• Tow2Mater

Internationella mansdagen idag

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.

Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt.

Helping Men and Boys är årets tema.

Uppmärksammas detta ens i svensk media idag? Iallafall svenska Yle har en artikel idag (vilket texten ovan kommer ifrån):
    svenska.yle.fi/a/7-10023129

• Svar på tråden Internationella mansdagen idag
  • Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 17:29:54 följande:

Hela tråden är en klagan på att du inte anser att män blir tillräckligt hyllade och att hyllningarna som finns inte duger för dig. Du porträtterar då män som offer.

Nå du får anse vad du vill. Jag lyfter stödet som ges kvinnor i Expressen, och jag hoppas vi får se samma stöd för män i höst - hoppas vi har kommit så långt att vi kan se likabehandling oavsett kön.
  • Postman
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 16:46:10 följande:
    Varför hyllar du inte kvinnor?
    Jag vill hylla inte könet, jag vill hylla människa, människorna. Då blir det jämställdhet på riktigt. 
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 17:32:01 följande:
    Nå du får anse vad du vill. Jag lyfter stödet som ges kvinnor i Expressen, och jag hoppas vi får se samma stöd för män i höst - hoppas vi har kommit så långt att vi kan se likabehandling oavsett kön.
    Hyllningarna som fanns under förra mansdagen var ju inte tillräckliga för dig. Även om det skulle byggas världens högsta monument för män så skulle det inte vara tillräckligt.

Du "lyfter" stödet för kvinnor i expressen för att du tycker så synd om män.
  • Anonym (Ubåt)
    Postman skrev 2025-03-08 17:40:18 följande:
    Jag vill hylla inte könet, jag vill hylla människa, människorna. Då blir det jämställdhet på riktigt. 
    Så du är mot mansdagen alltså?

Det du tar upp om tjejvasan är fruktansvärt löjligt. Alla fattar ju att det finns för att kvinnor är svagare fysiskt och att den stora Vasan egentligen är en mansvasan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 17:40:48 följande:
    Hyllningarna som fanns under förra mansdagen var ju inte tillräckliga för dig. Även om det skulle byggas världens högsta monument för män så skulle det inte vara tillräckligt.

Du "lyfter" stödet för kvinnor i expressen för att du tycker så synd om män.
    Nå du får anse vad du vill. Jag lyfter stödet som ges kvinnor i Expressen, och jag hoppas vi får se samma stöd för män i höst - hoppas vi har kommit så långt att vi kan se likabehandling oavsett kön!
  • Tow2Mater
    Anonym (Ubåt) skrev 2025-03-08 17:43:56 följande:

Det du tar upp om tjejvasan är fruktansvärt löjligt. Alla fattar ju att det finns för att kvinnor är svagare fysiskt och att den stora Vasan egentligen är en mansvasan.
    Du tycker så synd om kvinnor.
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 17:45:26 följande:
    Du tycker så synd om kvinnor.
    Nej. Det gör jag inte.
  • Postman

Ja det är rätt patetiskt med mans och kvinnodagar. Finns inget jämställt i det. Ska vi prata jämställdhet och allas lika värde på riktigt så borde vi snarare ha människans dag. 

Det är ojämställt att det ska vara just tjejvasa, ett galet feltänk, stora vasan är öppen för alla, det är jämställt. 

• Postman

Du gör kvinnor till offer.  
  • Anonym (Ubåt)
    Postman skrev 2025-03-08 17:50:06 följande:
    Du gör kvinnor till offer.  
    Postman skrev 2025-03-08 17:48:59 följande:

Ja det är rätt patetiskt med mans och kvinnodagar. Finns inget jämställt i det. Ska vi prata jämställdhet och allas lika värde på riktigt så borde vi snarare ha människans dag. 

Det är ojämställt att det ska vara just tjejvasa, ett galet feltänk, stora vasan är öppen för alla, det är jämställt. 

Det är ojämställt tänk att tro att det inte är några skillnader alls mellan män och kvinnor. Både fysiska och möjlighet till förutsättningar. Fastnar man i det tänket så ligger jämställdhet långt borta.

Du tycker ofta det är synd om män på olika sätt så du verkar snappat upp att det finns skillnader i alla fall. I de allra flesta fallen så gör du män till oskäliga offer förvisso. 

Tycker du ska heja på tjejerna som åker tjejvasan också. Du står säkert och surar.

Svar på tråden Internationella mansdagen idag