• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EpicF

Anonym (fkl): Hon kan få föräldradagar av ts. 

Finns inget som säger att de inte kan lära känna varandra under tidens gång. 

Återigen, du drar alldeles för stora växlar. 

• Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-18 18:28:48 följande:

Anonym (fkl): Hon kan få föräldradagar av ts. 

Finns inget som säger att de inte kan lära känna varandra under tidens gång. 

Återigen, du drar alldeles för stora växlar. 

Vid gemensam vårdnad kan man inte ge bort alla föräldradagar hur mycket man än vill, dessa är låsta till den andra förälder, dessa tillkom för att förbättra relation mellan barn och bägge föräldrar, jämna ut vårdnadstvister.
    Varför tror du att man införde låsta dagar?
    För att tvinga mannen att vara ledig eller vad.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 18:37:27 följande:
    Vid gemensam vårdnad kan man inte ge bort alla föräldradagar hur mycket man än vill, dessa är låsta till den andra förälder, dessa tillkom för att förbättra relation mellan barn och bägge föräldrar, jämna ut vårdnadstvister.
    Nej, inte de som är vigda till pappan. Men vi vet inte heller om ts vill bara föräldraledig. Kan mycket väl hända att de får till en normalt relation, har gemensam/delad vårdnad och att ts är föräldraledig för sitt barn. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-18 18:44:50 följande:
    Nej, inte de som är vigda till pappan. Men vi vet inte heller om ts vill bara föräldraledig. Kan mycket väl hända att de får till en normalt relation, har gemensam/delad vårdnad och att ts är föräldraledig för sitt barn. 
    Men all statistik pekar åt andra hållet, nu när du vet varför man låst föräldradagar osv, det är för majoriteten eller nästan samtliga plocka ensam vårdnad bara för att dom kan.
    Nu förstår du även att det är ett beslut från riksdagen, där frågan varit uppe, hur ska vi göra vårdnadstvister mer jämställda.

Tar man sedan som du nu förstår handlar det om par som levt ihop, valt att skapa ett barn gemensamt, är ändå problemet så stort att regeringen måste utforma lagar hur man får föräldraledigt för att täppa till luckorna i lagen.

Ts omfattas inte av detta, ts har ingen kontinunitet genom att han inte är med från början, det menas att han även inte har samma rättigheter till barnet.
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 18:16:45 följande:
    I bland ska man se sanningen i stället för en illustrerad förhoppning.
    Ger dig ingen rättighet och/eller skyldighet att direkt ljugas, och/eller tillskriva andra åsikter och utlåtande de aldrig haft, som du har satt i system att göra.

Eller att du sitter och dömer ut en kvinna (blivande mamma) på noll grunder, genom att du projicerar dina egna erfarenheter och andra mäns erfarenheter genom "guilt by association", d.v.s att TS kvinna är automatisk en "skurk" baserat på att hon har en "fitta mellan benen".
    Ta TS fall, han bestämmer inte över om det blir ett barn eller inte, det gör enbart mamman, hon bestämmer även om hon ska ta hand om barnet eller inte.

Allt detta bearbetar mamman, hon frågar folk, folk berättar, hon bygger sin egna uppfattning hur framtiden o barnet kommer se ut, dvs det inkluderar inte pappan annars skulle dom haft kontakt o ett gemensamt beslut.

Genom detta ensidiga beslut förstår man att hon vill ha barn, hon är även fast besluten att fostra det själv. Genom vårdnadstvister där 77% vinner ensam vårdnad ska man se att dessa utgörs efter hela spannet av tvister, par som levt och tagit beslut gemensamt att skaffa barn, fördelar man istället ner det till ensamstående mammor som själva valt barn utan pappa, dvs som i TS fall.
    Är procenten för en fungerande relation mycket låg, inställningen hos TS barns mamma är ensam förälder.

Just pågrund av detta kommer det inte o fungera, inte heller statisk hänvisar till något annat.
    Jag har läst och jag undra..

När SKA du sluta att döma ut en människa på noll grunder?

Du sitter ju här i ditt långa svar och kör enbart med rena spekulationer om TS engångsligg..

Att du försöker presentera det som "sannolik fakta" och backa upp det med 15år gammal statistik, fråntar inte att det du skriver är egentligen i grund och botten enbart spekulationer om TS engångsligg.

Jag har påtalat för dig i tidigare inlägg att jag vägra att acceptera 15år gammal statistik. Skall du använda dig av statistik så skall du källhänvisa, till objektiva källor, och använda dig av maximalt 2-3 år gammal statistik.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Anonym (fkl): Återigen, du drar för stora växlar. 

Finns inget som säger att ts inte kan vara med från början, dvs träffa sitt barn från start. Finns inte heller något som säger att de inte kam ha gemensam vårdnad eller ts kam bara föräldraledig. 

Föräldrar har inga rättigheter till sina barn, men barna har rättigheter till umgänge med sina föräldrar. 

• Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-18 19:07:16 följande:
    Ger dig ingen rättighet och/eller skyldighet att direkt ljugas, och/eller tillskriva andra åsikter och utlåtande de aldrig haft, som du har satt i system att göra.

Eller att du sitter och dömer ut en kvinna (blivande mamma) på noll grunder, genom att du projicerar dina egna erfarenheter och andra mäns erfarenheter genom "guilt by association", d.v.s att TS kvinna är automatisk en "skurk" baserat på att hon har en "fitta mellan benen".
    Ta TS fall, han bestämmer inte över om det blir ett barn eller inte, det gör enbart mamman, hon bestämmer även om hon ska ta hand om barnet eller inte.

Allt detta bearbetar mamman, hon frågar folk, folk berättar, hon bygger sin egna uppfattning hur framtiden o barnet kommer se ut, dvs det inkluderar inte pappan annars skulle dom haft kontakt o ett gemensamt beslut.

Genom detta ensidiga beslut förstår man att hon vill ha barn, hon är även fast besluten att fostra det själv. Genom vårdnadstvister där 77% vinner ensam vårdnad ska man se att dessa utgörs efter hela spannet av tvister, par som levt och tagit beslut gemensamt att skaffa barn, fördelar man istället ner det till ensamstående mammor som själva valt barn utan pappa, dvs som i TS fall.
    Är procenten för en fungerande relation mycket låg, inställningen hos TS barns mamma är ensam förälder.

Just pågrund av detta kommer det inte o fungera, inte heller statisk hänvisar till något annat.
    Jag har läst och jag undra..

När SKA du sluta att döma ut en människa på noll grunder?

Du sitter ju här i ditt långa svar och kör enbart med rena spekulationer om TS engångsligg..

Att du försöker presentera det som "sannolik fakta" och backa upp det med 15år gammal statistik, fråntar inte att det du skriver är egentligen i grund och botten enbart spekulationer om TS engångsligg.

Jag har påtalat för dig i tidigare inlägg att jag vägra att acceptera 15år gammal statistik. Skall du använda dig av statistik så skall du källhänvisa, till objektiva källor, och använda dig av maximalt 2-3 år gammal statistik.
    En fitta har dom flesta kvinnor, men alla dessa fittor har inte en fungerande livmoder o skapa ett liv.

Det handlar om att människan är ett vanedjur, precis som djur, många honor försvarar sina avkommer med sitt liv, många människor gör exakt lika.

Att man kan förutse en person beteende är ingen hemlighet, man kan även förutse en person personlighet, det ser du bl.a även via jobb intervju. vi är med andra ord inte så olika hur vi handlar och beter oss.
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-18 18:37:27 följande:
    Något du inte nämner är är att det är även låsta dagar till mamman om det är gemensam vårdnad.
    Är mannen och kvinnan sambos och/eller inte ihop, men kommer bra överens, så kan man fixa med gemensam vårdnad innan barnet är fött faktiskt.
    Utan någon vårdnadstvist behöver användas.

Har de skaffat "gemensam vårdnad" innan barnet är fött så har även mamman 90 låsta dagar, precis som pappan har 90låsta dagar.

Ja varför införde man låsta dagar?
    Om man nu skall dra in jämställdheten i detta så är det faktiskt ett av de få besluten som har tagits på jämställda grunder.

Det fanns två anledningar till att det beslutet kom.

*Då det fanns kvinnor som tog alla dagar, ingen kan förneka det..

*Då det fans många män som struntade i att ta ut föräldraledighet för att de inte ville vara föräldralediga, utan bara kallt dumpade över ansvaret för barnen  på kvinnan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fkl)
    EnAnonumius skrev 2023-02-18 19:28:34 följande:
    Något du inte nämner är är att det är även låsta dagar till mamman om det är gemensam vårdnad.
    Är mannen och kvinnan sambos och/eller inte ihop, men kommer bra överens, så kan man fixa med gemensam vårdnad innan barnet är fött faktiskt.
    Utan någon vårdnadstvist behöver användas.

Har de skaffat "gemensam vårdnad" innan barnet är fött så har även mamman 90 låsta dagar, precis som pappan har 90låsta dagar.

Ja varför införde man låsta dagar?
    Om man nu skall dra in jämställdheten i detta så är det faktiskt ett av de få besluten som har tagits på jämställda grunder.

Det fanns två anledningar till att det beslutet kom.

*Då det fanns kvinnor som tog alla dagar, ingen kan förneka det..

*Då det fans många män som struntade i att ta ut föräldraledighet för att de inte ville vara föräldralediga, utan bara kallt dumpade över ansvaret för barnen  på kvinnan.
    Det finns även fler dagar, som ex 10 dagar vid barnets födelse, vad vi förstår kommer inte TS ens veta om att han är pappan, han kommer inte få dessa.
    Genom ensam vårdnad får mamman alla föräldradagar inkl dessa låsta till pappan blir hennes, att hon ska chansa och ge bort dessa är försummande liten.

Det vet man redan via inställningen hos mamman, hon vill inte ha kontakt och dom har inte kontakt.
  • Anonym (Livia)

Nja, i ett sånt här fall kan ju faktiskt enskild vårdnad vara praktiskt i början, med tanke på att TS inte verkar väldigt intresserad av barnet. Vårdnad har ju dock inget att göra med umgänge så man kan ju fortfarande träffa och skapa en relation med barnet, även utan vårdnad. Klart man KAN ha delad vårdad, men då måste man ju faktiskt vara involverad och vilja ta del av allt.

Jag har en bekant som fick barn med sin kille när de var rätt unga. De valde att ha gemensam vårdnad, men när barnet var nån månad gammal gjorde de slut. Efter det valde pappan att flytta utomlands, bröt kontakten helt och slutade svara när mamman ringde. Det satte ordentliga käppar i hjulet för henne och barnet då hans underskrift behövdes för allt. Behöver kanske inte säga att hon har hela vårdnaden idag?

Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?