Såklart jag håller med dig och jag menar inte drar ner våra förhoppningar med mitt inlägg.
Visst är det glädjande att se att kvinnor här ute över 40 lyckas och lyckas bra. Det motiverar ju!
Men det ska också finnas en medvetenhet om att vissa kliniker ger glädjestatistik för att få kunder.
Det är också en sanning att det är privata företag med vinstintressen.
Behandlingarna är otroligt kostsamma. Jag har ju gjort 4plock själv nu inne på mitt 5:e och först nu börjar jag koppla på hur det funkar.
Statistiskt, på 10 ägg får du kanske 6 embryon till dag 3, varav 2-3 klarar sig till blaston. Dessa 2 ska då ta sig.
Ägg som fryses innan dag 5 kommer man få bortfall på iaf några. Likaså klarar inte alla embryon sig vid upptining. Stabilast är såklart blaston.
Av 3plockförsök kanske man får en omgång fragmenteringar på ägg eller embryon oberoende på simmarna.
Jag skulle rekommendera 6 plock om man då får 5 till frys var gång. Då har man 30 ägg att spela på till ett barn och förhoppningsvis några kvar till syskonförsök.
Detta är såklart bara mina tankar om
det hela. Också så jag planerar mitt upplägg.
Ta ett år töm alla ägg jag kan medans de är av bra kvalitet. Sedan kan jag återföra, om jag skulle blivit gravid för ett år sedan, gått 9 månader och därefter nu på nytt börjat plocka ägg till kanske syskon då skulle kvaliteten på äggen försämrats under det tidsintervallet. På bara mitt sista år har jag fått färre ägg, av sämre kvalitet och mitt AMH har förändrats sedan juli förra året.
Men allt detta är ju individuellt. Man får hitta sin egen väg.
Sen finns det ju dem också med enorm tur och bra fertilitet. Det var väl någon här ute som lyckades få hela 9 blaston till frys! Men det är sällan man lyckas med det generellt.
Minns inte heller åldern på personen.
Men absolut ska vi lyckas på något sätt!
Som du säger ?We got this!?😍