• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (Noway)
    Anonym (Båda ofrivilligt föräldrar) skrev 2023-01-23 23:27:09 följande:

Av det du skriver hör så är det bäst att du öht inte finns i barnets liv, då du är för omogen och oansvarig för att hns kunna fungera som en halvbra pappa. 

Ok bra då vet jag det jag tar till mig ditt goda råd och stöd. 
  • Anonym (Hola)
    Anonym (En annan) skrev 2023-01-24 07:43:14 följande:

Ditt primära ansvar just nu är inte att älska barnet, det är att upprätta en kontakt med mamman, så att ni tillsammans kan skapa bra förutsättningar för barnet att kunna ha kontakt med båda sina föräldrar. 

Du behöver inte älska ditt barn, men barnet behöver dig. 

Mamman sitter kanske just nu på toagolvet och kräks. Kanske fixar hon inte att gå till jobbet idag. Att du då gnölar och tycker synd om dig själv är faktiskt lite skrattretande. Hon går igenom exakt samma sak som du PLUS all eventuell skit det kan innebära att vara gravid. Har du ens frågat hur hon mår? 

Du är inte ensam i det här. Du har mamman, även om ni ännu inte känner varandra. 

Ingen kan tvinga dig att älska ditt barn. Ingen kan ens tvinga dig att träffa ditt barn. Men du är väl en människa och inte en liten lort? Jag har full förståelse för att det är svårt och att du är rädd. Men det är inte en orsak att inte göra det som är rätt mot barnet. 

Sms:a mamman. Säg hej. Fråga hur hon mår. Ring sedan mvc och säg att du är blivande ofrivillig far som behöver samtalsstöd. Om de är sega, be mamman boka en tid åt er tillsammans. 

Och för att klara detta, be dina föräldrar om hjälp. Föräldrar vill hjälpa sina barn. :)

+1

vid ett sånt här besked är det lätt att känna att allt är stort och övermäktigt. Men du har tid innan barnet ens föds. Sen har du fortfarande tid. En dag i taget. Lycka till!
  • EpicF

Ts (#384), du tror alltså att alla som blir pappor i ett förhållande, där man är kär i sin partner och vise verse alltid älskar sitt barn från första stund?!

Du vet att det finns de som blivit ofrivilliga pappor även om de är i en relation med mamman... 

• Anonym (Noway)
    EpicF skrev 2023-01-25 01:06:06 följande:

Ts (#384), du tror alltså att alla som blir pappor i ett förhållande, där man är kär i sin partner och vise verse alltid älskar sitt barn från första stund?!

Du vet att det finns de som blivit ofrivilliga pappor även om de är i en relation med mamman... 

Men älskar du mamman och ni har en bra relation å känner varandra väl så är det ju ändå lite bättre förutsättningar liksom. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Noway) skrev 2023-01-25 05:57:04 följande:
    Men älskar du mamman och ni har en bra relation å känner varandra väl så är det ju ändå lite bättre förutsättningar liksom. 
    Om du vill att det ska vara bättre förutsättningar så finns det ju saker du kan göra själv för att jobba för det. Du har fått många bra förslag i tråden.
  • Anonym (Kerstin)

Jag tycker inte synd om ofrivilliga pappor.De hade ju sex utan kondom och då kan man bli en pappa.Sex ger konsekvenser,graviditet och sjukdomar i många fall.

• Anonym (Man)
    Anonym (Noway) skrev 2022-12-30 21:27:45 följande:
    Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

Jag har inte blivit ofrivillig pappa men jag kan säga att även om barnet är planerat så kommer det ju tvivel och man undrar om man klarar av det. 
    Jag tycker absolut du skall ge det en rejäl chans, ingen vet hur du är som pappa men barn är faktiskt rätt tåliga också, så länge du inte är direkt olämplig (missbrukare, våldsam, etc) så är det bättre att i alla fall ha kontakt. Och din relation med barnet är ju nånting som tar tid att bygga, så förvänta dig inte att du känner dig som pappa plötsligt. MEn jag tror du vinner på det i längden.. 
  • EpicF

Ts: Om man älskar mamman eller har en bra relation har inget att göra hit man känner inför de kommande barnet eller om man ens vill ha barn. Finns ofrivilliga pappor och även mammor som är i reaktioner med barn, som de egntligen aldrig önskade. 

• Anonym (....)

Nu börjar detta bli lite väl tjatigt..
    TS tar inte till sig av nåt utan verkar helt hakat upp sig på att han inte kan älska barnet för att mamman och han inte har en relation. 

SÅ många barn som bara behövt en förälder där, som skydd... speciellt då den andra visat helt olämplig.
    DET borde du tänka på mest, då det är DITT barn. Hur ska dess framtid bli?
    Dvs det är DITT barn som kan fara illa bara för att du fastnat... 

• Core
    Anonym (....) skrev 2023-01-25 19:23:34 följande:

Nu börjar detta bli lite väl tjatigt..
    TS tar inte till sig av nåt utan verkar helt hakat upp sig på att han inte kan älska barnet för att mamman och han inte har en relation. 

SÅ många barn som bara behövt en förälder där, som skydd... speciellt då den andra visat helt olämplig.
    DET borde du tänka på mest, då det är DITT barn. Hur ska dess framtid bli?
    Dvs det är DITT barn som kan fara illa bara för att du fastnat... 

Han efterfrågade män som varit i liknande situation, för att få stöd i hur han ska hantera framtiden.

Han fick 40 medelålders kvinnor som läxade upp honom, vad fan hade du räknat med? Pojken har en komplex situation att landa i och finna lösningar på, att Kerstin 47 kommer in och skriver att han minsann får skylla sig själv, ni driver honom åt fel håll kan jag säga.

procentuellt kommer ett par av er här inne ha söner i samma situation, skulle vara roligt att höra vad det bli för ljud i skällan när han lyckas göra nått rökande svanktatuerat patrask gravid, som sedan beslutar att behåll. Något säger mig att ni kommer att anpassa era åsikter då
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?