• Anonym (Jävla alkohol)

Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

Jag tycker faktiskt att alla vuxna kan skärpa till sig och stå över alkoholen denna dagen (Julafton), för BARNENS skull. Kan man inte ha roligt utan alkohol har man problem. Tänk på alla barn som har ångest och far illa av vuxnas onödiga konsumtion av alkohol på julafton och förstör den högtiden som faktiskt är riktad mot de små barnen. Skärp er, offra en dag för barnens skull och fira en vit jul! Ha det!

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG397b/manga-barn-oroliga-infor-julen

• Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!
  • Anonym (A)
    Citronella skrev 2022-11-26 12:59:48 följande:
    Det får han gärna göra, jag skulle tacka nej om han var intresserad av min själ. 
    Haha, same XD
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Qatar nästa?) skrev 2022-11-26 12:37:13 följande:
    Jojo, nykterhetsrörelsen propagerar givetvis för en vit jul. Skam vore det väl annars.
    BRIS, dit ringer inte ungarna som är glada trots att de vuxna dricker lite alkohol.

Inte mycket till objektivitet där inte.

Jag klickar inte på länkar som går till mediala soptippar, men tack för upplysningen.
    Om du skulle ha läst texten kanske du skulle raljera mindre......
  • Anonym (Qatar nästa?)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-26 13:09:06 följande:
    Om du skulle ha läst texten kanske du skulle raljera mindre......
    Raljera?
  • Anonym (jul med hela släkten)

Tror faktiskt ingen vill att barnen ska känna sig oroliga under julen inte ens dom som dricker mycket, blir man så berusad så att det blir så har man så stora problem att det inte räcker med att säga till dom innan eller att dom ändrar sig när dom läser här, alkoholproblem löser man inte på ett forum.

Självklart är det fruktansvärt för dom barnen som upplever det men för det flesta barn är det som tur inte så trots att föräldrar och andra vuxna dricker lite glögg och öl.

Det är stor skillnad på att blir full och dricka julöl till maten.

Som många skriver är det allas jul, hela familjens.

Annars skulle alltså inte barnlösa, vuxna som inte firar med barn, äldre, ensamma mfl  fira jul?

Även folk som inte firar i hop med barn firar ju jul, vi firar med släkten och vi vill alla träffas och ha trevligt och umgås, släkten är ju inte bara där för barnen, det är dom på barnkalas, julen är till för att vi alla ska ha trevligt i hop.
    Men vi dricker lite glögg när vi kommer och dom som vill julöl till maten.
    Ingen har någonsin varit stupfull under julen eller andra släktträffar.

Har stor förståelse för dom barn och andra som tyvärr får uppleva hemska jular med fulla släktingar, det är fruktansvärt men för de flesta funkar det med något gott att dricka till maten.
    Julmust är jättegott men väldigt sött till mat.

• Anonym (Qatar nästa?)
    Anonym (jul med hela släkten) skrev 2022-11-26 14:06:38 följande:

Tror faktiskt ingen vill att barnen ska känna sig oroliga under julen inte ens dom som dricker mycket, blir man så berusad så att det blir så har man så stora problem att det inte räcker med att säga till dom innan eller att dom ändrar sig när dom läser här, alkoholproblem löser man inte på ett forum.

Självklart är det fruktansvärt för dom barnen som upplever det men för det flesta barn är det som tur inte så trots att föräldrar och andra vuxna dricker lite glögg och öl.

Det är stor skillnad på att blir full och dricka julöl till maten.

Som många skriver är det allas jul, hela familjens.

Annars skulle alltså inte barnlösa, vuxna som inte firar med barn, äldre, ensamma mfl  fira jul?

Även folk som inte firar i hop med barn firar ju jul, vi firar med släkten och vi vill alla träffas och ha trevligt och umgås, släkten är ju inte bara där för barnen, det är dom på barnkalas, julen är till för att vi alla ska ha trevligt i hop.
    Men vi dricker lite glögg när vi kommer och dom som vill julöl till maten.
    Ingen har någonsin varit stupfull under julen eller andra släktträffar.

Har stor förståelse för dom barn och andra som tyvärr får uppleva hemska jular med fulla släktingar, det är fruktansvärt men för de flesta funkar det med något gott att dricka till maten.
    Julmust är jättegott men väldigt sött till mat.

Vissa verkar tro att det bara finns två alternativ, spik nykter eller drängfull.
  • Anonym
    Anonym (Qatar nästa?) skrev 2022-11-26 14:18:44 följande:
    Vissa verkar tro att det bara finns två alternativ, spik nykter eller drängfull.
    Jo, det är märkligt.
    Här dricker vi med förnuft.
  • Drottningen1970

Själv dricker jag aldrig på julen då jag kör. Har inget som helst behov av alkohol. Men jag ser heller inte problemet med att morfar tar en snaps till sillen. Ingen har någonsin varit full eller påverkad hos  oss vare sig jul eller midsommar. 

Att mormor inte får dricka glögg till kaffet i vår familj, hjälper inte barn som far illa i andra familjer ett enda dugg.

Däremot tänkte jag värma lite glögg till mig själv ikväll i samband med julpyntet. Tveksamt om mitt barn far illa av det. I såna fall får jag väl betala för terapin framöver..

• Fossil
    Drottningen1970 skrev 2022-11-26 15:26:07 följande:

Själv dricker jag aldrig på julen då jag kör. Har inget som helst behov av alkohol. Men jag ser heller inte problemet med att morfar tar en snaps till sillen. Ingen har någonsin varit full eller påverkad hos  oss vare sig jul eller midsommar. 

Att mormor inte får dricka glögg till kaffet i vår familj, hjälper inte barn som far illa i andra familjer ett enda dugg.

Däremot tänkte jag värma lite glögg till mig själv ikväll i samband med julpyntet. Tveksamt om mitt barn far illa av det. I såna fall får jag väl betala för terapin framöver..

Åh glögg... och nu är bolaget stängt.
    Blossa Guld, det hade suttit fint!

Det går nog bra ska du se. Tungan ute

• Fossil

Hos oss var alltid farmor full innan någon ens tömt första glaset.
    Så tråkigt, hon tjoade och sjöng för full hals så vi andra knappt fick en syl i vädret.

De första åren, sen valde jag och sonen att inte följa med.

Farmor tog tag i sitt alkoholmissbruk till sist, och blev en riktigt trevlig kvinna när hennes rätt jag infann sig.

Må hon vila i frid, jag väljer att tänka på de fina minnena av henne.
    (Ja, förutom just nu då.)

• Anonym (Heja brännvin.)

Barn ska inte få sina föräldrar grisfulla och man bör såklart dricka mpttligt när barnen är med.

Helt ok att vara plakat på firmafesten, men inte bland barn i hemmet.

Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!