• Tow2Mater

Internationella mansdagen idag

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.

Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt.

Helping Men and Boys är årets tema.

Uppmärksammas detta ens i svensk media idag? Iallafall svenska Yle har en artikel idag (vilket texten ovan kommer ifrån):
    svenska.yle.fi/a/7-10023129

• Svar på tråden Internationella mansdagen idag
  • Tow2Mater
    Men titta, om man letar hittar man faktist att KD har fått in ett debattinlägg på Expressen;

Kristdemokratiska kvinnoförbundet menar att det är dags att ge pojkar och mäns utmaningar och bekymmer en plats i jämställdhetsdebatten.

Vi vill tro att alla föräldrar önskar att deras barn ska ha samma möjligheter i livet alldeles oavsett om barnet råkar födas som pojke och flicka. Detta förpliktar. Det är dags att bredda jämställdhetsfrågorna.

www.expressen.se/debatt/man-dor-och-skadas-oftare--de-maste-inkluderas-mer/

• Hangout91
    Tow2Mater skrev 2022-11-20 03:09:36 följande:
    Men titta, om man letar hittar man faktist att KD har fått in ett debattinlägg på Expressen;

Kristdemokratiska kvinnoförbundet menar att det är dags att ge pojkar och mäns utmaningar och bekymmer en plats i jämställdhetsdebatten.

Vi vill tro att alla föräldrar önskar att deras barn ska ha samma möjligheter i livet alldeles oavsett om barnet råkar födas som pojke och flicka. Detta förpliktar. Det är dags att bredda jämställdhetsfrågorna.

www.expressen.se/debatt/man-dor-och-skadas-oftare--de-maste-inkluderas-mer/

Vad uppfriskande att en hyfsad vanlig tidning tar killarnas/männens perspektiv. Det är väl bara incelsidor som gjort det tidigare. Jag tror även jag att pojkar och män behöver inkluderas i debatten, annars lutar det mer åt könskrig än utveckling. Starkt att några politiker tar denna stafettpinne.
  • Nisse70
    Hangout91 skrev 2022-11-20 07:38:14 följande:
    Vad uppfriskande att en hyfsad vanlig tidning tar killarnas/männens perspektiv. Det är väl bara incelsidor som gjort det tidigare. Jag tror även jag att pojkar och män behöver inkluderas i debatten, annars lutar det mer åt könskrig än utveckling. Starkt att några politiker tar denna stafettpinne.
    Allt som handlar om män problem avfärdas som incel av unga kvinnor.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2022-11-19 14:29:18 följande:
    Internationella mansdagen idag

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.

Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt.

Helping Men and Boys är årets tema.

Uppmärksammas detta ens i svensk media idag? Iallafall svenska Yle har en artikel idag (vilket texten ovan kommer ifrån):
    svenska.yle.fi/a/7-10023129

Jaså? Det var nytt. Jag har inte sett eller hört ett pip om det i media. Lustigt, internationella kvinnodagen brukar vara huvudnyhet i media...
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2022-11-20 12:50:53 följande:
    Jaså? Det var nytt. Jag har inte sett eller hört ett pip om det i media. Lustigt, internationella kvinnodagen brukar vara huvudnyhet i media...
    Den femministiska regeringen är väl avsatt nu så det kanske blir ändring :)
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2022-11-20 13:35:42 följande:
    Den femministiska regeringen är väl avsatt nu så det kanske blir ändring :)
    Det tror jag inte har någon som helst betydelse. Regeringen styr inte vad som rapporteras i media.
  • Tecum
    FilippaFL skrev 2022-11-19 22:38:01 följande:
    Om man brinner för en fråga så tar man kanske reda på det? Jag brinner personligen inte för mansdagen (inte kvinnodagen heller för den delen) men till och med jag känner till den. Har även uppmärksammats i mitt flöde på Instagram idag. Men huvudsaken är ju att du känner till den nu. Bara att köra Solig
    Då måste jag skriva upp det annars glömmer jag det... Så engagerad är jag i alla dessa "-dagar"
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2022-11-20 14:13:46 följande:
    Det tror jag inte har någon som helst betydelse. Regeringen styr inte vad som rapporteras i media.
    Menar inte att regeringen styr media, menar att det blir forhoppningsvis lite mer allsidig fokus.
  • FilippaFL
    Nisse70 skrev 2022-11-19 23:53:40 följande:
    Ung, välutbildad kvinna är ju framtiden. Män kan vi lämna kvar i 1900-talet.
    Tråkigt att du känner så. Håller inte med dig.
  • FilippaFL
    Tecum skrev 2022-11-20 16:01:13 följande:
    Då måste jag skriva upp det annars glömmer jag det... smile5.gif Så engagerad är jag i alla dessa "-dagar"
    Haha ja du får göra det.
Svar på tråden Internationella mansdagen idag