• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-20 09:20:04 följande:
    Men var finns alla killar som ofrivilligt blev farsa? Måste ju finnas massor av såna case både de som var unga eller äldre. Känns som att de är osynliga. Är ju liksom ba dom som vet hur det känns och deras erfarenheter. Är det så få av dom här eller om de är här vill de inte snacka om saken? Jag får tusen råd här av 95 procent tjejer gissar jag. ingen tjej kan ju uppenbarligen kunnat bli ofrivillig farsa. 
    Det är nog betydligt fler kvinnor än män här på FL.se, och andelen pappor som blivit det mot sin vilja är ju en väldigt liten del av alla pappor i landet. Sen tror jag dessutom också att de ofrivilliga pappor som valde att skita i mamman och barnet förmodligen inte hänger på en sajt om familjefrågor. Så chansen att stöta på någon här är nog inte så stor. 
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Partner till en ofrivillig farsa) skrev 2023-01-20 09:55:49 följande:

Well, det är ett antal år sen nu, och vi lever i en ny familj. På mitt initiativ har kontakt tagits med barnet, och de ses nu ett par timmar varannan helg, och det började när barnet var 4 år. Min man försöker knyta an, men det är svårt och motigt. Han har aldrig velat ha detta barn, han känner ingenting för honom, men vi gör så gott vi kan. Jag stöttar och peppar. Det räcker att barnet vet vem hans pappa är, och att han är bekräftad som hans son. Han är med på ett hörn, men jag tror helt ärligt att det kommer bli mer i framtiden. Det är inte ovälkommet, men jag kommer heller inte att forcera fram nåt mer om min man inte vill. 

Om barnets mamma vill ha en engagerad pappa som är en del av deras vardag så får hon hitta nån som tar den platsen för hennes son och henne. Det är HENNES problem att hon valde att sätta ett barn till världen med en pappa som inte ville ha barn med henne, hon visste det hela tiden och ingen tvingade henne. Den som blev tvingad var min man.

Man kan inte tvinga fram några känslor. Och till dig TS, vill jag säga att livet blir inte alltid som man tänkt sig. Men det är långt och väldigt mcyket kan och kommer att hända. Ta det i små steg, och det är inte alls bråttom. Om du börjar umgås med ditt barn när han eller hon är 3-4 år så kommer barnet ändå inte att ha några varaktiga minnen av att du inte var där. Så det är verkligen inte kört för att du inte känner att du förmår vara superfarsa från början.
    Vem vet, hon kanske träffar nån som vill adoptera barnet sen, då slipper du ansvar för ett barn du aldrig ville vara förälder till. Eller så växer du med detta och allt blir bara ändå. 

Detta (fetstilta) är helt galet resonerat. Självklart är det mycket svårare att få en föräldrarelation till ett barn när hen är 4 jämfört med om man varit en naturlig del av barnets liv sedan det var bebis. I synnerhet om man ses så lite som mannen som beskrivs här. Givetvis kan ett barn minnas vad som hände när hen var fyra, i synnerhet så stora saker som att få en pappa! 

Mannen i exemplet har ju också mycket svårt att knyta an till barnet, vilket jag inte alls tycker är konstigt iom att han gjort vad han kan för att ignorera det i flera år. 

Att ha regelbunden kontakt från start ger relationen avsevärt mycket bättre förutsättningar. Den hjälplöshet som ett spädbarn utstrålar skapar föräldrakänslor på ett helt annat sätt än en fyraåring, som dessutom är tillräckligt stor för att undra över och ifrågasätta varför pappa inte hört av sig tidigare. 

Så TS, vänta absolut inte fyra år! Ju tidigare du får en relation till barnet desto bättre. Du behöver ju också ha en ok relation till mamman och jag kan säga att det lär du inte få om du inleder den med att bete dig som en egoistisk idiot i fyra år. 

• Anonym (Noway)
    Anonym (En annan) skrev 2023-01-20 16:29:24 följande:
    Det är nog betydligt fler kvinnor än män här på FL.se, och andelen pappor som blivit det mot sin vilja är ju en väldigt liten del av alla pappor i landet. Sen tror jag dessutom också att de ofrivilliga pappor som valde att skita i mamman och barnet förmodligen inte hänger på en sajt om familjefrågor. Så chansen att stöta på någon här är nog inte så stor. 
    Jag har ju inte påstått att jag bara vill ha svar från ofrivilliga pappor som valt att inte ha nåt med tjejen/mamman och barnet att göra. Även om det kanske så jag känner just nu. Kanske hänger dom på Flashback eller nåt sånt ställe who knows? Min fråga skulle nog få väldigt olika svar där än här. Jag valde att fråga här för att det känns seriösare. Men 95% tjejer här är inte så mycket egen erfarenhet. Kanske finns nå ofrivilliga pappor forum nån stans? 
  • Anonym (Noway)
    Anonym (M) skrev 2023-01-20 15:15:20 följande:

Och TS vill inte heller att juridisk abort ska diskuteras i tråden och akut p-piller och sådant är ju redan försent, TS vill av den anledningen inte veta av diskussioner om p-medel heller om jag förstått rätt. 

Men åh va fan hjälper det att ens diskutera preventivmedel el abort i det här läget för mig liksom?  Inget. Diskutera de i nån egen tråd.
  • Core
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-20 17:11:15 följande:
    Jag har ju inte påstått att jag bara vill ha svar från ofrivilliga pappor som valt att inte ha nåt med tjejen/mamman och barnet att göra. Även om det kanske så jag känner just nu. Kanske hänger dom på Flashback eller nåt sånt ställe who knows? Min fråga skulle nog få väldigt olika svar där än här. Jag valde att fråga här för att det känns seriösare. Men 95% tjejer här är inte så mycket egen erfarenhet. Kanske finns nå ofrivilliga pappor forum nån stans? 

Det är inte seriösare här. Visst, Flashback är fullt med puckon och extremister, men de kloka råd är oftast från bildade människor, här är det mest missnöjda människor i mjukisbyxor som svarar.

Det är HELT omöjligt att diskutera en sakfråga på familjeliv, det här är en åsiktskorridor full med moralpredikan. Mitt tips är att logga ut och titta aldrig bakåt!

Jag läser här för nöjes skull, folk är ju så korkade att det är komiskt.

• Anonym (Noway)

Men var fasen hittar jag killar med samma erfarenheter av att bli ofrivillig pappa då? Det blir ju bara en massa snack om skyll dig själv ta ditt ansvar osv. Mest tjejer som har en massa åsikter. Var ska jag vända mig? Hur det blir i slutändan för mig har jag nog mer nytta av att snacka med nån som varit i liknande sits.

• Anonym (Båda ofrivilligt föräldrar)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-21 11:32:45 följande:

Men var fasen hittar jag killar med samma erfarenheter av att bli ofrivillig pappa då? Det blir ju bara en massa snack om skyll dig själv ta ditt ansvar osv. Mest tjejer som har en massa åsikter. Var ska jag vända mig? Hur det blir i slutändan för mig har jag nog mer nytta av att snacka med nån som varit i liknande sits.

Du har fått massa svar på män som blivit ofrivilliga pappor. 
  • Anonym (Noway)
    Anonym (Båda ofrivilligt föräldrar) skrev 2023-01-21 11:43:16 följande:
    Du har fått massa svar på män som blivit ofrivilliga pappor. 
    Dom är väldigt få.
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-21 11:32:45 följande:

Som sagt du har fått råd, samt vilka vägar du kan välja att gå.

Du har ingen annan att skylla på än dig själv, du hoppa medvetet i säng med bruttan, valde o köra i skarpt läge.
    Genom skolan har du fått lära dig riskerna samt fått vetskapen/kunskap hur man gör barn, du har alltså fått utbildning i sexualundervisning. då den blev obligatorisk redan 1955.

Genom detta har helheten rätt, du får skylla dig själv. vilket även lagen berättar klart o tydligt.

Första du måste göra är att sluta tycka synd om dig själv, detta är enbart en ego tripp du utvecklat internt hos dig själv, vad det beror på med tanke att du har fått utbildning via den obligatoriska sexualundervisningen, mest troligt handlar det om IQ och empati störningar hos dig.

Detta är kanske första delarna du ska söka hjälp inom, reda ut ditt ansvar i allt, få stöd och hjälp där du förstår vad hur dessa konsekvenser med barn uppstod. När du förstår att det handlar om även dig, och ditt egna handlande, kan du ta dig vidare till nästa steg. Där du förstår att okey det är mitt fel att det blev barn, man står alltså för sina egna handlingar.

Börja där.
  • Anonym (Noway)
    Anonym (fkl) skrev 2023-01-21 13:50:06 följande:
    Som sagt du har fått råd, samt vilka vägar du kan välja att gå.

Du har ingen annan att skylla på än dig själv, du hoppa medvetet i säng med bruttan, valde o köra i skarpt läge.
    Genom skolan har du fått lära dig riskerna samt fått vetskapen/kunskap hur man gör barn, du har alltså fått utbildning i sexualundervisning. då den blev obligatorisk redan 1955.

Genom detta har helheten rätt, du får skylla dig själv. vilket även lagen berättar klart o tydligt.

Första du måste göra är att sluta tycka synd om dig själv, detta är enbart en ego tripp du utvecklat internt hos dig själv, vad det beror på med tanke att du har fått utbildning via den obligatoriska sexualundervisningen, mest troligt handlar det om IQ och empati störningar hos dig.

Detta är kanske första delarna du ska söka hjälp inom, reda ut ditt ansvar i allt, få stöd och hjälp där du förstår vad hur dessa konsekvenser med barn uppstod. När du förstår att det handlar om även dig, och ditt egna handlande, kan du ta dig vidare till nästa steg. Där du förstår att okey det är mitt fel att det blev barn, man står alltså för sina egna handlingar.

Börja där.
    Jag tror faktiskt jag skulle må bäst av att få diskutera den här situationen med andra utanför den här gruppen där det är en massa dömande och pekpinna. jag mår inte nå bättre av det liksom. Jag vet väl för fasen hur barn blir till å skydd och hela den skiten. Men jag får nog leta mig vidare till nån kris för killar elr mansjour och liknande. JG fattar att gjort är gjort. Men nu tar jag mig inte vidare här. Mår bara sämre av att få all skit här känner mig bara ännu mer misslyckad så sparka på ni. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?