• Anonym (M)

Vems är ansvaret?

En släkting köpte en sak av mig. Han fick den billigt. En del var lagad av mig, något han aldrig verkade ha lagt märke till.
    Nu sålde han den vidare och har fått skit från nya köparen om att han inte berättat det.

Släktingen är nu arg på mig för att jag aldrig visade det. På mig, som sålde för en närmast symbolisk summa, medan han försökte få ut maximalt för sin egen affär? Uppenbarligen var ju inte lagningen så dålig om han aldrig upptäckte det. Om han inte använt delen borde han ändå ha undersökt grejerna innan han sålde vidare...

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • elmadumle
    Anonym (S) skrev 2022-12-01 12:26:39 följande:
    Fast nja...de fick inte vagnen. Du tog pengar för den och 1500kr är mycket för en person som har det knapert, även om värdet av vagnen var mer.
    Tycker nog din syn på släktingen som charity-case är lite överlägsen.
    Hade du gett den på riktigt hade det varit en annan sak men nu fick du faktiskt pengar för den och då tillhör det att informera om varans skick.

Sen tycker jag inte att du på något sätt är ansvarig för hans försäljning och den infon som kommer där.
    De fick tre vagnar för 1500... 
  • Anonym (Ärlighet)
    elmadumle skrev 2022-12-01 13:08:23 följande:
    De fick tre vagnar för 1500... 
    Nej, de fick KÖPA tre vagnar.
  • Fiona M
    Anonym (Asså) skrev 2022-12-01 13:04:05 följande:

Fiona, varför använda hen när ts skrivit att det är en han?

Förlåt, det är helt ot och vill inte verka otrevlig men det här hen hit och dit har gått alldeles för långt, det gör ont i ögonen 

Jag orkade inte kolla, men hen är ju superanvändbart när man inte vet.
    Synd om dig som får ont i ögonen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Ärlighet 2) skrev 2022-12-01 10:58:26 följande:
    TS släkting hade ju kunnat vara ärlig mot köparen och berättat att han köpt vagnen begagnat och inte visste säkert om den var i originalskick. 
    Det är fullt rimligt att han hade kunnat göra men det tar ju inte bort det faktum att TS också hade kunnat informerat...
    TS släkting visste ju inte att det fanns något fel på vagnen...det visste dock TS.
  • Fiona M
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 10:50:58 följande:
    Rent krasst borde du ha berättat, även om det bara är en liten tryckknapp. Oavsett vilket pris de säljer vidare för, även om det är en skitsumma, så kommer de att sälja barnvagnen under falska förutsättningar och ja, då kan de få skit av köparna (som de fått nu). Hade de vetat om det här med knappen så hade de iaf möjlighet att själva vara ärliga, eller chansa på att det inte upptäcktes.
    Köper man en vagn för så lite som 500 så är det en ren bonus om extrautrustning (som den extra suffletten där knappen satt) är med.
    Tycker man sånt är viktigt när man fyndar second hand så får man naturligtvis fråga och kontrollera.
  • Anonym (S-G)
    Anonym (S) skrev 2022-12-01 13:26:05 följande:
    Det är fullt rimligt att han hade kunnat göra men det tar ju inte bort det faktum att TS också hade kunnat informerat...
    TS släkting visste ju inte att det fanns något fel på vagnen...det visste dock TS.
    Vem tror att en vagn med två tidigare ägare är i originalskick?
    Det var inte heller nåt fel på den.
  • Anonym (M)

Överlägsen? Knappast. Det som retar mig är det de själva dragit igång nu.
    De fick dem som sagt för 1500 och det var dessutom på avbetalning. Det tog över ett år innan det var inbetalat och vi fick påminna flera gånger.

• Anonym (Ärlighet)
    Fiona M skrev 2022-12-01 13:27:47 följande:
    Köper man en vagn för så lite som 500 så är det en ren bonus om extrautrustning (som den extra suffletten där knappen satt) är med.
    Tycker man sånt är viktigt när man fyndar second hand så får man naturligtvis fråga och kontrollera.
    Idag får man inte mycket mer för en barnvagn, utrustning eller inte, om det inte är någon märkesvagn, då kan man få lite mer.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 13:38:34 följande:
    Idag får man inte mycket mer för en barnvagn, utrustning eller inte, om det inte är någon märkesvagn, då kan man få lite mer.
    Och sufflett är INTE extrautrustning utan standard som följer med.
Svar på tråden Vems är ansvaret?