• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-11-05 09:57:20 följande:

är det någon som vet eller upplevt att en låg befruktningsgrad betyder sämre kvalitet på äggen?

Add De som blev befruktade är av sämre kvalitet alltså. Det känns ju så som att de som blev befruktade är av mkt sämre kvalitet än tidigare omgångar då befruktningsgraden var hög eftersom så få blev befruktade...

Åh tufft att höra, 10 ägg varav 9 mogna är ju toppen annars. Jag hade en gång 5 befruktade av 10 mogna. Det var tyvärr vår sämsta omgång. Fick då höra att den låga befruktningsgraden berodde på för få bra spermier. Har också haft typ 10/12 befruktade och fått dåligt resultat, tror det är omöjligt att veta hur det kommer gå. Det räcker med ett bra embryo vilket du fortfarande har chans att få men förstår känslan ❤️❤️
  • Quincey
    Awesomeginger skrev 2024-10-30 04:30:20 följande:

Hej tjejer.

Efter en 60 timmar förlossningen som slutade i akut kejsarsnitt så fick vi äntligen träffa våran lilla grabb i måndags vid 13,47.
    Att man hoppats på en enkel förlossningen efter all kraft och sorg vi fått ta ge för att komma hit spelat ingen roll, Inger ska vara änkelt. 
    Kommer ihåg för ett år sen idag var jag gravid för första gången ej medveten om att en vecka senare så skulle de de sluta i missfall. Och ni ett år senare år han här.

Läser mycket de ni skriver är så jävla imponerad av hur ni alla krigar. Vet att ni alla kommer bli fantastiskt föräldara och att de är så orättvist att inger barn fått uppleva lyckan att ha er till föräldrar än. Kämpa på, hejar på er alla.

Wow! Stort grattis och bra kämpat!! ❤️❤️
  • Quincey
    J000ssan skrev 2024-11-01 07:17:59 följande:

Hej tjejer ❤️
    plussade igår på rd8 med en blasto! så livrädd jag ska förlora det igen med min bakgrund, usch, nästan mer orolig nu än innan jag visste! Symptom kommer och gå verkligen, ömma bröst ibland, väääldigt lite molvärk ngn dag bara men annars inget! 

testdag på måndag och sen ska jag ringa min privata gynekolog och be om flera tidiga ultraljud så man kan följa och slipper gå för långt som sist med mitt MA! 

hoppas ni alla mår bra!❤️❤️

Grattis!! Håller tummarna att allt ska gå bra!
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-11-05 10:49:42 följande:
    Åh tufft att höra, 10 ägg varav 9 mogna är ju toppen annars. Jag hade en gång 5 befruktade av 10 mogna. Det var tyvärr vår sämsta omgång. Fick då höra att den låga befruktningsgraden berodde på för få bra spermier. Har också haft typ 10/12 befruktade och fått dåligt resultat, tror det är omöjligt att veta hur det kommer gå. Det räcker med ett bra embryo vilket du fortfarande har chans att få men förstår känslan ❤️❤️
    Tack för svar Hjärta

Hur menar du att det var er sämsta omgång? Var de ägg som blev befruktade av sämre kvalitet och hade sämre utveckling generellt än de gånger då befruktningsgraden varit högre?

Önskar att de kunde ge oss besked om varför befruktningen var så låg den här gången. IOM att man gjorde ICSI och kunde se att äggen var mogna så antar jag att det är kvaliteten på äggen alternativt dåliga spermier. Tror dock inte det är fel på antalet spermier och antagligen är det mina ägg som vanligt. 

Ja det räcker ju med 1 såklart men känns som att det krävs 400 för att en ska ha en chans att dela sig till dag fem för oss. Gråter

Känns så jäjlka surt jag har lagt 6 000 på akupunktur senaste  månaden och över 1000 kr på Q10 (8 tabletter om dagen) I VECKAN  och ändå blir det så här dåligt.  
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-11-05 11:19:34 följande:
    Tack för svar Hjärta

Hur menar du att det var er sämsta omgång? Var de ägg som blev befruktade av sämre kvalitet och hade sämre utveckling generellt än de gånger då befruktningsgraden varit högre?

Önskar att de kunde ge oss besked om varför befruktningen var så låg den här gången. IOM att man gjorde ICSI och kunde se att äggen var mogna så antar jag att det är kvaliteten på äggen alternativt dåliga spermier. Tror dock inte det är fel på antalet spermier och antagligen är det mina ägg som vanligt. 

Ja det räcker ju med 1 såklart men känns som att det krävs 400 för att en ska ha en chans att dela sig till dag fem för oss. Gråter

Känns så jäjlka surt jag har lagt 6 000 på akupunktur senaste  månaden och över 1000 kr på Q10 (8 tabletter om dagen) I VECKAN  och ändå blir det så här dåligt.  
    Ja vi hade generellt bra embryon dag 3 som inte blev något till dag 5 men den omgången var det bara en som såg ok ut på dag 3. Detta har jag sett i efterhand när jag kollat protokollet. Kan tillägga att 6 ägg också var omogna den gången och jag tog maxdos så det kändes inte helt rätt från början. Jag blev spontant gravid enda gången i livet två månader tidigare så var förbryllande med den dåliga utvecklingen.

Vet ni när ni ska göra återföring? Fy jag förstår, vissa får dock aldrig dag 5 och får ändå barn ❤️❤️

Förstår det är så dyrt när man hållit på ett tag, ändå kan man inte sluta för man vill inte ta risken att inte göra allt man kan.
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-11-05 11:30:28 följande:
    Ja vi hade generellt bra embryon dag 3 som inte blev något till dag 5 men den omgången var det bara en som såg ok ut på dag 3. Detta har jag sett i efterhand när jag kollat protokollet. Kan tillägga att 6 ägg också var omogna den gången och jag tog maxdos så det kändes inte helt rätt från början. Jag blev spontant gravid enda gången i livet två månader tidigare så var förbryllande med den dåliga utvecklingen.

Vet ni när ni ska göra återföring? Fy jag förstår, vissa får dock aldrig dag 5 och får ändå barn ❤️❤️

Förstår det är så dyrt när man hållit på ett tag, ändå kan man inte sluta för man vill inte ta risken att inte göra allt man kan.
    Okej jag förstår. Kanske är 9 mogna ägg av 10 plockade ändå på grund av allt man gjort så det kan ju ha givit något såklart men blir ås ledsen när man bara har 4 som är med. När jag kollar tidigare embruoprotokoll så är det flera som blivit befruktade men som inte fortsatt vidare dag två så man blir ju så rädd att det kanske inte ens finns ngt imorgon.

Jag tror vi väntar till dag 5 ändå. Thomas säger att de ska börja övergå till det i samtliga fall ändå nu snart och att det inte spelar ngn roll om det är i labbet eller livmodern. orkar inte gå runt med hormoner 2 veckor nu i onödan och jag mår ändå skitdålgit under ruvartiden så kan lika gärna ta smällen direkt dag fem i sånt fall känner jag.  
  • J000ssan
    Quincey skrev 2024-11-05 10:52:47 följande:
    Grattis!! Håller tummarna att allt ska gå bra!
    Tack snälla🙏
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-11-05 12:03:56 följande:
    Okej jag förstår. Kanske är 9 mogna ägg av 10 plockade ändå på grund av allt man gjort så det kan ju ha givit något såklart men blir ås ledsen när man bara har 4 som är med. När jag kollar tidigare embruoprotokoll så är det flera som blivit befruktade men som inte fortsatt vidare dag två så man blir ju så rädd att det kanske inte ens finns ngt imorgon.

Jag tror vi väntar till dag 5 ändå. Thomas säger att de ska börja övergå till det i samtliga fall ändå nu snart och att det inte spelar ngn roll om det är i labbet eller livmodern. orkar inte gå runt med hormoner 2 veckor nu i onödan och jag mår ändå skitdålgit under ruvartiden så kan lika gärna ta smällen direkt dag fem i sånt fall känner jag.  
    Intressant att de ska vänta till fem dagar i samtliga fall, också skönt på något sätt att inte sätta in och göra ruvtiden i onödan ❤️❤️

Jag har börjat en ny stimulering nu, får se vad som händer.. De har stängt nästa månad så kunde inte vänta en månad till.
  • Macbookpro

Gav upp detta försök igår när jag fick negativt på rd 12. 

har slutat ta proggisarna nu så hoppas på mens snart. hoppas på nästa. 80-90% chans att det bör ha funkat då. 

• LMSM
    Quincey skrev 2024-11-07 08:24:52 följande:
    Intressant att de ska vänta till fem dagar i samtliga fall, också skönt på något sätt att inte sätta in och göra ruvtiden i onödan ❤️❤️

Jag har börjat en ny stimulering nu, får se vad som händer.. De har stängt nästa månad så kunde inte vänta en månad till.
    Ja, tror de ska följa många kliniker i Europa som alltid verkar odla till dag fem. Det är väl klokt om det är så att de har samma förutsättningar i labb som livmoder att utvecklas men annars är det ju inte så bra. 

Jag fick precis ett jättetråkigt samtal till från cvl. Skulle ha haft återföring imorgon och de skulle ha ringt då men om det inte blev ngt men de ringde redan idag. Av fyra ägg är ett på 6 celler ett på 5 och två på fyra idag dag 4.. Katastrof alltså.Ska räkna med att det inte blir återföring imorgon mao, det hade jag iof redan räknat med men hade hoppats på att det skulle finnas lite hopp för ngn i alla fall. inte att de skulle sluta på max 6 ynka celler.  Jag går sönder och nu verkar det bara bli sämre och sämre resultat
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023