• Anonym (Ångesten)

Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu

Hej! 

Det finns en grej som bedrövar mig ganska mycket helt ärligt. Jag har hängt ihop med en man med 3 barn sedan några år tillbaka. 

Vi bor inte ihop ännu men ses rätt regelbundet och likaså har vi firat högtider ihop tidigare, både med och utan hans barn. 

Nu i år så pratade vi om redan i början av december att vi skulle fira på nyår tillsammans, vare sig han hade barnen eller Inte. Han skulle även även vid den tiden av planering bjuda in ett annat par på middag som skulle sammanstråla med oss. 

Jag har vart fullt tydlig med att jag vill hjälpa honom med alla sysslor som måste göras innan en nyårsmiddag i hemmet och med matlagning och han har lyssnat. 

Men sen så nu dagen innan julafton där på kvällen så hade vi ett gräl han och jag, baserat på att jag reagerade på en liten sak han gjorde mot mig som var orättvist och dumt rent av. Men han tyckte där och då att jag inte skulle ha reagerat, men på just den saken på skedde så hade 99/100 människor faktiskt blivit riktigt ledsna om ens partner uppförde sig på samma sätt som han gjorde då. Han sa då någon gång under detta tjafs i affekt att han ville fira nyår ensam med sina barn och att vi kunde höras när storhelgerna var över igen. Hur som helst, detta gräl löste sig på julaftonsmorgonen och vi pratade en del både via sms och samtal därefter och sågs på en kaffe. 

Men sen på måndagen nu fick jag en konstig känsla i kroppen om att jag vill veta hur vi ska lägga upp nyår då vi sagt att vi ska fira tillsammans. Då säger han att hans barn är sjuka/snuviga och att vi får hålla det öppet fram till onsdag denna vecka.  Och så säger han samtidigt att han avstyrt att det andra paret ska komma till honom på nyår för att han tycker det känns kravfyllt och han känner att han inte orkar ha just dom på besök den kvällen, även att jag sagt att jag kan hjälpa till såklart. Då säger han att han ska äta nyårslunch med dom och barnen istället mitt på dagen för att det blir enklast och skönast så. Men han bjuder ej in mig till den lunchen, nu när planerna blev ändrade? ALLA mina andra vänner och HELA min familj är borta över nyårshelgen och jag har alltså ingen att umgås med förutom honom och hans barn. 

Hur som helst, det blev tisdagkväll då som igår varpå jag ringer honom och kollar läget lite och småpratar samt frågar om barnen blivit friska, och han säger att dom är mycket bättre men att vi får höras om nyår på onsdag ( som idag då ). 

Och jag säger, men hittar inte vi på något på nyår nu som var bestämt så kommer ju jag sitta själv. Men ändå kan/vill han inte medge mig information än om han tycker jag ska komma till honom på kvällen och bara umgås iallafall? Utan han skjuter till varje pris upp det och att vi ska prata om hur det blir längre fram. Inte ens när jag säger att det hade vart skönt att veta vid detta laget om man ska komma eller vara helt själv en sådan kväll så bryr han sig om att säga något. Han säger somsagt bara, vi kan höras om det imorgon, låter trängd på rösten och vill lägga på. Idag är det onsdag och Idag ska jag köra honom ringa mig för en gångs skull och förklara vad han vill / hur planerna ser ut? Har drömt mardrömmar hela natten tills idag för att jag är så fylld med oro/ångest varför han gör såhär mot mig och stress inför vad han ska säga i kommande samtal?

Jag är van vid att nyårsafton är en viktig högtid i min uppväxt som man verkligen ser fram emot och planerar. Han har väl inte riktigt lika stort kontrollbehov som jag har på den fronten men ändå. Man bokar väl inte upp nyår med kvinnan man är med, låter henne tacka nej till allt annat för att vi ska umgås med hans barn och hans vänner för att HAN sen ska ändra planerna med vännerna, inte bjuda in mig till lunchen som blir istället och sen inte svara på från ingenstans om jag ska komma på kvällen iallafall och umgås med honom som vi gjort tidigare? Och han vet att det enda alternativet för mig nu är att vara med honom och hans barn på nyår eller vara helt helt helt själv och ändå kan han inte svara på om jag ska komma alls på nyår? 

Känner mig så bortglömd, bortprioriterad och ensam just nu och har sån ångest somsagt för vad han kommer säga i telefon så jag till och med drömt mardrömmar inatt om olika scenarior som han kommer trycka på för att slippa mitt sällskap. 

Jag som hade beställt en fin klänning, smink och allt och önskat mig smycken i julklapp till denna kväll och så gör han såhär? Otydlig?

• Svar på tråden Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu
  • Pope Joan II
    Anonym (1111) skrev 2022-12-29 09:26:32 följande:
    Ja det är oerhört ledsamt. Man förstår av tråden att det inte var första gången TS fått tassa på tå, manövrera runt hans utspel. 
    Men allt hänger på TS, att våga dumpa. Bli fri att möta någon trevligare. 
    Man bör ha klart för sig att det finns många som möter någon trevligare men som trots det raskt lyckas etablera samma mönster av konflikter, utspel, oro, ångest, anklagelser, gnäll, gråt, projektioner osv. Det är till och med möjligt att det är så det gått till i den här relationen. 
  • Anonym (Lilly)
    Pope Joan II skrev 2022-12-29 09:51:28 följande:

För min del tycker jag inte att det är så märkligt och upprörande att vilja och välja att gå ut med en vän som spontant ringer upp och erbjuder en kväll på stan även om man just då sitter i tv-soffan och begår myskväll med sin partner sedan 5 år tillbaka. Det är ju ingen färsk relation detta rör sig om. 

Att uttrycka sig i termer av "bitch" och liknande är givetvis inget jag någonsin skulle ägna mig åt eller acceptera, men för många är det ett etablerat sätt att bråka på. TS och hennes särbo tillhör troligen segmentet av människor som har cementerat sina roller och där konflikterna blivit ett självspelande piano. TS skriver själv att de haft många konflikter även om de senaste 7 månaderna tydligen varit lugnare (och det kan ju bero på helt andra faktorer än att något skulle ha ändrats i deras personligheter). 

Vad som däremot är synd är varför TS och särbon inte kommit längre i sin relation än vad de tycks ha gjort, och med det menar jag inte att de nödvändigtvis borde ha flyttat samman. Jag menar att det i mina ögon är bisarrt att en del människor väljer att fortsätta inrutade destruktiva mönster istället för att skaffa sig verktyg de behöver för att bryta dem. TS är säkert en sådan person som behöver den här sortens drama, ångest och nervositet i sitt liv men som saknar förmåga och behov av att reda ut vad det beror på och hur hon istället skulle kunna ha det. 

Alla inläggen har en slående barnslighet över sig vad gäller ordval, versalanvändning och vad av allt hon väljer att hålla fokus på. Som ett klassiskt tonårsresonemang. 

Fast om man BESTÄMT att ha en kväll tillsammans efter att inte ha setts på 2 veckor så lämnar man väl inte personen för att en kompis ringer? Isåfall frågar man väl sin partner om denne vill hänga med, om inte så stannar man hemma. 

Jag hade inte behandlat en VÄN så, dvs om jag och en vän träffas och en annan vän ringer och vill ha med mig ut, inte säger man då åt sin första vän att nu får du åka hem för jag blev tillfrågad om att gå ut på krogen.

En sak om man bor ihop och hittar på spontana saker med sina vänner, men att låta någon först ta sig hem till en för en kväll tillsammans, vare sig det är partner, vän, förälder, syskon, barn osv, inte bryter man alla planer för att någon annan hörde av sig, och säger att du får åka hem igen till den man bestämt att man ska umgås med.
  • Anonym (pappa)

tråden är slut nu.
    ts vill inte höra något mer nu som innebär att hon ska behöva ta itu med sin vidriga relation. Hon vill fortsätta lura sig själv och hoppas.

Så nu när hon är välkommen på nyår är allt bra igen, tills nästa gång.
    skulle inte förvåna mig om det dyker upp en ny tråd på temat efter nyår eller om nån vecka.

Hon kommer inte släppa taget om honom förrän han tröttnar (lite till) och bryter på riktigt. Han har försökt få henne att inse att han inte bryr sig, att hon är ett tidsfördriv som inte väcker några starkare känslor hos honom men hon vägrar släppa taget.

Tragiskt

• Pope Joan II
    Anonym (Lilly) skrev 2022-12-29 10:18:16 följande:
    Fast om man BESTÄMT att ha en kväll tillsammans efter att inte ha setts på 2 veckor så lämnar man väl inte personen för att en kompis ringer? Isåfall frågar man väl sin partner om denne vill hänga med, om inte så stannar man hemma. 

Jag hade inte behandlat en VÄN så, dvs om jag och en vän träffas och en annan vän ringer och vill ha med mig ut, inte säger man då åt sin första vän att nu får du åka hem för jag blev tillfrågad om att gå ut på krogen.

En sak om man bor ihop och hittar på spontana saker med sina vänner, men att låta någon först ta sig hem till en för en kväll tillsammans, vare sig det är partner, vän, förälder, syskon, barn osv, inte bryter man alla planer för att någon annan hörde av sig, och säger att du får åka hem igen till den man bestämt att man ska umgås med.
    Nej, jag hade inte heller valt bort en väninna jag redan bestämt med till förmån för en annan som ringer och föreslår en utekväll. Men det är ju stor skillnad på en kompis och en partner, den senare umgås man med mycket mer (två veckor ifrån varandra är i mitt tycke inget avgörande) och på ett helt annat sätt än vad man gör med en vän. 

TS särbo erbjöd henne att stanna kvar, om hon inte hellre ville åka hem. Jag hade inte sett det som märkligt alls, men det är förstås kontexten som avgör och här verkar det handla om en osunt osjälvständig person och helt säkert ett påfrestande beteende som påverkat hela relationen. 
  • Anonym (Lilly)
    Pope Joan II skrev 2022-12-29 10:48:13 följande:
    Nej, jag hade inte heller valt bort en väninna jag redan bestämt med till förmån för en annan som ringer och föreslår en utekväll. Men det är ju stor skillnad på en kompis och en partner, den senare umgås man med mycket mer (två veckor ifrån varandra är i mitt tycke inget avgörande) och på ett helt annat sätt än vad man gör med en vän. 

TS särbo erbjöd henne att stanna kvar, om hon inte hellre ville åka hem. Jag hade inte sett det som märkligt alls, men det är förstås kontexten som avgör och här verkar det handla om en osunt osjälvständig person och helt säkert ett påfrestande beteende som påverkat hela relationen. 
    Det han borde ha gjort är väl ändå att erbjuda henne att följa med på utekvällen?
    Oavsett vad så lämnar man inte någon på det sättet, de hade bestämt att ha en kväll tillsammans och då är det rent oförskämt att dra iväg på något annat. Att sedan börja kalla henne bitch gör saken ännu värre.

Jag håller med om att vissa saker ts skriver låter lite osjälvständigt och att hon låter sig behandlas illa, men det måste ju gå att diskutera mannens felaktiga beteende utan att lägga det på ts.
    Om han inte vill vara med henne så kan ju även han göra slut. För ts skull hoppas jag att han gör det eftersom hon verkar oförmögen att lämna. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Lilly) skrev 2022-12-29 11:29:01 följande:
    Det han borde ha gjort är väl ändå att erbjuda henne att följa med på utekvällen?
    Oavsett vad så lämnar man inte någon på det sättet, de hade bestämt att ha en kväll tillsammans och då är det rent oförskämt att dra iväg på något annat. Att sedan börja kalla henne bitch gör saken ännu värre.

Jag håller med om att vissa saker ts skriver låter lite osjälvständigt och att hon låter sig behandlas illa, men det måste ju gå att diskutera mannens felaktiga beteende utan att lägga det på ts.
    Om han inte vill vara med henne så kan ju även han göra slut. För ts skull hoppas jag att han gör det eftersom hon verkar oförmögen att lämna. 
    Där skiljer sig ditt synsätt från mitt. 

Det finns rätt många saker som jag hade tyckt varit rimligt att låta gå före en myskväll tillsammans med min partner sedan fem år tillbaka. En vän på genomresa, en vän som erbjöd en aktivitet som inte min man skulle vara road av, en väninna som min man inte har något utbyte av, en vän som vill diskutera något i förtroende - det finns som sagt många anledningar till att inte erbjuda sin partner att följa med. Jag tycker inte att det är oförskämt heller, jag hade snarare tyckt att det var oförskämt av min partner att ifrågsätta mitt beslut. 
  • Anonym (!!!)
    Pope Joan II skrev 2022-12-29 13:49:39 följande:

Det finns rätt många saker som jag hade tyckt varit rimligt att låta gå före en myskväll tillsammans med min partner sedan fem år tillbaka. En vän på genomresa, en vän som erbjöd en aktivitet som inte min man skulle vara road av, en väninna som min man inte har något utbyte av, en vän som vill diskutera något i förtroende - det finns som sagt många anledningar till att inte erbjuda sin partner att följa med. Jag tycker inte att det är oförskämt heller, jag hade snarare tyckt att det var oförskämt av min partner att ifrågsätta mitt beslut. 
    Oförskämt att ifrågasätta..

Vi är ganska många som tycker det är oförskämt att plötsligt dra iväg när man har besök oavsett partner, vän eller tid tillsammans. Men nu är det inte vad vi ?tycker? som räknas. Ts blev besviken och hon har rätt att känna så och uttrycka det utan att bli kallad fula ord och bli hotad om att vännerna ska få veta hur hemsk hon är. 

Men som vanligt i dina inlägg tar du alltid ut din bitterhet på kvinnor oavsett hur grisigt mannen betett sig. Varför detta förakt mot ditt eget kön?!
  • Anonym (Lilly)
    Pope Joan II skrev 2022-12-29 13:49:39 följande:

Fast nu var ju frågan en utekväll och inget annat. Hade det handlat om en vän i kris hade det varit förståeligt om särbon behövde ge sig av. Men ut och dricka när de hade planer?

Och om det var något som bara var nöje men som ts ändå inte skulle uppskatta, så borde ju mannen sagt att ikväll har jag andra planer men gärna imorgon/nästa vecka/dag som passar.

Det var ju inte så att ts och mannen bara satt hemma och inte gjorde något speciellt, de hade bestämt att tillbringa denna kväll tillsammans och då drar man bara om det är nödfall, inte för andra nöjen.
  • Pope Joan II
    Anonym (!!!) skrev 2022-12-29 14:42:26 följande:
    Oförskämt att ifrågasätta..

Vi är ganska många som tycker det är oförskämt att plötsligt dra iväg när man har besök oavsett partner, vän eller tid tillsammans. Men nu är det inte vad vi ?tycker? som räknas. Ts blev besviken och hon har rätt att känna så och uttrycka det utan att bli kallad fula ord och bli hotad om att vännerna ska få veta hur hemsk hon är. 

Men som vanligt i dina inlägg tar du alltid ut din bitterhet på kvinnor oavsett hur grisigt mannen betett sig. Varför detta förakt mot ditt eget kön?!
    Jag tar mig rätten att tycka som jag tycker oavsett hur många som tycker annorledes. Vidare så hanterar jag frågeställningar utifrån helt andra parametrar än vilket kön frågeställaren har. 
    Anonym (Lilly) skrev 2022-12-29 14:47:14 följande:
    Fast nu var ju frågan en utekväll och inget annat. Hade det handlat om en vän i kris hade det varit förståeligt om särbon behövde ge sig av. Men ut och dricka när de hade planer?

Och om det var något som bara var nöje men som ts ändå inte skulle uppskatta, så borde ju mannen sagt att ikväll har jag andra planer men gärna imorgon/nästa vecka/dag som passar.

Det var ju inte så att ts och mannen bara satt hemma och inte gjorde något speciellt, de hade bestämt att tillbringa denna kväll tillsammans och då drar man bara om det är nödfall, inte för andra nöjen.
    Jag ser fortfarande inte det som märkligt. Kompisen var ute med ett gäng vänner, kanske gemensamma, och ville att ts särbo skulle ansluta. 

Vad var det för planer ts och mannen hade? De hade varit ute och ätit och satt i soffan och åt snacks och drack något när samtalet kom - det låter inte alltför speciellt i mina öron. Ts skulle sova över, och det hade hon väl kunnat göra ändå (det skulle jag tro att hon gjorde också).
  • Anonym (Plan B)
    Pope Joan II skrev 2022-12-29 18:35:58 följande:
    Jag tar mig rätten att tycka som jag tycker oavsett hur många som tycker annorledes. Vidare så hanterar jag frågeställningar utifrån helt andra parametrar än vilket kön frågeställaren har. 
    Anonym (Lilly) skrev 2022-12-29 14:47:14 följande:

Jag ser fortfarande inte det som märkligt. Kompisen var ute med ett gäng vänner, kanske gemensamma, och ville att ts särbo skulle ansluta. 

Vad var det för planer ts och mannen hade? De hade varit ute och ätit och satt i soffan och åt snacks och drack något när samtalet kom - det låter inte alltför speciellt i mina öron. Ts skulle sova över, och det hade hon väl kunnat göra ändå (det skulle jag tro att hon gjorde också).
    Det är inte du som avgör hur speciell kvällen var för TS. 
Svar på tråden Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu