• Anonym (M)

Vems är ansvaret?

En släkting köpte en sak av mig. Han fick den billigt. En del var lagad av mig, något han aldrig verkade ha lagt märke till.
    Nu sålde han den vidare och har fått skit från nya köparen om att han inte berättat det.

Släktingen är nu arg på mig för att jag aldrig visade det. På mig, som sålde för en närmast symbolisk summa, medan han försökte få ut maximalt för sin egen affär? Uppenbarligen var ju inte lagningen så dålig om han aldrig upptäckte det. Om han inte använt delen borde han ändå ha undersökt grejerna innan han sålde vidare...

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • Anonym (Lex)

Vad spelar det för roll? Ska ni ta det till domstol?

Men läs på Köplagen och framförallt delarna om köparen undersökningsplikt 

• Anonym (M)
    Anonym (Lex) skrev 2022-12-01 07:04:06 följande:

Vad spelar det för roll? Ska ni ta det till domstol?

Men läs på Köplagen och framförallt delarna om köparen undersökningsplikt 

Mest nyfiken på hur andra ser det eftersom det råder kluvna meningar här.

• Anonym (ppp)
    Anonym (M) skrev 2022-12-01 06:56:42 följande:
    Vems är ansvaret?

En släkting köpte en sak av mig. Han fick den billigt. En del var lagad av mig, något han aldrig verkade ha lagt märke till.
    Nu sålde han den vidare och har fått skit från nya köparen om att han inte berättat det.

Släktingen är nu arg på mig för att jag aldrig visade det. På mig, som sålde för en närmast symbolisk summa, medan han försökte få ut maximalt för sin egen affär? Uppenbarligen var ju inte lagningen så dålig om han aldrig upptäckte det. Om han inte använt delen borde han ändå ha undersökt grejerna innan han sålde vidare...

Du borde ha nämnt att saken var lagad, så att han kunde göra valet att köpa/inte köpa av dig. Nu köpte han nog i tro att den var orörd. 

Däremot, att han själv sen ska sälja vidare för ett högre pris är inte ditt bekymmer. 
  • Anonym (K)

Han har ansvar mot sin köpare. du har ev ansvar mot släktingen. Dock kan man ju se det som att han utifrån priset inte kunde förvänta sig att den var i toppskick.
    Felets allvar är nåt som också bör räknas med.

• Anonym (S)

Ja du borde nog ha sagt något även om han har undersökningsplikt. Han är din släkting och det är det sjyssta att göra.

Glömde du säga nåt eller gjorde du medvetet?

Om du glömde är det väl bara att be om ursäkt. Om du gjorde det medvetet så får du väl gnissla lite inombords att du blev påkommen. Relationen med släktingen bryr du dig kanske isåfall inte så mycket om eftersom du medvetet lurat honom.

• Anonym (Asså)

Man berättar väl att man har lagat den, det tycker jag hör till allmänt hyfs, men om släktingen försöker sälja vidare till ett högre pris (vilket är rätt fult i sig) så bör han ju kollat med dig först om han nu inte ens använt den... "typ  jag fick ju köpa den så billigt men har ingen användning för den, allt funkar väl?" Sen kan han ju återbetala en summa till nya köparen, om alla vill vara nöjda och schyssta vill säga, annars skiter man bara i det :)

Men sen beror det ju helt på vad det är och vad som är lagat hur.... är det en bil där du tejpat ihop kamremmen eller en ljusstake som är ihoplimmad liksom....

• Anonym (Hyfs)

Jag tycker man berättar om varans skick oavsett vem man säljer till. Det tillhör allmänt hyfs som någon skrev. Men han är ansvarig för sin affär och du för din.

• Anonym (Lex)

Med lågt pris och att köparen, din släktning, fick möjlighet att undersöka så är sanolikheten att du blir ersättningsskyldig mot din släkting väldigt låg.

• Anonym (M)

Han fick tre barnvagnar för 1500. De har det knapert ställt och jag skulle ha fått ganska många tusenlappar för dem om jag sålt till någon annan, men jag ville vara snäll. Jag bryr mig
    inte om att de säljer vidare, men känns väldigt fult att vända det emot mig. 
    Det var en knapp till en av extrasufletterna som lossnat och jag fixat, man ser det inte ens när den sitter på. Jag tänkte inte på det alls eftersom det ju var fixat och han visste att vagnarna varit i bruk. 

• Cusoon

Att du lagat en knapp sänker inte värdet nämnvärt. Petitess. Strunta i det.

Svar på tråden Vems är ansvaret?