Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 15:45:38 följande:
Och hur vet man om ens barn mår dåligt av att man dricker, även om det är små mängder? Hur många barn talar om det för sina föräldrar?
Jo men de flesta vuxna har ju själva varit barn med föräldrar som druckit ett glas vin eller en öl.
Det är helt fruktansvärt med barn som får uppleva fulla och odrägliga föräldrar eller andra vuxna men vi som är vuxna kan ju berätta hur vi upplevt våra föräldrar t ex och de flesta har inte mått dåligt av att se vuxna dricka ett glas vin eller liknande.
Vi och det är det flesta jag känner har haft vuxna omkring oss som klarat av att dricka utan att bli fulla och som inte upplevt det på ett skrämmande eller dåligt sätt. Dock känner jag två personer som upplevt en förälder med alkohol problem och som haft det jobbigt inte bara på högtider utan de flesta helger.
Det är fruktansvärt men som tur är upplever varken jag, min man eller de flesta av våra vänner något obehag av att våra föräldrar och släktingar druckit lite vin till en god middag.
Dom jag känner som upplevt obehag har haft vuxna som druckit mycket och har haft alkoholproblem, inte föräldrar som klarar ett eller två glas.
Kör jag bil dricker jag inget på julen, gör jag inte det tar jag gärna en kopp glögg och lite jul öl till maten, dock gillar jag inte snaps så det dricker jag inte.
Nu har vi barn i tonåren och dom klarar av vi gör det.
Men hade vi haft släkt där fylla hade funnits hade vi inte åkt dit mer under julen, nu har vi aldrig upplevt att våra släktingar blir det även om det dricks en öl eller ett glas vin.
Men om det hade varit så och alla sagt att vi kör alkoholfritt pga fylla hade det varit ok men eftersom vi inte har det så tycker vi att det är gott med god dryck under julen.
Tror faktiskt våra barn, deras kusiner mm precis som jag och min man, våra vänner gjorde lär sig att dricka med måtta när dom ser oss.
Jag har också jobbat och bott utomlands där folk dricker vin oftare än vi gör.
De flesta barn där mår inte dåligt av det men självklart finns det barn där också som har föräldrar eller andra vuxna runt sig som har alkoholproblem.
Det är skillnad på att uppskatta ett glas gott vin och att ha alkoholproblem, dom som har det uppskattar sällan ett gott glas vin utan dricker enbart för alkoholen.
Det är skillnad.