• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-06-08 23:57:53 följande:
    Det klev in en liknande kinesisk miljardär som ägare, nu är han inte intresserad länger, en sådan som man är orolig för ska köpa det anrika försvarsbyggnaden.

Jag säger låt han köpa, den ligger inte så bra till, vi ska bygga upp försvaret igen, många anläggningar är sålda sedan långt tillbaka, som Umeås, det är en företagsstad i dessa fina byggnader idag, försvaret kommer inte få tillbaka dom. samt vad ska dom in så centralt o göra, dom ska hålla till i skogen, en lite stad med gott om mark att springa omkring o leka på.
    Men det blir dyrt om försvaret hela tiden ska bygga nytt för att regeringen säljer ut befintliga byggnader till privata och ibland utländska bolag.
    Vem betalar?
  • Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-06-12 08:05:00 följande:
    Ska staten köpa upp lokaler för försvaret blir det fortifikationsverket som ska äga dom.

Tar man Umestan såldes byggnader till Lerstenen.
    Östersund köpte jag själv en central tomt när försvaret bantade, byggnaderna är statliga byggnadsminnen och får inte rivas eller byggas om.

Man ska köpa dom byggnader man behöver och inga andra, säkerhet är bara bluff, det är helt vanliga byggnader, snygga o välbyggda.
    Säkerhet är definitivt inte bluff. Vad har du fått det ifrån?
  • Tom Araya
    Henke81 skrev 2023-06-12 11:13:51 följande:
    FortV bör äga lokalerna kanske? Eller statens fastighetsverk eller nåt sånt.
    Jovisst, det kan man tycka.
    Men får offentligägda bolag äga fastigheterna i det högerstyrda samhälle som säljer ut det befintliga?
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-06-20 18:33:33 följande:
    Säkerhet är definitivt inte bluff. Vad har du fått det ifrån?
    Dels att jag själv jobbat inom säkerhets byggnader.
    Man har vakter och kameror dygnet runt, varje del av området/ lokaler kräver sina behörigheter.
    Tar man nivån hamna det på nyheterna, samt nästan samtliga dags tidningar. Utredningar via FOI osv.
    Tar man rubrik från en stor tidning, var att vi skrivit avtal med Kinesisk militär, Tar man personen som skrev avtalet, han har enligt säkra källor deltagit i kärnvapenprov i Lop Nor i nordvästra Kina, men han var bara Generallöjtnant.

Men dom springer omkring hos oss, samtliga Kineser var mycket trevlig, hälsa o prata var dag vi sågs. 

Hursomhelst kan dom inte komma in överallt, samt jag får inte heller komma in i deras område utan en lång process som tar veckor av godkännanden från en långrad kineser i Kina.

Byggnaderna har alltså säkerhetsklass som kallas duga, dels vi har driver själva verksamhet sida vid sida, lunchar tillsammans, kan spela biljard eller ta en pingismatch, brukar kalla dom för kinesiska muren, många av dom är grymma på pingis. dessa sover över inom området veckor dom är hos oss.

Nu kan jag inte berätta hur säkerheten fungerar, men det handlar inte om byggnader i sig, vissa har foto förbud av själva byggnaden, men dom kan se dom flesta samt röra sig fritt i ett ganska stort område, som enligt reglerna har man löpar spår/skidspår, aktiviteter när dom slutar för dagen, om dom fotar något, sedan radera, kan man inte checka.

Dessa byggnader SBB har har inte denna säkerhetsnivå, vad man försöker dikta ihop är elförbrukning osv, att ägaren ska via förbrukning, ev hur byggnaden är uppkopplad fast ställa att det drivs en viss verksamhet i byggnaden, men exat vad man gör får inte en som hyr ut veta.
    Kort det är en hopdiktad lögn man går ut med att SBB byggnader utgör en säkerhets risk vid ev försäljning.
  • Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-06-20 20:29:10 följande:
    Dels att jag själv jobbat inom säkerhets byggnader.
    Man har vakter och kameror dygnet runt, varje del av området/ lokaler kräver sina behörigheter.
    Tar man nivån hamna det på nyheterna, samt nästan samtliga dags tidningar. Utredningar via FOI osv.
    Tar man rubrik från en stor tidning, var att vi skrivit avtal med Kinesisk militär, Tar man personen som skrev avtalet, han har enligt säkra källor deltagit i kärnvapenprov i Lop Nor i nordvästra Kina, men han var bara Generallöjtnant.

Men dom springer omkring hos oss, samtliga Kineser var mycket trevlig, hälsa o prata var dag vi sågs. 

Hursomhelst kan dom inte komma in överallt, samt jag får inte heller komma in i deras område utan en lång process som tar veckor av godkännanden från en långrad kineser i Kina.

Byggnaderna har alltså säkerhetsklass som kallas duga, dels vi har driver själva verksamhet sida vid sida, lunchar tillsammans, kan spela biljard eller ta en pingismatch, brukar kalla dom för kinesiska muren, många av dom är grymma på pingis. dessa sover över inom området veckor dom är hos oss.

Nu kan jag inte berätta hur säkerheten fungerar, men det handlar inte om byggnader i sig, vissa har foto förbud av själva byggnaden, men dom kan se dom flesta samt röra sig fritt i ett ganska stort område, som enligt reglerna har man löpar spår/skidspår, aktiviteter när dom slutar för dagen, om dom fotar något, sedan radera, kan man inte checka.

Dessa byggnader SBB har har inte denna säkerhetsnivå, vad man försöker dikta ihop är elförbrukning osv, att ägaren ska via förbrukning, ev hur byggnaden är uppkopplad fast ställa att det drivs en viss verksamhet i byggnaden, men exat vad man gör får inte en som hyr ut veta.
    Kort det är en hopdiktad lögn man går ut med att SBB byggnader utgör en säkerhets risk vid ev försäljning.
    Jag köper inte ditt resonemang...

För det första bekräftar du att säkerhet är något som finns och tillämpas och vi får anta att det är av minst den grad som anses vara befogad. Alltså ingen bluff i det hänseendet.

Om du menar att det är en bluff att det skulle finnas säkerhetsrisker med att fastigheter med säkerhetsklassad verksamhet ägs av utländska bolag, så vill jag påstå att du vet för lite om underrättelseverksamhet. En ägare har tillgång till sina fastigheter på en betydande nivå, inte minst vad det gäller olika former av reparationer, ombyggnationer och underhåll. Det ökar deras möjligheter att preparera fastigheterna med avlyssningsutrustning. Det finns sannolikt inte en underrättelsetjänst som inte skulle utnyttja sådana möjligheter. Detta vet man har skett i flertalet fall i fastigheter nyttjade av diplomater under kalla kriget.

Det är inte heller bara fastigheter som försvarsmakten använder som är säkerhetsklassade. I princip alla totalförsvarsanläggningar, energiproduktionsanläggningar, sjukhus mm har någon säkerhetsklassning.
  • Så allting gick
    Tom Araya skrev 2023-06-21 00:43:15 följande:
    Jag köper inte ditt resonemang...

För det första bekräftar du att säkerhet är något som finns och tillämpas och vi får anta att det är av minst den grad som anses vara befogad. Alltså ingen bluff i det hänseendet.

Om du menar att det är en bluff att det skulle finnas säkerhetsrisker med att fastigheter med säkerhetsklassad verksamhet ägs av utländska bolag, så vill jag påstå att du vet för lite om underrättelseverksamhet. En ägare har tillgång till sina fastigheter på en betydande nivå, inte minst vad det gäller olika former av reparationer, ombyggnationer och underhåll. Det ökar deras möjligheter att preparera fastigheterna med avlyssningsutrustning. Det finns sannolikt inte en underrättelsetjänst som inte skulle utnyttja sådana möjligheter. Detta vet man har skett i flertalet fall i fastigheter nyttjade av diplomater under kalla kriget.

Det är inte heller bara fastigheter som försvarsmakten använder som är säkerhetsklassade. I princip alla totalförsvarsanläggningar, energiproduktionsanläggningar, sjukhus mm har någon säkerhetsklassning.
    Man har inte tillgång till en säkerhetsbyggnad som ägare, man kan inte komma o gå som man vill, man kan inte gå in i känsliga områden, eller ens få kliva in i en serverhall, det är något företaget själva byggt upp, man har egen it personal. Känsliga kontroll rum kräver ännu högre behörighet, man kan säga att fastighetsägaren kommer inte ens igenom dom tre tidigare dörrar som har lägre befogenheter.

Ritningar och uppbyggnad av reservkraft får man inte ens titta på, dessa lösningar och uppbyggnad har få tillgång till, i princip bara säkerhetschefen.
    Ska något byggas/underhållas till gör man en säkerhetstest av personerna, är det känsliga lokaler har man en vakt som står bredvid följer efter hela tiden.

Allt kan låta som det fungerar mycket bra, men så är det givetvis inte, alla system har sina brister, vad man gör är att försvåra så mycket man kan för ex terror brott, attentat osv. vill man slå ut verksamheten krävs egentligen inte mycket, kanske du ser vid Ukraina, skicka drönare eller placerade laddningar och personalen evakueras i princip på 15 min.

SBB har egen personal, hur mycket info dom fått som ägare kan jag förstå att även den är begränsad, dom känner till byggnader, men det är i princip bara det, vad som försiggår invändigt har dom givetvis ingen tillgång till.

Byter byggnader ägare utgör ingen större skillnad, flyttar verksamheten tar man med sig allt som man själv installerat, kvar blir en tom byggnad.

Vad tror du man får för tillgång som ägare? över en säkehetsklassad verksamhet.

Tar man som hyrde hos oss, mannen från Kina var Zhang Jiang, högt uppsatt partimedlem i nationella folkkongressen, godkänner bl.a deras val premiärminister i Kina.
    Svd/ aftonbladet skrev bl.a om detta, men det spelade ingen större roll, beslutet var verksamhetens att ta.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2023-06-21 00:43:15 följande:
    Jag är mer oroad för städare än för fastighetsägare när det kommer till att skydda hemligheter.

Det är inte ovanligt att städfirmor har hög behörighet medan kontrollen av personalen är dålig. I många fall har de personer som jobbar som städare tillgång till lokaler som många anställda inte har tillgång till. Det utan att städpersonalen genomgått någon som helst bakgrundskontroll. Anderssons städskandal var inte en engångsföreteelse.

Därmed inte sagt att en situation likt den med utländska ambassader i Sovjet inte kan ske i Sverige. (För den som inte hört talas om det så hade sovjets underrättelsetjänsten byggt in mikrofoner i väggarna på bland annat Sveriges och USA:s ambassader.)
  • Så allting gick
    nattuw skrev 2023-06-22 18:38:07 följande:
    Jag är mer oroad för städare än för fastighetsägare när det kommer till att skydda hemligheter.

Det är inte ovanligt att städfirmor har hög behörighet medan kontrollen av personalen är dålig. I många fall har de personer som jobbar som städare tillgång till lokaler som många anställda inte har tillgång till. Det utan att städpersonalen genomgått någon som helst bakgrundskontroll. Anderssons städskandal var inte en engångsföreteelse.

Därmed inte sagt att en situation likt den med utländska ambassader i Sovjet inte kan ske i Sverige. (För den som inte hört talas om det så hade sovjets underrättelsetjänsten byggt in mikrofoner i väggarna på bland annat Sveriges och USA:s ambassader.)
    Vi brukar ha möten och utredning hur man ska förhindra terror, och attentat, eller bara enkel åtkomst till området.

Man går igenom allt, koppla upp sig via anslutningspunkter till internet, hur och vart vårt kraftöverföring kommer ifrån, dvs elnät för att slå ut allt på ett enkelt sätt.

Jag som tänker annorlunda brukar jävlas lite, berätta om jag skulle villa få tillgång till både område och fri tillgång till samtliga byggnader, serverhallar osv, dvs allt inom verksamhets orådet.

Då skulle jag koncentrera mig på vakten, vakten har behörighet att skriva ut passerkort om någon lyckats tappa sitt på plats, dvs man begär/skriver bara ett nytt och det gamla slutar upphöra direkt, medans det nya verkställs på samma sekund.

Via enkel googel får man lätt fram säkerhets chefer osv för aktuell verksamhet, då dessa gärna vill att det ska synas i princip överallt, det är jag som är en av högsta hönsen inom området, det menas även dom har axess till det mesta.

Jobbar man inom detta har man konstant Axess till allt, ibland ringer vakten o fråga vad dom ska göra när larmet gått, hur dom stänger av allt, kolla så allt är ok igen. man har ständig jour.
    Oftast är det en lite jänta som jobbar med någon som vakt, en tjej på 60 kg, dom flesta bryter lätt ner en sådan vakt, vänta in den andra, sedan har dom full kontroll på skriva ut allt, göra sin operation dom tänkt göra under åtskilliga timmar tills alla är tillbaka morgonen efter.

Som sagt mina metoder är inte populära när jag framför hur jag skulle gått tillväga för att få ut information ur företagets intranät. eller helt enkelt utbilda en vakt som senare får jobb inom området, då dessa byts ut relativt ofta, just på grund av lön o arbetstider.
Svar på tråden Besviken på regeringen