• Anonym (Jävla alkohol)

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Jag tycker faktiskt att alla vuxna kan skärpa till sig och stå över alkoholen denna dagen (Julafton), för BARNENS skull. Kan man inte ha roligt utan alkohol har man problem. Tänk på alla barn som har ångest och far illa av vuxnas onödiga konsumtion av alkohol på julafton och förstör den högtiden som faktiskt är riktad mot de små barnen. Skärp er, offra en dag för barnens skull och fira en vit jul! Ha det!

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG397b/manga-barn-oroliga-infor-julen

• Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2022-11-28 14:51:09 följande:
    Ja,absolut. TS diskuterar om att avstå alkohol en dag om året.
    Klarar man inte det så talar vi om ett missbruk.
    Något de flesta inte har.
    Men TS verkar inte kunna se att det finns ett mellanting mellan att vara nykter och att vara drängfull.
    Att man kan dricka med måtta.
    Jag måste nästan läsa om ts kommentarer men minns inte att ts skulle ha uttryckt sig så kategoriskt. Det många inte fattar är däremot att en del barn tycker att det är obehagligt redan efter EN öl eller ETT glas vin eller vad man nu väljer att dricka, dvs redan vid små mängder när de märker att föräldrarna är annorlunda. Jag skiter högaktningsfullt i de som säger att de kan dricka med måtta, det kan de säkert, men det betyder inte att barnen inte mår dåligt av det (även om de flesta förhoppningsvis inte gör det).
  • Anonym (Anonym)
    Avenia skrev 2022-11-28 15:22:19 följande:

De flesta barn far inte illa av föräldrarnas drickande. De som gör det, deras föräldrar bör sluta dricka helt. Vi andra tar som vanligt något gott att dricka.

Det som vit jul handlar om är att barn inte ska behöva stå ut med oro och bråk på jul pga alkoholistföräldrarnas omåttliga konsumtion. Men det ska de inte övriga året heller. 

Och hur vet man om ens barn mår dåligt av att man dricker, även om det är små mängder? Hur många barn talar om det för sina föräldrar?
  • Bis mis

Hur tror ni att barnen i medelhavsländerna har det, går dom runt och mår dåligt när föräldrarna tar en aperitif eller ett glas vin en helt vanlig vardag?

• Anonym (Qatar nästa?)
    Bis mis skrev 2022-11-28 16:04:57 följande:

Hur tror ni att barnen i medelhavsländerna har det, går dom runt och mår dåligt när föräldrarna tar en aperitif eller ett glas vin en helt vanlig vardag

Precis.

När jag jobbade i Frankrike så fanns det vin i personalmatsalen. Det var vanligt att man 3 eller 4 personer delade på en flaska vin till lunchen.
    Sen gick man och jobbade igen.

Alkoholen har en naturlig plats, även i vardagen. Ingen tycker att det är konstigt.
  • molly50
    Anonym skrev 2022-11-28 15:08:17 följande:
    Även detta ett tydligt tecken.
    Tecken på vad?
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 15:44:06 följande:
    Jag måste nästan läsa om ts kommentarer men minns inte att ts skulle ha uttryckt sig så kategoriskt. Det många inte fattar är däremot att en del barn tycker att det är obehagligt redan efter EN öl eller ETT glas vin eller vad man nu väljer att dricka, dvs redan vid små mängder när de märker att föräldrarna är annorlunda. Jag skiter högaktningsfullt i de som säger att de kan dricka med måtta, det kan de säkert, men det betyder inte att barnen inte mår dåligt av det (även om de flesta förhoppningsvis inte gör det).
    TS har kanske inte uttryckt sig direkt så.
    Men det är lätt att tolka det så på sättet TS skriver.
    "Kan man inte avstå en enda dag på året"? osv.
    Klarar man inte det så pratar vi om missbruk,som jag skrev tidigare.
    Och de flesta har inte det problemet. 
    Som någon skrev ovan så handlar Vit Jul om att barn ska slippa stå ut med fylla,oro och bråk på julen.
    Men det ska väl gälla även alla övriga dagar på året då.
    Att man avstår från att ta en julöl till maten hjälper tyvärr inte de barn som lever tillsammans med missbrukande föräldrar. 
    Och de som lider av alkoholmissbruk och inte klarar av att avstå en dag behöver hjälp.
  • theotherone

Jag säger som många andra sagt i tråden redan - julen är en högtid som är till för alla i familjen, att träffas, umgås och ha trevligt. Jag tänker fortsätta att laga god mat, umgås med föräldrar och svärföräldrar, ta en snaps till sillen och en julöl till maten. Tror inte mitt barn mår dåligt av att se sina föräldrar ha trevligt och umgås (och dricka mindre mängder alkohol utan att bli berusade).

Om man sedan är uppvuxen i en familj där alkohol var ett problem - då förstår jag definitivt att man får dåliga associationer kring storhelger eftersom det då förknippas med att någon förälder eller annan vuxen blir full och våldsam/otrevlig/förändrad/deprimerad etc. Jag kan absolut förstå att man själv då absolut inte vill dricka inför sina egna barn. Men för oss som är uppvuxna i familjer där föräldrarna tog ett glas vin till maten och det märktes ingen skillnad alls - ska vi uppmanas att sluta med ett beteende som inte påverkar vare sig oss själva eller våra barn? Låter lite väl extremt.

• Anonym (jul med hela släkten)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 15:45:38 följande:
    Och hur vet man om ens barn mår dåligt av att man dricker, även om det är små mängder? Hur många barn talar om det för sina föräldrar?
    Jo men de flesta vuxna har ju själva varit barn med föräldrar som druckit ett glas vin eller en öl.

Det är helt fruktansvärt med barn som får uppleva fulla och odrägliga föräldrar eller andra vuxna men vi som är vuxna kan ju berätta hur vi upplevt våra föräldrar t ex och de flesta har inte mått dåligt av att se vuxna dricka ett glas vin eller liknande.

Vi och det är det flesta jag känner har haft vuxna omkring oss som klarat av att dricka utan att bli fulla och som inte upplevt det på ett skrämmande eller dåligt sätt. Dock känner jag två personer som upplevt en förälder med alkohol problem och som haft det jobbigt inte bara på högtider utan de flesta helger.
    Det är fruktansvärt men som tur är upplever varken jag, min man eller de flesta av våra vänner något obehag av att våra föräldrar och släktingar druckit lite vin till en god middag.

Dom jag känner som upplevt obehag har haft vuxna som druckit mycket och har haft alkoholproblem, inte föräldrar som klarar ett eller två glas.

Kör jag bil dricker jag inget på julen, gör jag inte det tar jag gärna en kopp glögg och lite jul öl till maten, dock gillar jag inte snaps så det dricker jag inte.
    Nu har vi barn i tonåren och dom klarar av vi gör det.

Men hade vi haft släkt där fylla hade funnits hade vi inte åkt dit mer under julen, nu har vi aldrig upplevt att våra släktingar blir det även om det dricks en öl eller ett glas vin.

Men om det hade varit så och alla sagt att vi kör alkoholfritt pga fylla hade det varit ok men eftersom vi inte har det så tycker vi att det är gott med god dryck under julen. 

Tror faktiskt våra barn, deras kusiner mm precis som jag och min man, våra vänner gjorde lär sig att dricka med måtta när dom ser oss.

Jag har också jobbat och bott utomlands där folk dricker vin oftare än vi gör.
    De flesta barn där mår inte dåligt av det men självklart finns det barn där också som har föräldrar eller andra vuxna runt sig som har alkoholproblem.

Det är skillnad på att uppskatta ett glas gott vin och att ha alkoholproblem, dom som har det uppskattar sällan ett gott glas vin utan dricker enbart för alkoholen.
    Det är skillnad.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (jul med hela släkten) skrev 2022-11-28 16:44:13 följande:
    Jo men de flesta vuxna har ju själva varit barn med föräldrar som druckit ett glas vin eller en öl.

Det är helt fruktansvärt med barn som får uppleva fulla och odrägliga föräldrar eller andra vuxna men vi som är vuxna kan ju berätta hur vi upplevt våra föräldrar t ex och de flesta har inte mått dåligt av att se vuxna dricka ett glas vin eller liknande.

Vi och det är det flesta jag känner har haft vuxna omkring oss som klarat av att dricka utan att bli fulla och som inte upplevt det på ett skrämmande eller dåligt sätt. Dock känner jag två personer som upplevt en förälder med alkohol problem och som haft det jobbigt inte bara på högtider utan de flesta helger.
    Det är fruktansvärt men som tur är upplever varken jag, min man eller de flesta av våra vänner något obehag av att våra föräldrar och släktingar druckit lite vin till en god middag.

Dom jag känner som upplevt obehag har haft vuxna som druckit mycket och har haft alkoholproblem, inte föräldrar som klarar ett eller två glas.
    Jag menar nu inte vuxna personer som kan berätta hur de upplevde sina föräldrars drickande utan om barn som är barn här och nu. Hur ska man veta om ens barn upplever ens drickande, även måttligt, som obehagligt? Det finns sällan garantier för det vill jag påstå.
  • Anonym (Qatar nästa?)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 16:48:47 följande:
    Jag menar nu inte vuxna personer som kan berätta hur de upplevde sina föräldrars drickande utan om barn som är barn här och nu. Hur ska man veta om ens barn upplever ens drickande, även måttligt, som obehagligt? Det finns sällan garantier för det vill jag påstå.
    Allt är inte behagligt men det får man lära sig att stå ut med.
    Är det ingen fylla så har ingen skada skett.

Ingen unge blir bättre av att bäras på dun med silverhandskar under hela uppväxten. Alla måste lära sig att allt inte alltid är precis som man vill ha det.
Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!