• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EpicF

Anonym (fkl): De 10 pappadagagarna kam ts ta ut innan 60 dagar efter att barnet kommet hem från bb.

• Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-18 20:12:52 följande:

Anonym (fkl): De 10 pappadagagarna kam ts ta ut innan 60 dagar efter att barnet kommet hem från bb.

Och du tror pappan kommer veta om exakt den dagen barnet kommer, ringa sin chef, jag har fått barn. 
    Chefen men vad roligt vad blev det?  TS jag vet inte , har inte träffat barnet, men jag ska ändå vara ledig.

Nå nä, det kommer inte hända så länge dom inte känner varandra.

Ta tidigare skribent, folk är mer medvetna idag att inte ge bort vårdnaden utan orsak, som ex samarbete, detta lär inte ske.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 20:25:20 följande:
    Och du tror pappan kommer veta om exakt den dagen barnet kommer, ringa sin chef, jag har fått barn. 
    Chefen men vad roligt vad blev det?  TS jag vet inte , har inte träffat barnet, men jag ska ändå vara ledig.

Nå nä, det kommer inte hända så länge dom inte känner varandra.

Ta tidigare skribent, folk är mer medvetna idag att inte ge bort vårdnaden utan orsak, som ex samarbete, detta lär inte ske.
    Pappan kan ta ut sina 10 dagar innom 60 dagar efter att barnet kommit hem från BB. Behöver då inte infalla precis vid födseln. 

Om ts är pappan och han får veta detta innan de 60 dagarna har gått så har rätt att ta ut de 10 dagarna oavsett om jan träffat barnet tidigare eller inte. Det är en rättighet som mam har som pappa. En rättighet man inte kan bli nekad och också något man kan ta ut med kort varsel. 

Och de 10 dagarna har inte med vårdnaden att göra. Det är vigda till den andra föräldern (oavsett kön på föräldern) men kallas i folkmun för "pappadagar"
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-18 20:56:50 följande:
    Pappan kan ta ut sina 10 dagar innom 60 dagar efter att barnet kommit hem från BB. Behöver då inte infalla precis vid födseln. 

Om ts är pappan och han får veta detta innan de 60 dagarna har gått så har rätt att ta ut de 10 dagarna oavsett om jan träffat barnet tidigare eller inte. Det är en rättighet som mam har som pappa. En rättighet man inte kan bli nekad och också något man kan ta ut med kort varsel. 

Och de 10 dagarna har inte med vårdnaden att göra. Det är vigda till den andra föräldern (oavsett kön på föräldern) men kallas i folkmun för "pappadagar"
    Kanske, men om man vänder sig till lagen säger den så här. deltar han inte till födelsen eller ens är närvarande begår han ett brott.
    -

En pappa har rätt till tillfällig föräldrapenning om han avstår från arbete vid sitt barns födsel, för att närvara vid förlossning, för att sköta hemmet eller vårda barnet (13 kap. 1 och 10 §§ socialförsäkringslagen). Enligt 13 kap. 14 § gäller detta i högst 10 dagar.

I 14 § står det inte uttryckligen att det gäller arbetsdagar, däremot hänvisar det lagrummet tillbaka till 10 §. Det innebär att man får läsa dessa tillsammans. Slutsatsen man kan dra ifrån detta är att en pappa har rätt till föräldrapenning för dagar han avstår från arbete på grund av sitt barns födsel, i högst 10 dagar. Det rör sig därför om arbetsdagar, vilket också är rimligast då alla kan ha olika många arbetsdagar per vecka.

• EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 21:07:14 följande:
    Kanske, men om man vänder sig till lagen säger den så här. deltar han inte till födelsen eller ens är närvarande begår han ett brott.
    -

En pappa har rätt till tillfällig föräldrapenning om han avstår från arbete vid sitt barns födsel, för att närvara vid förlossning, för att sköta hemmet eller vårda barnet (13 kap. 1 och 10 §§ socialförsäkringslagen). Enligt 13 kap. 14 § gäller detta i högst 10 dagar.

I 14 § står det inte uttryckligen att det gäller arbetsdagar, däremot hänvisar det lagrummet tillbaka till 10 §. Det innebär att man får läsa dessa tillsammans. Slutsatsen man kan dra ifrån detta är att en pappa har rätt till föräldrapenning för dagar han avstår från arbete på grund av sitt barns födsel, i högst 10 dagar. Det rör sig därför om arbetsdagar, vilket också är rimligast då alla kan ha olika många arbetsdagar per vecka.

Dessa 10 dagarna ska enligt fk tas ut innan 60 dagar från barnets hemkomst. Och självklart ska man avstå från arbete. Men man behöver inte vara med vid födseln för att då dessa tio dagarna. 

Finns många orsaker till att man inte kan närvara vid födseln. Så nej, man begår inget brott av att inte vara med vid födseln och senare ta ut de tio pappadagarna. 

Däremot är dessa dagarna till för att man ska, om man kan, närvara vid födseln och då avstå från arbete och inkomst. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-18 21:47:23 följande:
    Dessa 10 dagarna ska enligt fk tas ut innan 60 dagar från barnets hemkomst. Och självklart ska man avstå från arbete. Men man behöver inte vara med vid födseln för att då dessa tio dagarna. 

Finns många orsaker till att man inte kan närvara vid födseln. Så nej, man begår inget brott av att inte vara med vid födseln och senare ta ut de tio pappadagarna. 

Däremot är dessa dagarna till för att man ska, om man kan, närvara vid födseln och då avstå från arbete och inkomst. 
    Men man ska ha anknytning till barnet, förbereda hem. samt att han avstår för barnets födelse, närvara vid födsel.

Gå ut och ljuga att han gör detta är ett brott, där han blir återbetalnings skyldig,  dvs att ligga o slappa hemma hos sig täcker inte lagen.
    Detta framkommer vid ev samtal med soc/familjerådgivning som äger rum ett bra tag efter födsel.

Bara för att förklara att en ensamstående pappa utan kontakt med sitt barn har inga rättigheter.
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 19:41:06 följande:
    Det finns även fler dagar, som ex 10 dagar vid barnets födelse, vad vi förstår kommer inte TS ens veta om att han är pappan, han kommer inte få dessa.
    Genom ensam vårdnad får mamman alla föräldradagar inkl dessa låsta till pappan blir hennes, att hon ska chansa och ge bort dessa är försummande liten.
    Javisst finns de dessa 10dagar.

Nu är du där igen och dömer ut TS engångsligg utan grund och så försöker du tala för alla andra som deltar i tråden samtidigt genom att använda "vi b.la b.la..."  "b.la b.la" baserat på dina egna förutfattade meningar.

Sant att TS inte har kontakt med sitt engångsligg. Det som har framgått ärt att han har gjort kontakt försök  men det gick inte så bra.
    Det säger absolut inget i sig, hur det blir i när hon skall väl föda. Hon kan ju förmedla detta strax innan eller direkt efter förlossningen. Det är något ingen av oss kan veta hur det blir där.
    Så det är direkt dumt att döma ut TS engångsligg i förväg baserat på noll fakta.
    Det vet man redan via inställningen hos mamman, hon vill inte ha kontakt och dom har inte kontakt.

Som sagt, bara för att de inte har någon kontakt i dag, så säger det inget, om hur det blir när hon föder barnet. Hon kan ju mycket väl ringa och meddela att barnet är fött.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-18 22:10:10 följande:
    Javisst finns de dessa 10dagar.

Nu är du där igen och dömer ut TS engångsligg utan grund och så försöker du tala för alla andra som deltar i tråden samtidigt genom att använda "vi b.la b.la..."  "b.la b.la" baserat på dina egna förutfattade meningar.

Sant att TS inte har kontakt med sitt engångsligg. Det som har framgått ärt att han har gjort kontakt försök  men det gick inte så bra.
    Det säger absolut inget i sig, hur det blir i när hon skall väl föda. Hon kan ju förmedla detta strax innan eller direkt efter förlossningen. Det är något ingen av oss kan veta hur det blir där.
    Så det är direkt dumt att döma ut TS engångsligg i förväg baserat på noll fakta.
    Det vet man redan via inställningen hos mamman, hon vill inte ha kontakt och dom har inte kontakt.

Som sagt, bara för att de inte har någon kontakt i dag, så säger det inget, om hur det blir när hon föder barnet. Hon kan ju mycket väl ringa och meddela att barnet är fött.
    Du tro det blir bättre när hon har fullt upp med att få till amning och rutiner, hamna i en helt annan värld med slängar av amningspykos ?

Vi vet att detta är inget läge o börja kräva umgänge med barnet för en pappa som inte ens hört av sig innan.
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 21:07:14 följande:
    -

Det står inte alls i lagen att han begår ett brott om han inte deltar i födelsen.

Jag har använt mig av länken du bäddade in i texten.
    (De som svara för "Lagen.nu, borde anlita en webbutvecklare och få i ordning på den sidan).

Så här står det i  Kap 13 §2  och Kap13 §10 och även §14 (citerar):

"[K13]2 §  Rätt till tillfällig föräldrapenning har en försäkrad förälder som avstår från att utföra förvärvsarbete i samband med ett barns födelse eller behov av vård eller i samband med att ett barn har avlidit.

[K13]10 §  Rätt till tillfällig föräldrapenning har en far som avstår från förvärvsarbete i samband med sitt barns födelse för att

närvara vid förlossningen,
    sköta hemmet, eller
    vårda barn.

[K13]14 §  Tillfällig föräldrapenning enligt 10-13 §§ lämnas under högst tio dagar per barn, dock inte för tid efter sextionde dagen efter barnets hemkomst efter förlossningen. Vid adoption räknas tiden från den tidpunkt föräldrarna fått barnet i sin vård."

(slut citat)

Som det står i §14, mycket tydligt, så skall det ske inom 60 dagar från från förlossningens dagen. Så nej det finns inget krav att fadern måste ta ut det i samband med förlossningen alls. De 10 dagarna, fadern har laggäst rätt till, skall tas ut mellan dag 1 (förlossningsdagen) dock senast 60:nde dagen efter förlossning.  Så från dag 61 så är det kört.  

I lagtexten så står det "har rätt till", så det är en rättighet, avstår fadern att göra detta så begår han inte ett lagbrott faktiskt. Det är inget lagbrott man begår om man avstår från en "lagfäst rättighet". 

Hade det handlat om en "lagfäst skyldighet", då hade man kunnat snacka om att det skulle vara ett lagbrott. Men nu står de inte s"skyldighet" utan "har rätt till (rättighet),
    Ännu har vi, i Sverige, straff för att avstå en  "lagfäst rättighet".

• EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 22:22:37 följande:
    Du tro det blir bättre när hon har fullt upp med att få till amning och rutiner, hamna i en helt annan värld med slängar av amningspykos ?
    Så var det dags igen. Tillskriver mig åsikter jag inte har, eller yttrat mig i text.

Din fråga innehåller en tes, en tes som tillskriver mig åsikter jag inte har, och inte ens yttrat i text. 

Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?