han kommer flytta hemifrån. Vi tror inte hon vill det heller. Han är hennes lille pojke som aldrig tillåts växa upp. Och det är genomtragiskt!

• Anonym (Växa upp)

Det finns ju ett mellanting mellan att kasta ut honom inom en vecka och inget är löst och att låta honom bo kvar tills han fyller 30. Ultimatum låter kanske hårt, men lite åt det hållet tror jag du får köra med. Han kanske behöver medicin eller terapi eller nåt. Och då måste han ju ta tag i det och det är där du kommer in. Du kan ju följa med om det känns svårt, hjälpa till på alla praktiska vis, men han måste ändå själv ta itu med saker och ting. Det tillhör vuxenlivet. Att göra saker fast det är motigt och jobbigt. Det har vi alla fått göra. En mamma som alltid finns där och håller en i armarna är i längden inte nyttigt.
    Det borde ju motivera honom att bli självständig också. Målet för alla barn- de som klarar det pga fysik och psyke i alla fall- är ju att flytta hemifrån. Arbeta, ha ett eget liv, leva som man själv vill. Saknar han motivation till det får du pressa på lite. Det är inte att svika. Att svika är att fortsätta som förr.

• Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-08 22:15:13 följande:

Om någon är intresserad av hur detta gick, så bestämde jag mig för att sonen får bo endast hos pappan. Det var ett jobbigt beslut, men min sambos och mitt förhållande hade annars gått under. Det är ju, hoppas jag, trots allt bara några år tills min son kommer igång med sitt egna liv. Och då vill jag inte stå där, ensam. 

Vi får hoppas det blir bra för alla parter. Att bo hemma ända till 21 är i min värld oerhört länge hur som helst så kanske dags. Bara han inte fastnar hos pappan nu i flera år.
  • Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-09 20:27:20 följande:
    Tack, det hoppas jag med! Han ska ju plugga så det kan kanske blir så att han bor hos sin pappa under den tiden, ca 2,5 år? Men jag orkar inte pusha mer, har försökt allt jag kan och det händer inget.
    Ibland måste man släppa taget och låta barnen fixa sitt liv själva. Han ska ju åtminstone plugga- alltid nåt. Han kanske får motivation för annat vad tiden lider.
  • Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-11 22:19:53 följande:
    Ja det känns trots allt bra detta. Han har varit här och hälsat på idag/kväll och samtidigt rensat ur sitt rum. Jag tror att han också tycker det är ganska skönt att bara behöva bo på ett ställe och ha alla grejer på en plats. Vi träffas ju ändå, även om han inte bor här. Och jag kommer ändå alltid finnas där för honom. 
    Det blev kanske en positiv knuff då att flytta från dig. Finnas där för barnen gör man ju om man så blir 100 år själv och barnen 75. Men ett eget boende och ett eget liv hoppas man ju förstås de får långt innan dess.    
  • Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-20 20:26:25 följande:

Oj oj vad detta berörda många. Vissa tycker att jag är helt dum i huvudet medan andra förstår och till och med försvarar mig. Det blir jag varm i hjärtat av att läsa. 

Vill bara förtydliga. I trådstarten skrev jag ?kasta ut min son?. Det har jag absolut inte gjort. Jag pratade med honom och föreslog att han skulle bo endast hos sin pappa. Han gick med på det och tyckte nog i ärlighetens namn att det var skönt att slippa bo på två ställen. Han är väldigt lojal mot båda föräldrar så han skulle nog aldrig föreslagit det själv. 

Allt funkar bra för honom. Vi har kontakt varje dag. Han har ansökt till skola (Komvux) med start i mars och har även fått sommarjobb, något han fixade själv, utan min hjälp. Han oroar sig lite för ny ångest men ska därför redan nu ta kontakt med VC och be om hjälp, så att han fixar sommarjobbet. Jag är stolt över honom! Hjärta

Jamen du ser, det blev en liten knuff till mer självständighet. Övertygad om att det var rätt beslut i längden. Lyssna inte på domedagsprofeterna som spyr galla på dig.
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?