• Anonym (Ångesten)

Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu

Hej! 

Det finns en grej som bedrövar mig ganska mycket helt ärligt. Jag har hängt ihop med en man med 3 barn sedan några år tillbaka. 

Vi bor inte ihop ännu men ses rätt regelbundet och likaså har vi firat högtider ihop tidigare, både med och utan hans barn. 

Nu i år så pratade vi om redan i början av december att vi skulle fira på nyår tillsammans, vare sig han hade barnen eller Inte. Han skulle även även vid den tiden av planering bjuda in ett annat par på middag som skulle sammanstråla med oss. 

Jag har vart fullt tydlig med att jag vill hjälpa honom med alla sysslor som måste göras innan en nyårsmiddag i hemmet och med matlagning och han har lyssnat. 

Men sen så nu dagen innan julafton där på kvällen så hade vi ett gräl han och jag, baserat på att jag reagerade på en liten sak han gjorde mot mig som var orättvist och dumt rent av. Men han tyckte där och då att jag inte skulle ha reagerat, men på just den saken på skedde så hade 99/100 människor faktiskt blivit riktigt ledsna om ens partner uppförde sig på samma sätt som han gjorde då. Han sa då någon gång under detta tjafs i affekt att han ville fira nyår ensam med sina barn och att vi kunde höras när storhelgerna var över igen. Hur som helst, detta gräl löste sig på julaftonsmorgonen och vi pratade en del både via sms och samtal därefter och sågs på en kaffe. 

Men sen på måndagen nu fick jag en konstig känsla i kroppen om att jag vill veta hur vi ska lägga upp nyår då vi sagt att vi ska fira tillsammans. Då säger han att hans barn är sjuka/snuviga och att vi får hålla det öppet fram till onsdag denna vecka.  Och så säger han samtidigt att han avstyrt att det andra paret ska komma till honom på nyår för att han tycker det känns kravfyllt och han känner att han inte orkar ha just dom på besök den kvällen, även att jag sagt att jag kan hjälpa till såklart. Då säger han att han ska äta nyårslunch med dom och barnen istället mitt på dagen för att det blir enklast och skönast så. Men han bjuder ej in mig till den lunchen, nu när planerna blev ändrade? ALLA mina andra vänner och HELA min familj är borta över nyårshelgen och jag har alltså ingen att umgås med förutom honom och hans barn. 

Hur som helst, det blev tisdagkväll då som igår varpå jag ringer honom och kollar läget lite och småpratar samt frågar om barnen blivit friska, och han säger att dom är mycket bättre men att vi får höras om nyår på onsdag ( som idag då ). 

Och jag säger, men hittar inte vi på något på nyår nu som var bestämt så kommer ju jag sitta själv. Men ändå kan/vill han inte medge mig information än om han tycker jag ska komma till honom på kvällen och bara umgås iallafall? Utan han skjuter till varje pris upp det och att vi ska prata om hur det blir längre fram. Inte ens när jag säger att det hade vart skönt att veta vid detta laget om man ska komma eller vara helt själv en sådan kväll så bryr han sig om att säga något. Han säger somsagt bara, vi kan höras om det imorgon, låter trängd på rösten och vill lägga på. Idag är det onsdag och Idag ska jag köra honom ringa mig för en gångs skull och förklara vad han vill / hur planerna ser ut? Har drömt mardrömmar hela natten tills idag för att jag är så fylld med oro/ångest varför han gör såhär mot mig och stress inför vad han ska säga i kommande samtal?

Jag är van vid att nyårsafton är en viktig högtid i min uppväxt som man verkligen ser fram emot och planerar. Han har väl inte riktigt lika stort kontrollbehov som jag har på den fronten men ändå. Man bokar väl inte upp nyår med kvinnan man är med, låter henne tacka nej till allt annat för att vi ska umgås med hans barn och hans vänner för att HAN sen ska ändra planerna med vännerna, inte bjuda in mig till lunchen som blir istället och sen inte svara på från ingenstans om jag ska komma på kvällen iallafall och umgås med honom som vi gjort tidigare? Och han vet att det enda alternativet för mig nu är att vara med honom och hans barn på nyår eller vara helt helt helt själv och ändå kan han inte svara på om jag ska komma alls på nyår? 

Känner mig så bortglömd, bortprioriterad och ensam just nu och har sån ångest somsagt för vad han kommer säga i telefon så jag till och med drömt mardrömmar inatt om olika scenarior som han kommer trycka på för att slippa mitt sällskap. 

Jag som hade beställt en fin klänning, smink och allt och önskat mig smycken i julklapp till denna kväll och så gör han såhär? Otydlig?

• Svar på tråden Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu
  • Anonym (Lost)

Tyvärr lär hon inte lärt sig någonting, utan har nog tackat ja till nyår.

Hon borde ha avslutat detta, för hon kommer bara bli mer sårad av att fortsätta vara hans leksak.

• Anonym (Puhh)

Att inte säga något är också ett svar TS. Att efter fem år behöva försöka läsa av en man såhär hade jag aldrig orkat med, barn eller inte. 

Sådär kan det vara i början på ett förhållande (även om det redan där inte bådar gott). 

Fundera verkligen på om denna relation är något att ha, vill du själv ha familj och barn ? Vill du inte dela ditt liv med någon ? Ha drömmar ihop med ? 

• Anonym (Hmm...)
    Anonym (Puhh) skrev 2022-12-29 07:51:59 följande:

Att inte säga något är också ett svar TS. Att efter fem år behöva försöka läsa av en man såhär hade jag aldrig orkat med, barn eller inte. 

Sådär kan det vara i början på ett förhållande (även om det redan där inte bådar gott). 

Fundera verkligen på om denna relation är något att ha, vill du själv ha familj och barn ? Vill du inte dela ditt liv med någon ? Ha drömmar ihop med ? 

Han har svarat inlägg #80 och ts är "såklart välkommen också"....snäll kille va??
  • listudden

känner igen mig ...min fd sambo höll på så i många år... tänkte bara på sig själv... så fort drt blev tjafs så drog han i väg... eller skulle träffa sina kompisar ,sin familj... ett stort ego  gör dig av med honom du kommer alltid komma i andra hand.

• Anonym (1111)

En parter som sitter med mig i soffan för myskväll, släppa allt för att en polare ringer från krogen, blir arg när jag säger att vi sitter ju här och har trevligt tillsammans och kallar mig bitch + att han ska ringa upp kompisen och tala om att han inte kan komma till krogen för att han har en bitch bredvid som inte tillåter att han får ha kul -    hur kan NÅGON vilja fortsätta tillsammans med en sån partner? TS, exakt detta har du beskrivit och det lär ju inte varit första gången han betedde sig så illa mot dig. 

Ja hade rest mig ur soffan den gången, sagt: "men då ska du få slippa den här bitchen sörru!" ¨kt hem till mig och aldrig haft med idioten att göra mer. 
    Hur har du stått ut i 5 år TS? 

• Anonym (!!!)
    Anonym (1111) skrev 2022-12-29 08:48:50 följande:

En parter som sitter med mig i soffan för myskväll, släppa allt för att en polare ringer från krogen, blir arg när jag säger att vi sitter ju här och har trevligt tillsammans och kallar mig bitch + att han ska ringa upp kompisen och tala om att han inte kan komma till krogen för att han har en bitch bredvid som inte tillåter att han får ha kul -    hur kan NÅGON vilja fortsätta tillsammans med en sån partner? TS, exakt detta har du beskrivit och det lär ju inte varit första gången han betedde sig så illa mot dig. 

Ja hade rest mig ur soffan den gången, sagt: "men då ska du få slippa den här bitchen sörru!" ¨kt hem till mig och aldrig haft med idioten att göra mer. 
    Hur har du stått ut i 5 år TS? 

Ja synd att många kvinnor inte inser sitt värde och står ut med såna rövhål år efter år..
  • Anonym (!!!)

Och ts reaktion är denna..

?  Jag sa då, att vi måste prata om varför det här sker och varför han reagerar så som han gör och varför jag reagerar så som jag gör som 2 vuxna människor, så jag gjorde allt i min makt för att rädda situationen och om det eventuellt blivit missförstånd. Men han vägrade låta mig prata till punkt utan avbröt mig hela tiden att jag bara var så dramatisk och dum. Han sa då i affekt att hans barn gav han kärlek och trygghet och att det räckte med dom på nyår för jag bara tog massa energi från honom ändå.?

Ts tar alltså dessutom på sig skulden för ?missförståndet? .

• Anonym (1111)
    Anonym (!!!) skrev 2022-12-29 09:00:52 följande:

Och ts reaktion är denna..

?  Jag sa då, att vi måste prata om varför det här sker och varför han reagerar så som han gör och varför jag reagerar så som jag gör som 2 vuxna människor, så jag gjorde allt i min makt för att rädda situationen och om det eventuellt blivit missförstånd. Men han vägrade låta mig prata till punkt utan avbröt mig hela tiden att jag bara var så dramatisk och dum. Han sa då i affekt att hans barn gav han kärlek och trygghet och att det räckte med dom på nyår för jag bara tog massa energi från honom ändå.?

Ts tar alltså dessutom på sig skulden för ?missförståndet? .

Ja det är oerhört ledsamt. Man förstår av tråden att det inte var första gången TS fått tassa på tå, manövrera runt hans utspel. 
    Men allt hänger på TS, att våga dumpa. Bli fri att möta någon trevligare. 
  • Pope Joan II

För min del tycker jag inte att det är så märkligt och upprörande att vilja och välja att gå ut med en vän som spontant ringer upp och erbjuder en kväll på stan även om man just då sitter i tv-soffan och begår myskväll med sin partner sedan 5 år tillbaka. Det är ju ingen färsk relation detta rör sig om. 

Att uttrycka sig i termer av "bitch" och liknande är givetvis inget jag någonsin skulle ägna mig åt eller acceptera, men för många är det ett etablerat sätt att bråka på. TS och hennes särbo tillhör troligen segmentet av människor som har cementerat sina roller och där konflikterna blivit ett självspelande piano. TS skriver själv att de haft många konflikter även om de senaste 7 månaderna tydligen varit lugnare (och det kan ju bero på helt andra faktorer än att något skulle ha ändrats i deras personligheter). 

Vad som däremot är synd är varför TS och särbon inte kommit längre i sin relation än vad de tycks ha gjort, och med det menar jag inte att de nödvändigtvis borde ha flyttat samman. Jag menar att det i mina ögon är bisarrt att en del människor väljer att fortsätta inrutade destruktiva mönster istället för att skaffa sig verktyg de behöver för att bryta dem. TS är säkert en sådan person som behöver den här sortens drama, ångest och nervositet i sitt liv men som saknar förmåga och behov av att reda ut vad det beror på och hur hon istället skulle kunna ha det. 

Alla inläggen har en slående barnslighet över sig vad gäller ordval, versalanvändning och vad av allt hon väljer att hålla fokus på. Som ett klassiskt tonårsresonemang. 

Svar på tråden Han verkar sabba hela nyår, om inte annat får han mig ur balans just nu