• Anonym (M)

Vems är ansvaret?

En släkting köpte en sak av mig. Han fick den billigt. En del var lagad av mig, något han aldrig verkade ha lagt märke till.
    Nu sålde han den vidare och har fått skit från nya köparen om att han inte berättat det.

Släktingen är nu arg på mig för att jag aldrig visade det. På mig, som sålde för en närmast symbolisk summa, medan han försökte få ut maximalt för sin egen affär? Uppenbarligen var ju inte lagningen så dålig om han aldrig upptäckte det. Om han inte använt delen borde han ändå ha undersökt grejerna innan han sålde vidare...

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • Anonym (S-G)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 13:38:34 följande:
    Idag får man inte mycket mer för en barnvagn, utrustning eller inte, om det inte är någon märkesvagn, då kan man få lite mer.
    Ändå lyckades släktingen sälja den för mer än vad han köpt den för av TS...
  • Fiona M
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 13:39:44 följande:
    Och sufflett är INTE extrautrustning utan standard som följer med.
    TS skriver extrasufflett, så jo.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (S-G) skrev 2022-12-01 13:40:12 följande:
    Ändå lyckades släktingen sälja den för mer än vad han köpt den för av TS...
    Ja jag säger inte att 500:- är max heller så du behöver inte haka upp dig på det. De kanske fick en hundralapp eller ett fåtal mer men barnvagnar är det väldigt låga priser på numera.
  • Anonym (Ärlighet)
    Fiona M skrev 2022-12-01 13:41:57 följande:
    TS skriver extrasufflett, så jo.
    Aha, konstigt att man skulle ha en extra utöver den som redan sitter på, såvida ts inte menar typ en joggervagn där det inte alltid följer med. Vanliga barnvagnar har däremot sufflett.
  • Anonym (M)

Kollade just upp vagnen vars sufflett det gäller på blocket. De ligger mellan 5500- 7000 beroende på årsmodell och då utan allt extra som de fick med. 

För 1500 fick de en sulky, en syskonvagn och en duovagn, alla märkes.

Utöver det så fick de med: Två sittdynor, två åkpåsar, två regnskydd, ett parasol, täcke, kudde, skötväska, mugghållare, sån där muffgrej man fäster på handtaget, fyra suffletter... Det är vad jag minns rakt av och allt det var alltså saker vi köpt extra, som inte följde med från början. Allt var märkesgrejer.

Jag hade LÄTT fått över 10.000 för alltihop, men man är tydligen inte snäll ostraffat.

• Anonym (M)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 13:43:58 följande:
    Aha, konstigt att man skulle ha en extra utöver den som redan sitter på, såvida ts inte menar typ en joggervagn där det inte alltid följer med. Vanliga barnvagnar har däremot sufflett.
     Nu vet inte jag vad du har haft för vagnar, men med de här ör det verkligen inget ovanligt att ha flera för att variera och efter årstid.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (M) skrev 2022-12-01 13:55:51 följande:
     Nu vet inte jag vad du har haft för vagnar, men med de här ör det verkligen inget ovanligt att ha flera för att variera och efter årstid.
    Du hade kunnat vara tydligare med att det gällde flera olika typer av vagnar, inte bara "barnvagnar". Undrar vad du har haft för märkesvagnar om du "lätt" skulle ha fått 10k, begagnat.
  • Anonym (H)

Köp tillbaka vagnana för 1500 , sälj alla tre till några andra för 10 000 och prata inte med idioterna mer.

• Anonym (M)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 14:09:17 följande:
    Du hade kunnat vara tydligare med att det gällde flera olika typer av vagnar, inte bara "barnvagnar". Undrar vad du har haft för märkesvagnar om du "lätt" skulle ha fått 10k, begagnat.
    Vadå tydligare? Att du valde att tolka in någon speciell typ av vagn kan du inte lägga på mig. Du kunde ha frågat istället för att utgå ifrån något.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2022-12-01 14:19:49 följande:

Köp tillbaka vagnana för 1500 , sälj alla tre till några andra för 10 000 och prata inte med idioterna mer.

Även om de skulle ha gått med på det så vill jag inte ha vagnar som stått i en lägenhet med massa katter. Hela lägenheten luktar kattlåda och tobak.
  • olof 45

Jag skulle skriva till släktingen:

"Totalkostnaden för barnvagnarna och alla extratillbehör var xxx, och som jag kan se på blocket nu skulle jag kunnat sälja bara ena vagnen för 2-3 tusen kr. För att vara snäll sålde jag allt till dig för 1,500kr, vilket jag hoppas du håller med mig om att det är ett sk 'kompispris', med råge.

Vagnarna var begagnade, som du redan visste. Att laga småsaker som knappar på både kläder och ting gör jag regelundet, det är tyvärr inget jag lägger aktivt på minnet. Jag kan inte heller minnas att du frågade mig om allt var i nyskick eller om det är något särskilt du behövde veta. Det enda jag visste med mig är att ni fick tre fungerande och säkra barnvagnar till ett toppenpris, och det var jag glad för. Det var viktigare för mig än att tjäna pengar på att sälja till främlingar, vilket var mitt alternativ.

Kan du nu vänligen specificera exakt vad det är att du vill att jag ska göra eller be om ursäkt för? Det är nämligen synnerligen oklart för mig? 

tack,
    Xxx"

BOM!

• Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2022-12-01 14:44:38 följande:
    Även om de skulle ha gått med på det så vill jag inte ha vagnar som stått i en lägenhet med massa katter. Hela lägenheten luktar kattlåda och tobak.
    Då dumpa bara idioterna. :)
  • Anonym (J)

Hur mycket sålde han vagnarna för?

• Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2022-12-01 18:43:05 följande:
    Hur mycket sålde han vagnarna för?
    Undrar jag med.
  • Anonym (Pih)
    olof 45 skrev 2022-12-01 14:58:23 följande:

Jag skulle skriva till släktingen:

"Totalkostnaden för barnvagnarna och alla extratillbehör var xxx, och som jag kan se på blocket nu skulle jag kunnat sälja bara ena vagnen för 2-3 tusen kr. För att vara snäll sålde jag allt till dig för 1,500kr, vilket jag hoppas du håller med mig om att det är ett sk 'kompispris', med råge.

Vagnarna var begagnade, som du redan visste. Att laga småsaker som knappar på både kläder och ting gör jag regelundet, det är tyvärr inget jag lägger aktivt på minnet. Jag kan inte heller minnas att du frågade mig om allt var i nyskick eller om det är något särskilt du behövde veta. Det enda jag visste med mig är att ni fick tre fungerande och säkra barnvagnar till ett toppenpris, och det var jag glad för. Det var viktigare för mig än att tjäna pengar på att sälja till främlingar, vilket var mitt alternativ.

Kan du nu vänligen specificera exakt vad det är att du vill att jag ska göra eller be om ursäkt för? Det är nämligen synnerligen oklart för mig? 

tack,
    Xxx"

BOM!

Tummen upp på den.

Lägg till tydligt  i meddelandet till din släkting att en tredje ägare så klart inte kan räkna med att det inte skulle finnas en enda skavank när de är trea på bollen. Om inte din släkting vill säga har påstått annat eller tagit ett pris som insinuerar annat vilket du så klart inte kan rå för. Har man fått något för ett bra pris och vet om att det är tredjehand kanske man inte blir så sur över en knapp.

Vill man ha det felfritt får man köpa nytt till fullt pris.

Dessutom var den väl inte trasig längre om du hade lagat den.
  • Anonym (Fräckt)

+5
    Nyhet! Gilla foruminlägg

Nu kan du anonymt gilla och ogilla inlägg i forumet. Du kan bara gillaogilla varje inlägg en gång.

""Jag skulle skriva till släktingen:

[...].""

Olof 45:s hela svar är klockrent! 

Svar på tråden Vems är ansvaret?