• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 10:38:58 följande:
    Som sagt, TS vet inte ens vem han ska söka föräldrapenning för.
    innan hela processen med faderskap är klar har tiden gått ut.
    Dna testning tar en stund, prover ska tas och skickas sedan själva processen. till fastställd pappa.
    Nej, tiden för att ta de 10 tfp dagarna behöver inte alls gått ut. 

Och nej, man startar inte faderskapsutredning på förlossningen. Men mamman och barnet kan toppsas på BB. Och ja, det finns många som gjort det. 

Du vet, man kan förbereda en faderskapsutredning innan barnet är fött. 

Svaret på testerna tar ca en vecka. Hela faderskapsutredning kan ta två veckor som minst, om det enbart är en potentiell pappa. Som i ts fall. Enbart han som hittills är potentiell pappa. 
  • EpicF

Anonym (fkl): Ts ska söka tfp för sitt barn. Vad det är för kön på barnet eller om han har varit med vid födseln är irrelevant. 

Det enda som är relevant för att söka tfp är att han är registrerad som fader till barnet. 

• Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 11:14:34 följande:

Anonym (fkl): Ts ska söka tfp för sitt barn. Vad det är för kön på barnet eller om han har varit med vid födseln är irrelevant. 

Det enda som är relevant för att söka tfp är att han är registrerad som fader till barnet. 

Jo vi vet, man ska även påskynda, det menas inom svensk byråkrati inom 1 år, vi svenskar är kända för att vara ineffektiva inom samtliga beslut.
    Tro det ska ta några dagar o veckor, nja så snabbar är vi inte.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 11:21:04 följande:
    Jo vi vet, man ska även påskynda, det menas inom svensk byråkrati inom 1 år, vi svenskar är kända för att vara ineffektiva inom samtliga beslut.
    Faderskapsutredning tar inte så lång tid som du tror. Det tar max några veckor. Analysen tar ca två veckor att få. Inte en vecka som jag skrev tidigare. 

Du kanske inte, men man kan även göra faderskapstest/faderskapsutredning under graviditeten. Dock endast på uppdrag av läkare eller polis. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 11:34:40 följande:
    Faderskapsutredning tar inte så lång tid som du tror. Det tar max några veckor. Analysen tar ca två veckor att få. Inte en vecka som jag skrev tidigare. 

Du kanske inte, men man kan även göra faderskapstest/faderskapsutredning under graviditeten. Dock endast på uppdrag av läkare eller polis. 
    I Sverige har vi inte så brådis med beslut, det vet vi alla som gått igenom soc till tingsrätt, det tar mycket lång tid, och det är inget vi kan göra åt saken mer än vänta.
    Det samma gäller för faderskaputredning, finns ingen anledning o utföra den på studs och i rekord fart, tar det några månader spelar ingen roll, underhåll är retroaktivt, han blir pappa om allt matchar upp.

Man startar sin utredningar, man kallar in, pratar med dom, alla får välja en tid som passar, blir man sjuk, byter man bara till en tid som passar nästa gång.
    Allt går rätt till, utan behov av panik, resultatet kommer presenteras o utredning är färdigställd.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 11:46:26 följande:
    I Sverige har vi inte så brådis med beslut, det vet vi alla som gått igenom soc till tingsrätt, det tar mycket lång tid, och det är inget vi kan göra åt saken mer än vänta.
    Det samma gäller för faderskaputredning, finns ingen anledning o utföra den på studs och i rekord fart, tar det några månader spelar ingen roll, underhåll är retroaktivt, han blir pappa om allt matchar upp.

Man startar sin utredningar, man kallar in, pratar med dom, alla får välja en tid som passar, blir man sjuk, byter man bara till en tid som passar nästa gång.
    Allt går rätt till, utan behov av panik, resultatet kommer presenteras o utredning är färdigställd.
    Bara för det tog ett år för dig så gör det inte det för alla. Mam kan starta tidigare och få det gjort innom några veckor. Även i Sverige. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-19 12:32:47 följande:
    Bara för det tog ett år för dig så gör det inte det för alla. Mam kan starta tidigare och få det gjort innom några veckor. Även i Sverige. 
    Förstår inte varför tror du det är sådan panik med att fastställa pappan?

Det finns ingen panik, han kommer bli pappa om det är han. Utredningen får ta sin tid, varken pappan eller mamman eller barnet kommer lida av detta, systemet fungerar.
  • EnAnonumius
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 10:38:58 följande:
    Som sagt, TS vet inte ens vem han ska söka föräldrapenning för.
    innan hela processen med faderskap är klar har tiden gått ut.
    Dna testning tar en stund, prover ska tas och skickas sedan själva processen. till fastställd pappa.
    Jag kommenterade vad du hade skrivit och bevisade dig fel. Så försök inte att lägga det på TS, det är direkt smaklöst.

Om det är dessa frivilliga 10 "Pappadagarna" (som det slarvigt kallas för), som du hänvisar till,  så kan det  mycket väl riskeras att det hinner att bli försent för dem.
    Dock så kan han ta ut föräldraledigheten, OM DNA-testet visar att det är han som är pappan och får gemensam vårdnad.
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 11:21:04 följande:
    Så var det dags igen för dina "värsta fall" argumentering och använda dem som mall för hur det är i "normalfallen".

Nej, det tar inte alls 1år, det tar mellan 1-4 månader att få det fixat. Om båda föräldrar samarbetar.

Detta med att det kan ta upp till 1år är bara extremfall, där den ena eller båda föräldrar trilskas.

Och som sagt VI vet absolut inget, om hur tjejen kommer att agera, när barnet är fött om det blir en normalprocess, eller om det blir en "värsta fall" process.

Så kom inte degandes med en massa spekulationer här som du saknar grund om att ha om TS engångsligg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Anonym (fkl): Panik? Nej, men det bra att få gjort det så fort som möjligt för alla parter. Och framfart för barnet. 

Ja, utredningen tar tid. Men det behöver inte ta så lång som du vill. 

• EpicF

Anonym (fkl): Det är så att en faderskapsutredning måste göras inom ett år. Inte att det tar 1 år att slutföra. 

Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?