• Anonym (Jävla alkohol)

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Jag tycker faktiskt att alla vuxna kan skärpa till sig och stå över alkoholen denna dagen (Julafton), för BARNENS skull. Kan man inte ha roligt utan alkohol har man problem. Tänk på alla barn som har ångest och far illa av vuxnas onödiga konsumtion av alkohol på julafton och förstör den högtiden som faktiskt är riktad mot de små barnen. Skärp er, offra en dag för barnens skull och fira en vit jul! Ha det!

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG397b/manga-barn-oroliga-infor-julen

• Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!
  • molly50
    Anonym skrev 2022-11-28 13:14:15 följande:
    Precis som jag skrev så anger TS själv att h*n måste "skärpa sig" och då tydligen bara för "barnens skull" för att klara en julafton utan alkohol. Detta tillfälle beskrivs också som att "offra en dag".
    Jag tolkar det inte som att TS anser att det är h*n själv som måste skärpa sig utan uppmanar andra att göra det.
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 14:00:39 följande:
    Var står det?
    I precis hela TS.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-28 14:15:39 följande:
    I precis hela TS.
    Då får du läsa om för det handlar inte om ts utan om människor i största allmänhet som en uppmaning att tänka till kring sitt eget drickande. Ingenstans står det, inte ens mellan raderna, att ts har alkoholproblem och behöver skärpa sig. Bara för att det står "alla vuxna" så betyder inte det att ts räknar in sig själv i "alla", trots att det står "alla". Nu kanske du kan sluta att medvetet missförstå innebörden och fokusera mer på budskapet.
  • Anonym
    molly50 skrev 2022-11-28 14:08:19 följande:
    Jag tolkar det inte som att TS anser att det är h*n själv som måste skärpa sig utan uppmanar andra att göra det.
    Uppmanar andra gör ju TS tveklöst men det är nog få som har de problem som beskrivs och som uppmanas till att ta itu med, dvs just att "offra en dag" och "skärpa sig" för "barnens skull". Problematiken med "en dag" är inte riktigt applicerbar på de flesta och uppenbart sedd ur TS egen synvinkel där just skärpning tydligen behövs. Det är nog ett fåtal som ser en enda dag utan alkohol som ett offer.
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-28 14:19:02 följande:
    Då får du läsa om för det handlar inte om ts utan om människor i största allmänhet som en uppmaning att tänka till kring sitt eget drickande. Ingenstans står det, inte ens mellan raderna, att ts har alkoholproblem och behöver skärpa sig. Bara för att det står "alla vuxna" så betyder inte det att ts räknar in sig själv i "alla", trots att det står "alla". Nu kanske du kan sluta att medvetet missförstå innebörden och fokusera mer på budskapet.
    Jag har öht inte noterat att det stod "alla".
  • felix le chat

Växt upp i en familj där dom vuxna drack glögg, öl till maten etc på jul och aldrig någonsin uppfattade jag att någon var full eller betedde sig illa.
    Tycker TS rejält överdriver. Tror dom allra flesta klarar detta på ett jättebra sätt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-28 14:20:14 följande:
    Jag har öht inte noterat att det stod "alla".
    Nähä. Konstigt att du kan missförstå trådstarten så otroligt mycket i alla fall.
  • molly50
    Anonym skrev 2022-11-28 14:19:42 följande:
    Uppmanar andra gör ju TS tveklöst men det är nog få som har de problem som beskrivs och som uppmanas till att ta itu med, dvs just att "offra en dag" och "skärpa sig" för "barnens skull". Problematiken med "en dag" är inte riktigt applicerbar på de flesta och uppenbart sedd ur TS egen synvinkel där just skärpning tydligen behövs. Det är nog ett fåtal som ser en enda dag utan alkohol som ett offer.
    Ja,absolut. TS diskuterar om att avstå alkohol en dag om året.
    Klarar man inte det så talar vi om ett missbruk.
    Något de flesta inte har.
    Men TS verkar inte kunna se att det finns ett mellanting mellan att vara nykter och att vara drängfull.
    Att man kan dricka med måtta.
  • Anonym
    molly50 skrev 2022-11-28 14:51:09 följande:
    Men TS verkar inte kunna se att det finns ett mellanting mellan att vara nykter och att vara drängfull.
    Att man kan dricka med måtta.
    Även detta ett tydligt tecken.
  • Avenia

De flesta barn far inte illa av föräldrarnas drickande. De som gör det, deras föräldrar bör sluta dricka helt. Vi andra tar som vanligt något gott att dricka.

Det som vit jul handlar om är att barn inte ska behöva stå ut med oro och bråk på jul pga alkoholistföräldrarnas omåttliga konsumtion. Men det ska de inte övriga året heller. 

Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!