• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Ms MR
    @humlaaan tack så mycket 😍
    En liten oro har uppstått, men vi går positivt framåt, menar min man och jag. Så step by step med positiva tankar 😊
    Du frågade om min resa...det var inte så lång resan med ivf som en del hade upplevt här enligt den som jag läste.
    Min resa handlade mer om att jag hade hälso problem (benet, rygg...) och det var en lång period utan planering med graviditet pga detta. När jag egentligen kom på fotten och på något sätt fortsatte jag äntligen att leva normalt igen (har kvar så kallad kronisk smärta i kroppen men mår bra och just lever mitt liv 😅) då har vi även bestämt oss att vi vill en bebis. Efter nästan 2 år utan lyckan att stanna gravid, började vi processen att få ivf, det gick väldigt fort for oss.. inom 6 månader med alla provar, intro möte, fick jag starta med hormoner med första anmäld mens)... Och nu är jag gravid ☺️🥰
    Jag är 38 nu i år. Och vi är gifta 8 år.

@Noelani tack så jättemycket, det har du rätt i, det släppte...säkert det ska gå lite i cirkel med olika känslor 😊🥰

Angående din fråga om Gonal F, jag är inte säkert att jag förstår rätt din fråga, du undrar om sprutan kan innehålla mer en din dosa?
    Jag fick sprutor med 900 IE och en spruta räckte för tre dagar eftersom min dosering var 300. Men jag vet att det finns andra doser också eftersom det är lagt en till i slutet och den sista med 300 IE.. Och jag skulle inte säga att det stannar kvar nånting efter rätt dosering, det går till 0 varje gång efter att jag gav en dose.
    Kanske det är bra att fråga om allt sjukhöterska, och jag tror att den sajt appen är bra att ha, kan läsa och kolla video också om varje medicin Medicininstruktioner.se
  • Ms MR
    @aminabe
    Tack att du delar med dig, det känns att det är normalt att ha olika känslor, ändå det finns inga speciella symptom ännu, och då är det den väntan med ultraljudet. Jag tänkte ringa och fråga om datumet hehe.. Så då kanske det är bra att ha tålamod och vänta tills Malmö svarar 😍
    Har du fått UV i vecka 8?
    Hur du räknade din graviditet? Jag räknar ut fostrets åldern från återföringsdagen medan från sista mens dagen riktig veckor av graviditet (liksom med vanliga graviditeten).. Är det rätt? 🙂
    P. S. Kul så du fick se din lilla hjärta 🥰
  • Humlaaan

MsMR, vilken fin historia, jag hoppas att allt går bra nu. ☺️🙏🏻
    hur mår du annars? Några symptom? 

Jag är nu på rd 12 och idag försvann spänningarna och smärtan jag haft i brösten samt att en molande mensvärk kommer till och från igen. Är det någon som haft liknande men ändå blivit gravida? 

• Femling
    Humlaaan skrev 2023-07-02 17:16:00 följande:

MsMR, vilken fin historia, jag hoppas att allt går bra nu. ☺️🙏🏻
    hur mår du annars? Några symptom? 

Jag är nu på rd 12 och idag försvann spänningarna och smärtan jag haft i brösten samt att en molande mensvärk kommer till och från igen. Är det någon som haft liknande men ändå blivit gravida? 

Molvärk kan ju lika gärna vara pga att livmodern växer :) jag fick en kraftig molvärk på RD 6 och sen kom det lite grann vissa dagar efter det. Testade första gången på RD 8 och det var tydligt positivt men hade inga symptom direkt. Nu går jag snart in i vecka 7 (gjorde en FET i naturlig cykel) och de enda symptomen jag egentligen har är att det molar lite i magen någon gång om dagen men i övrigt känner jag inte så mycket. Är ju fortfarande tidigt för mig så jag vet inte om det fortlöper som det ska, men att du har molvärk kan ju som sagt absolut vara pga en graviditet 👍 när ska du testa? 
  • aminabe
    Ms MR skrev 2023-07-02 16:25:04 följande:
    @aminabe
    Tack att du delar med dig, det känns att det är normalt att ha olika känslor, ändå det finns inga speciella symptom ännu, och då är det den väntan med ultraljudet. Jag tänkte ringa och fråga om datumet hehe.. Så då kanske det är bra att ha tålamod och vänta tills Malmö svarar 😍
    Har du fått UV i vecka 8?
    Hur du räknade din graviditet? Jag räknar ut fostrets åldern från återföringsdagen medan från sista mens dagen riktig veckor av graviditet (liksom med vanliga graviditeten).. Är det rätt? 🙂
    P. S. Kul så du fick se din lilla hjärta 🥰
    Jag gjorde ett FET med 5 dagars blastocyst och då räknade jag att insättning gjordes dag 15 i cykeln och sen + 5 dagar till bakåt. Så insättning 8 maj, räknade då att mensens första dag var 18 april och bf blir då 23 januari. Stämde med hur Malmö räknade så fick samma bf när jag var där ☺️ är lite annorlunda dvs från vanligt. Gör man färsk återföring borde äggutplocket räknas som dag 15 och sen lägger man på dagarna för hur gammalt det befruktade ägget är. 

Jag fick ultraljudet gjort när jag var i 8+5 är i 10+4 idag! 
  • Ms MR
    @humlaaan Tack så mycket för fina ord 🙂☺️
    Annars jag mår bra, det är faktiskt 5:e vecka men 3:e med fostret och inga speciella symptom känns utom lite molvärk i magen. Då och då kommer en kraftig huggande smärta men försvinner snabbt (vilket jag fick veta är normalt).

Jag hoppas verkligen att allt bri bra med dig, svårt att säga ang symptom, vissa känner inget medan andra har mensvärk som i slutet blir tecken på graviditet.
    Håller tummarna 🙏

@aminabei
    I så fall tror jag att jag räknar rätt 😊 då väntar jag på UV, vilket blir 8e vecka från första mens dagen inte från insättningen eller hur? 
  • Noelani

Precis kommit från kliniken och allt såg bra ut så idag börjar vi med sprutor.. 

Så nyfiken hur det går för dig Gvk 🙈

• Miniiimi
    Hej❣️

Jag har haft problem att hitta min ägglossning, enligt läkaren kan min lucka vara kort/på natten. Har alltid testat på morgonen men har testat ifrån testlagret och de visade väldigt svart streck som övergick till inget streck.. vilket betyder ingen ägglossning men har otroligt regelbunden mens, någon som varit i liknande situation? Har ni tips på någon typ av utredning? Har ni fått någon förklaring? 

Till min andra fråga; 
    Till denna insättning har jag fått progynon 3ggr/dag innan insättning så då behövde jag inte följa min ägglossning utan gjorde ultraljud för att kontrollera slemhinnan. Någon mer som gjort liknande? Får även lutinus efter insättning +fortsatt progynon 2 ggr/dag
    Har satt in en blastocyst den 27/6 officiell testdag 9/7. Känner inga symptom alls, skulle vilja tjuv testa men när kan det tidigast visa gravid? ❤️
  • Humlaaan

Hej! 

Jag är tillbaka och är dessutom gravid! 🙂 Tydligt plus idag hos läkaren. Jag har varit så sjuk pga överstimulering så jag har åkt in och ut på akuten i en veckas tid. Men graviditeten bekräftar varför jag blivit så sjuk! 

Går det för er andra? 🧡

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023