• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Gvk

Orkidé8181: Varför uppgiven? Du är ju iaf gravid och det är ju kanon.

Själv blev jag uppgiven när jag idag hittade en artikel som säger att en kvinna efter 37 bör ha 33 ägg i frys för att kunna räkna med att lyckad med en IVF.
    Efter 40 har man 10% chans att bli gravid. 
    Så chanserna är tyvärr inte så stora.
    Men man får kämpa på.

• Gvk

Noelan: Ja intressant det här med protein!
    Ska efter vad du skrev iaf undvika sojabönan.
    Men t.ex Yalla Milkshake är gjord på mjölkprotein så den använder jag mig mycket av. 

Förstår precis vad du menar med att vara gråtmild.
    Jag brukar också vara stark men den här kampen är fruktansvärd!
    Det är ju en så stor sak att bli förälder och en längtan få förstår som inte varit i den situationen och att då få oron över att det kanske är kört och inte går. Det är otroligt stressfyllt. 

Oron tar ju aldrig slut! 

Först ska man oroa sig för antal Folliklar och för överstimulans, sen för antal ägg, därefter för hur många som bli befruktade, hur många som kan gå till frys, en återföring som ska ta sig och jämte detta en ekonomisk press för hur man ska göra om det inte funkar och man behöver köpa än mer paket. Fryskostnader, kostnader för ICSI etc.

Vi som gör detta är riktiga Power-ladies allihop!

Gitte är bäst men hon har tyvärr semester nu tills slutet av juli.
    Hon tog mina sista också sist.

Lägger upp en bild på hur många ägg man bör få ut beroende på sitt AMH.

• Gvk

Noelan: Ja intressant det här med protein!
    Ska efter vad du skrev iaf undvika sojabönan.
    Men t.ex Yalla Milkshake är gjord på mjölkprotein så den använder jag mig mycket av. 

Förstår precis vad du menar med att vara gråtmild.
    Jag brukar också vara stark men den här kampen är fruktansvärd!
    Det är ju en så stor sak att bli förälder och en längtan få förstår som inte varit i den situationen och att då få oron över att det kanske är kört och inte går. Det är otroligt stressfyllt. 

Oron tar ju aldrig slut! 

Först ska man oroa sig för antal Folliklar och för överstimulans, sen för antal ägg, därefter för hur många som bli befruktade, hur många som kan gå till frys, en återföring som ska ta sig och jämte detta en ekonomisk press för hur man ska göra om det inte funkar och man behöver köpa än mer paket. Fryskostnader, kostnader för ICSI etc.

Vi som gör detta är riktiga Power-ladies allihop!

Gitte är bäst men hon har tyvärr semester nu tills slutet av juli.
    Hon tog mina sista också sist.

Lägger upp en bild på hur många ägg man bör få ut beroende på sitt AMH.

• Noelani
    Gvk skrev 2023-07-09 13:41:56 följande:

Själv blev jag uppgiven när jag idag hittade en artikel som säger att en kvinna efter 37 bör ha 33 ägg i frys för att kunna räkna med att lyckad med en IVF.
    Men man får kämpa på.

Vilken tur att det där inte stämmer och Orkidé8181 är beviset 😉

Man måste komma ihåg att bakom all statistik finns människor och situationer som påverkar. Vissa över 40 lyckas också på första försöken. 10% är också beräknat per cykel...  Många över 40 lever också med äldre män som har sämre spermier medan du har donator med bra spermier. 

Dessutom tror jag statistik för kvinnor över 40 är rejält opålitlig. Eftersom kvinnor över 40 får betala privat gör man kanske inte lika många försök som kvinnor under 40 gör och iom att man kanske behöver högre doser så hinner vissa säkert inte ens dit pga ekonomi och klinikerna höjer ju inte hur som helst. Absolut har vi sämre chans än en 25 åring med AMH på 3 men chansen finns och framförallt om man går privat tror jag inte heller de skulle ta emot en om de visste de var kört. De behöver ju tänka på sin statistik också för att få kunder... 

En vän till mig fick sitt första barn på naturlig väg vid 41. De hann bara försöka ett par månader.. 😅  Och ja Shiny i andra gruppen som verkar lyckats med både IVF och en naturlig i samma cykel.. Så, man vet aldrig.. 🤗

We got this!! ❤️❤️
  • Noelani

Gvk, 

Ja yalla ska nog inte vara något problem. Jag kör dock mkt tonfisk blandat med kvarg och mer sånt.. Mannen kör råa ägg som du 😅

Ja det är en sjuk berg och dalbana. Går liksom inte att beskriva för någon annan. Och de få som vet om vad vi går igenom försöker sitt bästa att stötta men de har ju ingen aning eg. 

Intressant med bilden och antal ägg.. kan du länka till hela ? Känns skumt dock att man skulle titta på frysta ägg.. 33 st ? 9 av 10 ägg klarar upptining. Alltså behöver en kvinna på 37 år behöva göra typ 29 ET? Det går ju inte ihop.. 

• Noelani

Ang läkarna på CFC föresten..
    Jag tyckte nog varken bra eller dåligt om Gitte.. Hann inte få någon direkt uppfattning 😅

Men vet du om det är fler kvinnor eller män som är läkare där ?  

• Gvk

Såklart jag håller med dig och jag menar inte drar ner våra förhoppningar med mitt inlägg.

Visst är det glädjande att se att kvinnor här ute över 40 lyckas och lyckas bra. Det motiverar ju!

Men det ska också finnas en medvetenhet om att vissa  kliniker ger glädjestatistik för att få kunder.
    Det är också en sanning att det är privata företag med vinstintressen.
    Behandlingarna är otroligt kostsamma. Jag har ju gjort 4plock själv nu inne på mitt 5:e och först nu börjar jag koppla på hur det funkar.
    Statistiskt, på 10 ägg får du kanske 6 embryon till dag 3, varav 2-3 klarar sig till blaston. Dessa 2 ska då ta sig.

Ägg som fryses innan dag 5 kommer man få bortfall på iaf några. Likaså klarar inte alla embryon sig vid upptining. Stabilast är såklart blaston. 

Av 3plockförsök kanske man får en omgång fragmenteringar på ägg eller embryon oberoende på simmarna. 

Jag skulle rekommendera 6 plock om man då får 5 till frys var gång. Då har man 30 ägg att spela på till ett barn och förhoppningsvis några kvar till syskonförsök.

Detta är såklart bara mina tankar om
    det hela. Också så jag planerar mitt upplägg. 
    Ta ett år töm alla ägg jag kan medans de är av bra kvalitet. Sedan kan jag återföra, om jag skulle blivit gravid för ett år sedan, gått 9 månader och därefter nu på nytt börjat plocka ägg till kanske syskon då skulle kvaliteten på äggen försämrats under det tidsintervallet. På bara mitt sista år har jag fått färre ägg, av sämre kvalitet och mitt AMH har förändrats sedan juli förra året.
    Men allt detta är ju individuellt. Man får hitta sin egen väg. 

Sen finns det ju dem också med enorm tur och bra fertilitet. Det var väl någon här ute som lyckades få hela 9 blaston till frys! Men det är sällan man lyckas med det generellt.
    Minns inte heller åldern på personen. 

Men absolut ska vi lyckas på något sätt!
    Som du säger ?We got this!?😍

• Gvk

Noelani: Jag har plockat 47 ägg om jag räknat rätt😅
    Så statistiken skulle jag ändå säga stämmer till viss del. Men jag har ju bara gjort en återföring.
    Jag utgår från att min procentuella chans är 20% med mina värden. Då innebär det 1graviditet på 5 försök,
    Så jag lagrar ägg/embryon som ska räcka till just 5 försök. Då räknar jag worst case scenario.
    Med bortfall av ägg/embryon som inte klarar sig, samt 2 återföringar per gång.

Svend är chefsläkare, en rolig men speciell man.
    Sen har vi Sten och någon yngre tjej som jag dock inte tyckte om.
    Hon lyssnade inte! Sa att min bedövning inte tog men hon bara fortsatte. Ville skrika av smärta rätt ut men bet ihop. Av någon anledning tömde endast hälften av alla äggblåsor jag hade. Något min svenska gynekolog sedan starkt ifrågasatte. När hon gjorde UL på mig någon dag efter uttag för att jag hade ont sa hon. Men varför har de inte tömt mer! Du har ju hälften kvar!
    Så henne ska jag vägra gå till igen.

• Orkidé8181
    Gvk skrev 2023-07-09 13:41:56 följande:

Men man får kämpa på.

Ja men precis, där och då kände jag mignuppgoven eftersom jag är 42 och vi då hade gjort 4 ivf försök plus 2 st FET.

men ja, vi lyckades till slut :) 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023