Tecum skrev 2024-11-21 22:35:33 följande:
Men mammor hyllas hela tiden för att de tar hand om barn, i synnerhet ensamma mammor. Och framgångsrika kvinnor med karriär hyllas för att de har klarat både jobb och barn och lyckats med båda, Fast de kanske haft både haft farmor och mormor och barnflicka till hands. Jag sitter och tittar på en tidning med rubriken "Att få barn tidigt var aldrig ett problem för mig, tvärtom", sagt av skådespelaren Marie Göranzon. Hon hyllas och hyllar sin mamma som tog hand om henne och hennes bror. Som i sin tur hyllade sin mamma vid disputationen.
Så kvinnor hyllas hela tiden i sin mammaroll. Varför är det så hemskt att en man hyllar en annan pappa?
Ni pratar helt olika språk. Som jag läser mjäk så råder en frustration över de olika måttstockarna i engagemang mammor vs pappor. Och det är olika måttstockar, varför ska man sticka under stolen med det?
Ungefär som att man ska hyllas och berömmas för att man duschar regelbundet. Sånt gör ju folk förbryllade
faktum är att närvarande pappor förtjänar en hyllning, de kämpar i motvind med en mansroll som försöker hålla dom på plats och vrida in dom i ett mönster. Den kontrollen sker till exempel med såna saker som ts uttryckte.