• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-13 22:22:27 följande:
    Fast hon har ju kontaktat mig tidigare och sagt att hon tror att jag är pappan. Som ja sa sen till Familjenämden. Men de sa nåt om att det tar några veckor efter barnet fötts innan de gör nå test de är ett tag kvar till förlossning. Hon kanske har ändrat och inte vill ange mig som pappa nu? Men jag vill ju fasen veta oavsett vilket svar det än är. 
    Ok, jag vet faktiskt inte hur det där fungerar, om familjenämnden kommer att reda ut saken eller så. Men mamman kanske uppger ditt namn i fadeskapsutredningen. Då vet jag inte vad som är bäst att göra. Om du börjar kräva DNA-test och vägrar skriva på utan det, så vet jag inte hur hon reagerar eller om det kommer att skapa nya konflikter. Hon kanske tar det som en anklagelse och blir kränkt. Kanske bäst att bara skriva på och sen ta ett DNA-test privat för att bekräfta för dig själv. Om du kan få tag i ett hårstrå eller något från bebisen utan hennes vetskap.
  • Richard1986
    Anonym (M) skrev 2023-02-13 22:44:34 följande:
    Fast det där stämmer inte. Det är inte säkert att det måste till ett DNA-test. Om mamman uppger pappans namn och TS då tar på sig faderskapet genom att skriva på, så kommer han stå som pappa utan att det gjorts något test.

Helt sant. Jag utgick från att minst pappan kommer begära DNA-test. Men blir han uppgiven som pappa och skriver självmant under faderskapsbekråftelsen så görs det ju ingen mer utredning än så

Men det är ju ingenting att rekommendera

• Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2023-02-13 22:50:51 följande:
    Ok, jag vet faktiskt inte hur det där fungerar, om familjenämnden kommer att reda ut saken eller så. Men mamman kanske uppger ditt namn i fadeskapsutredningen. Då vet jag inte vad som är bäst att göra. Om du börjar kräva DNA-test och vägrar skriva på utan det, så vet jag inte hur hon reagerar eller om det kommer att skapa nya konflikter. Hon kanske tar det som en anklagelse och blir kränkt. Kanske bäst att bara skriva på och sen ta ett DNA-test privat för att bekräfta för dig själv. Om du kan få tag i ett hårstrå eller något från bebisen utan hennes vetskap.
    Eh, vem bryr sig om hon blir kränkt? Jag hade aldrig i mitt liv skrivit på ett faderskapsintyg utan att först få gjort ett DNA-test och få svart på vitt att ungen är min. Både mamman eller pappan kan kräva ett sådant. Så gör det och se till att allt blir rätt gjort.
  • Anonym (M)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-13 23:46:52 följande:
    Eh, vem bryr sig om hon blir kränkt? Jag hade aldrig i mitt liv skrivit på ett faderskapsintyg utan att först få gjort ett DNA-test och få svart på vitt att ungen är min. Både mamman eller pappan kan kräva ett sådant. Så gör det och se till att allt blir rätt gjort.
    TS kanske bryr sig om han vill vara sams med mamman och att hon ska samarbeta så han slipper strida i rätten och så vidare. Men det beslutet är upp till honom.
  • Anonym (fkl)

Bästa TS kan göra just nu är att bjuda ut tjejen, erbjuda sig köpa/betala barnvagn, kläder plus alla andra grejer man behöver, visa sitt intresse för barnet.

Kan vara en bra start på en minst 18- 20 års relation för barnets skull.

• Richard1986
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-14 00:14:05 följande:

Bästa TS kan göra just nu är att bjuda ut tjejen, erbjuda sig köpa/betala barnvagn, kläder plus alla andra grejer man behöver, visa sitt intresse för barnet.

Bjuda ett one night stand han inte känner på middag och lägga flera tusenlappar på inköp till ett barn han inte har en aning om huruvida det ens är hans ?

Det låter som en hutlöst dålig ide i mina öron?
  • EpicF

Rickard1986: Nej, barnet måste inte bo hos mamman första tiden. Men det är det om är vanligast så länge mamman är kapabel att ta hand om barnet. 

Finns barn som aldrig bott med sin mamma pga mamman inte varit kapabel att ta hand om de och de är normala de med. 

• EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-14 00:14:05 följande:

Kass idé....

Det bästa TS kan göra är att ha kontakt med tjejen, vänta på att barnet blir fött..  Om utpekad som pappa kräva DNA-test..

Han skall inte betala ett skit innan det är bevisat , via DNA-test, att han är fadern.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Danne)
    Anonym (Kerstin) skrev 2023-02-13 19:06:04 följande:

Vem bryr sig?Har en man lyckats göra ett barn ,då är det han själv han kan skylla på.Inget medlidande här inte.Väx upp!

Så man ska alltid köra med kondom och aldrig lita på kvinnan , är det vad du säger ? Vad är det då för vits med p piller ? 
  • molly50
    Anonym (Danne) skrev 2023-02-14 06:59:07 följande:
    Så man ska alltid köra med kondom och aldrig lita på kvinnan , är det vad du säger ? Vad är det då för vits med p piller ? 
    Jag tror att det hon menar är att man ska skydda sig om man inte vill ha barn.
    Att båda har det ansvaret vid sex.
    Och att använda kondom kan kanske vara ännu viktigare när det handlar om ett ONS som man inte ens känner.
    Men det tror jag att TS har lärt sig nu så sådana diskussioner känns onödiga i det här läget. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?