• Anonym (M)

Vems är ansvaret?

En släkting köpte en sak av mig. Han fick den billigt. En del var lagad av mig, något han aldrig verkade ha lagt märke till.
    Nu sålde han den vidare och har fått skit från nya köparen om att han inte berättat det.

Släktingen är nu arg på mig för att jag aldrig visade det. På mig, som sålde för en närmast symbolisk summa, medan han försökte få ut maximalt för sin egen affär? Uppenbarligen var ju inte lagningen så dålig om han aldrig upptäckte det. Om han inte använt delen borde han ändå ha undersökt grejerna innan han sålde vidare...

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • Anonym (Asså)
    Anonym (M) skrev 2022-12-01 08:17:26 följande:

Han fick tre barnvagnar för 1500. De har det knapert ställt och jag skulle ha fått ganska många tusenlappar för dem om jag sålt till någon annan, men jag ville vara snäll. Jag bryr mig
    inte om att de säljer vidare, men känns väldigt fult att vända det emot mig. 
    Det var en knapp till en av extrasufletterna som lossnat och jag fixat, man ser det inte ens när den sitter på. Jag tänkte inte på det alls eftersom det ju var fixat och han visste att vagnarna varit i bruk. 

Det där är en skitgrej, bara att säga att du helt enkelt inte tänkte på det, han kan ju välja att återbetala en liten summa till nya köparen eller köpa tillbaka och sälja om på nytt till någon annan och då berätta direkt :) som köpare hade inte jag brytt mig om det alls, men det beror lite på priset också, köpte själv en vagn för 300 så räknade inte med att den var i toppskick, säljaren visade dock vad småfelen var, typ spärrarna fastnar ibland när man tar på och av liggdelen men så visade han också knepet för att få till det :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Asså) skrev 2022-12-01 08:24:32 följande:
    Det där är en skitgrej, bara att säga att du helt enkelt inte tänkte på det, han kan ju välja att återbetala en liten summa till nya köparen eller köpa tillbaka och sälja om på nytt till någon annan och då berätta direkt :) som köpare hade inte jag brytt mig om det alls, men det beror lite på priset också, köpte själv en vagn för 300 så räknade inte med att den var i toppskick, säljaren visade dock vad småfelen var, typ spärrarna fastnar ibland när man tar på och av liggdelen men så visade han också knepet för att få till det :)

För den billigaste av vagnarna skulle jag nog kunnat få vad han gav för alla tre. 

• Mandel

Köper man begagnade saker får man räkna med lite skavanker. Tror man att en vara är i nyskick så måste man själv förevisa sig om att så är fallet.

Tycker det är väl magstarkt av din släkting att bråka med dig om detta. Du var snäll och det är väl det han nu försöker utnyttja ännu mera genom att försöka få dig att ersätta hans kund. 
    Strunta i honom, han verkar mest vara en otacksam gappelle till snåljåp!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fiona M

Hade det varit en sån liten lagning hade jag lätt missat att säga det.
    Släktingen tjänar pengar på att sälja vidare, då får hen ta ett avdrag om nu knappen var så viktig för den hen sålde till.

• Anonym (Ärlighet)
    Anonym (M) skrev 2022-12-01 08:17:26 följande:

Han fick tre barnvagnar för 1500. De har det knapert ställt och jag skulle ha fått ganska många tusenlappar för dem om jag sålt till någon annan, men jag ville vara snäll. Jag bryr mig
    inte om att de säljer vidare, men känns väldigt fult att vända det emot mig. 
    Det var en knapp till en av extrasufletterna som lossnat och jag fixat, man ser det inte ens när den sitter på. Jag tänkte inte på det alls eftersom det ju var fixat och han visste att vagnarna varit i bruk. 

Ja i det där läget måste man berätta om man har lagat delar själv! Det spelar ingen roll om du säljer till en släkting eller någon du inte känner så ska man vara ärlig, köparen har rätt att veta vad de faktiskt köper.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 10:40:42 följande:
    Ja i det där läget måste man berätta om man har lagat delar själv! Det spelar ingen roll om du säljer till en släkting eller någon du inte känner så ska man vara ärlig, köparen har rätt att veta vad de faktiskt köper.
    Rent krasst fick de vagnen. Det lilla de betalade räckte till den billigaste, de hade inte ens fått halva av den de klagar om för de pengarna. Känns jävligt otacksamt att göra en sak av något sånt här. 
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (M) skrev 2022-12-01 10:43:24 följande:
    Rent krasst fick de vagnen. Det lilla de betalade räckte till den billigaste, de hade inte ens fått halva av den de klagar om för de pengarna. Känns jävligt otacksamt att göra en sak av något sånt här. 
    Rent krasst borde du ha berättat, även om det bara är en liten tryckknapp. Oavsett vilket pris de säljer vidare för, även om det är en skitsumma, så kommer de att sälja barnvagnen under falska förutsättningar och ja, då kan de få skit av köparna (som de fått nu). Hade de vetat om det här med knappen så hade de iaf möjlighet att själva vara ärliga, eller chansa på att det inte upptäcktes.
  • Anonym (Ärlighet 2)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-01 10:50:58 följande:
    Rent krasst borde du ha berättat, även om det bara är en liten tryckknapp. Oavsett vilket pris de säljer vidare för, även om det är en skitsumma, så kommer de att sälja barnvagnen under falska förutsättningar och ja, då kan de få skit av köparna (som de fått nu). Hade de vetat om det här med knappen så hade de iaf möjlighet att själva vara ärliga, eller chansa på att det inte upptäcktes.
    TS släkting hade ju kunnat vara ärlig mot köparen och berättat att han köpt vagnen begagnat och inte visste säkert om den var i originalskick. 
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2022-12-01 10:43:24 följande:
    Fast nja...de fick inte vagnen. Du tog pengar för den och 1500kr är mycket för en person som har det knapert, även om värdet av vagnen var mer.
    Tycker nog din syn på släktingen som charity-case är lite överlägsen.
    Hade du gett den på riktigt hade det varit en annan sak men nu fick du faktiskt pengar för den och då tillhör det att informera om varans skick.

Sen tycker jag inte att du på något sätt är ansvarig för hans försäljning och den infon som kommer där.
Svar på tråden Vems är ansvaret?