Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Vems är ansvaret?

En släkting köpte en sak av mig. Han fick den billigt. En del var lagad av mig, något han aldrig verkade ha lagt märke till.
    Nu sålde han den vidare och har fått skit från nya köparen om att han inte berättat det.

Släktingen är nu arg på mig för att jag aldrig visade det. På mig, som sålde för en närmast symbolisk summa, medan han försökte få ut maximalt för sin egen affär? Uppenbarligen var ju inte lagningen så dålig om han aldrig upptäckte det. Om han inte använt delen borde han ändå ha undersökt grejerna innan han sålde vidare...

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • Anonym (M)
    Anonym (Lex) skrev 2022-12-01 07:04:06 följande:

Vad spelar det för roll? Ska ni ta det till domstol?

Men läs på Köplagen och framförallt delarna om köparen undersökningsplikt 

Mest nyfiken på hur andra ser det eftersom det råder kluvna meningar här.

• Anonym (M)

Han fick tre barnvagnar för 1500. De har det knapert ställt och jag skulle ha fått ganska många tusenlappar för dem om jag sålt till någon annan, men jag ville vara snäll. Jag bryr mig
    inte om att de säljer vidare, men känns väldigt fult att vända det emot mig. 
    Det var en knapp till en av extrasufletterna som lossnat och jag fixat, man ser det inte ens när den sitter på. Jag tänkte inte på det alls eftersom det ju var fixat och han visste att vagnarna varit i bruk. 

• Anonym (M)
    Anonym (Asså) skrev 2022-12-01 08:24:32 följande:
    Det där är en skitgrej, bara att säga att du helt enkelt inte tänkte på det, han kan ju välja att återbetala en liten summa till nya köparen eller köpa tillbaka och sälja om på nytt till någon annan och då berätta direkt :) som köpare hade inte jag brytt mig om det alls, men det beror lite på priset också, köpte själv en vagn för 300 så räknade inte med att den var i toppskick, säljaren visade dock vad småfelen var, typ spärrarna fastnar ibland när man tar på och av liggdelen men så visade han också knepet för att få till det :)

För den billigaste av vagnarna skulle jag nog kunnat få vad han gav för alla tre. 

• Anonym (M)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 10:40:42 följande:
    Ja i det där läget måste man berätta om man har lagat delar själv! Det spelar ingen roll om du säljer till en släkting eller någon du inte känner så ska man vara ärlig, köparen har rätt att veta vad de faktiskt köper.
    Rent krasst fick de vagnen. Det lilla de betalade räckte till den billigaste, de hade inte ens fått halva av den de klagar om för de pengarna. Känns jävligt otacksamt att göra en sak av något sånt här. 
  • Anonym (M)

Överlägsen? Knappast. Det som retar mig är det de själva dragit igång nu.
    De fick dem som sagt för 1500 och det var dessutom på avbetalning. Det tog över ett år innan det var inbetalat och vi fick påminna flera gånger.

• Anonym (M)

Kollade just upp vagnen vars sufflett det gäller på blocket. De ligger mellan 5500- 7000 beroende på årsmodell och då utan allt extra som de fick med. 

För 1500 fick de en sulky, en syskonvagn och en duovagn, alla märkes.

Utöver det så fick de med: Två sittdynor, två åkpåsar, två regnskydd, ett parasol, täcke, kudde, skötväska, mugghållare, sån där muffgrej man fäster på handtaget, fyra suffletter... Det är vad jag minns rakt av och allt det var alltså saker vi köpt extra, som inte följde med från början. Allt var märkesgrejer.

Jag hade LÄTT fått över 10.000 för alltihop, men man är tydligen inte snäll ostraffat.

• Anonym (M)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 13:43:58 följande:
    Aha, konstigt att man skulle ha en extra utöver den som redan sitter på, såvida ts inte menar typ en joggervagn där det inte alltid följer med. Vanliga barnvagnar har däremot sufflett.
     Nu vet inte jag vad du har haft för vagnar, men med de här ör det verkligen inget ovanligt att ha flera för att variera och efter årstid.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 14:09:17 följande:
    Du hade kunnat vara tydligare med att det gällde flera olika typer av vagnar, inte bara "barnvagnar". Undrar vad du har haft för märkesvagnar om du "lätt" skulle ha fått 10k, begagnat.
    Vadå tydligare? Att du valde att tolka in någon speciell typ av vagn kan du inte lägga på mig. Du kunde ha frågat istället för att utgå ifrån något.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2022-12-01 14:19:49 följande:

Köp tillbaka vagnana för 1500 , sälj alla tre till några andra för 10 000 och prata inte med idioterna mer.

Även om de skulle ha gått med på det så vill jag inte ha vagnar som stått i en lägenhet med massa katter. Hela lägenheten luktar kattlåda och tobak.
Svar på tråden Vems är ansvaret?