Inlägg från: Anonym (Ubåt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ubåt)

Internationella mansdagen idag

Det är väl bra?
    Det är förvisso dåligt att använda mansdagen som ett argument till att könskriga. Normalt sett så finns det ingen vågskål, eller att om kvinnor får det bättre så får män det automatiskt sämre, man vill väl att alla ska ha det bra kan man ju hoppas att alla resonerar.

Men jag har fått bevis på att det inte är så. Könskrigare skiter i människor. Människan är underordnad könstillhörigheten.

• Anonym (Ubåt)

Som exempel: En del i tråden antyder att mansdagen inte har blivit nog uppmärksammat. Per automatik så faller skuldbördan på kvinnor, att kvinnor på något sätt motarbetar det bara för att de är kvinnor.

Dvs en del (män?) anser att det är så "synd" om män pga kvinnor. (Offermentalitet)

Skulle tycka det vore mer logiskt om ffa män driver och uppmärksammar mansdagen. Stöttar varandra, skriver artiklar. Kanske bjuder på fika, vad vet jag. Skulle t om sätta en peng på att det är en kvinna som ligger bakom författningen av skriften som länkas till i trådstart. Varför ligger förväntningarna på kvinnor som samhällets projektledare? Och tydligen ha samhällets väl och ve på sina axlar?

Jag är så trött på könskrigandet i kombination med offermentaliteten.

• Anonym (Ubåt)

Ni som snyftar över att kvinnor ska göra något speciellt på mansdagen, engagerar ni er lika mycket på kvinnodagen? 

Eller är ni hycklare?

själv uppvisar jag exakt lika mycket engagemang.

• Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2024-11-19 21:38:51 följande:

Dags igen. Arets tema är ?positiva manliga förebilder'.

I sverige verkar det vara att efterlikna kvinnor;
    "Statyer av män över hela landet har på den Internationella mansdagen klätts i bärsjalar med dockbebisar. "

www.expressen.se/nyheter/statyer-av-man-far-barsjalar-pa-mansdagen/

Är inte män som delar på föräldraledigheten en positiv förebild? Eller är män som tar hand om sina barn något som efterliknar kvinnor? Är män som tar hand om sina barn omanliga enligt dig alltså?
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2024-11-21 01:45:29 följande:
    Inte fel i sig, men som förebilder tänker jag på hur kvinnliga förebilder uppmärksammades på kvinnodagen;

exempel:

Expressen:
    Den 8 mars ? internationella kvinnodagen ? uppmärksammar Expressen 100 svenska kvinnor som är förebilder eller på annat sätt sticker ut. Här är årets kvinnor.

ICA kuriren:
    Internationella kvinnodagen ? 8 fantastiska kvinnor & förebilder!
    Modiga, makalösa, kloka och mycket uppskattade av Icakurirens läsare! Möt några kvinnor som inspirerat oss med sin kunskap, sina livsval, sin öppenhet och sin kämparglöd.

Männen får inga positiva förebilder framhävda. De får mest höra att det de gör inte är bra nog, och de borde förbättras.

Varför kallar du män som tar hand om barn och därigenom är positiva förebilder för andra män för efterliknande av kvinnor? Det är ju nedlåtande då det betyder att de inte är manliga, eller att det är omanligt att vara en närvarande pappa. Du är ju motsatsen till stöttande.

Jag tycker det är en förbannat bra förebild då för lite tid med ens barn är något man ångrar på dödsbädden. De flesta barn och kvinnor beundrar en närvarande aktiv pappa, det är väl en hyllning om något.

• Anonym (Ubåt)
    Anonym (Mjäk) skrev 2024-11-21 13:53:35 följande:
    ändå kan du inte ge exempel. Vilka män gör saker som sticker ut? Eller ska alla män som råkar få en vd titel med automatik klassas som förebilder?
    Jag förstår inte varför närvarande pappor inte förtjänar en hyllning utan avfärdas som omanliga heller? Vill man inte att pappor ska ta ut föräldraledighet och använda nedlåtande begrepp för att förhindra det? (Se föregående inlägg)

Pappor som är närvarande föräldrar är ju något som vi kan vara stolta över i Sverige. Det är ju också en positiv internationell förebild. Det är också viktigt att uppmärksamma i positiva ordalag då det finns faktorer (och tydligen dömande människor som kallar det för utklädda kvinnor) som gör att det män kanske inte vågar ta ut föräldraledighet.
  • Anonym (Ubåt)
    Postman skrev 2024-11-21 14:18:22 följande:

Men oj, kan du verkligen inte se det? Fascinerande, du verkar inte bo i Sverige, på jorden eller kanske lider utav ett extremt mansförakt. Nåja här är lite. Ta vilken yrkeskategori du vill, läkare, advokat, polis, militär, brandman, elektriker, rörmokare, bilmekaniker, sopkörare, lärare, psykologer, industriarbetare, gruvarbetare osv osv män som varje dag går till sina arbeten för att vårt samhälle ska fungera. Lägg sen till alla pappor, farfar/morfar som hämtar, lämnar, skjutsar eller på annat sätt tar hand om eller hjälper sina barn och barnbarn. Lägg till alla män som varje dag ideellt ställer upp dom tränare och funktionärer i allehanda föreningar osv osv. Detta är ändå bara ett axplock av situationen där män gör fantastiska insatser i det tysta varje dag för att göra vårt samhälle till en bra plats. Nog fn hade media valt ut några män och kunnat lyft detta. 

Exemplet som lyfts upp tidigare med statyerna, är inte det en hyllning? 
  • Anonym (Ubåt)
    Postman skrev 2024-11-21 15:05:22 följande:
    Nej det ser jag inte som någon hyllning, jag tycker att det är männen i vår vardag som bör hyllas. Statyer hör till historien. 
    Har du förstått hyllningen? Det är i högsta grad en hyllning till männen i vardagen som är närvarande, omhändertagande föräldrar. Det handlar inte om statyer.

Eller ser du också en närvarande pappa som något nedlåtande kvinnligt och tror att det är motsatsen till en hyllning?
  • Anonym (Ubåt)
    Tecum skrev 2024-11-21 17:24:33 följande:
    Ja det är ungefär vad jag skriver, plus att de inte ska ge upp på dejtingfronten utan fortsätta försöka och prova nya infallsvinklar. Men hjälper det någon, jag vet inte? Råden är ju ganska självklara.

Det finns ju mansgrupper men jag har en känsla av att det är svårt att nå de män som behöver det bäst. Hur gör kvinnor som är ensamma och mår dåligt, talar med vänner? Det kräver två saker, dels att man har vänner, vilket inte är självklart. Dels att vännerna vet att vederbörande faktiskt mår dåligt, då män gärna döljer sånt irl. Sen kanske kvinnor mår bättre bara av att få ventilera problem, medan män vill ha konkreta lösningar?

Vad tror du? Vad mer kan jag göra?

Nu ger jag mig löst in i diskussionen. Tycker att män borde vara mer stöttande vad gäller positiva manliga förebilder. Känns som att förväntningarna om män mår dåligt är att kvinnor antingen är orsaken till det, eller förväntas lösa det. Oftast både och.

Läser i tråden om statyerna som jag tjatat om där ts fäller en nedlåtande kommentar. Varför inte vara stöttande i stället? Såna saker bidrar till det man hör talas om med toxisk maskulinitet. Andra tillåter inte män att vara exempelvis en närvarande pappa, (med nedlåtande kommentarer) det finns en förväntan att män (ffa från andra män) hur en man borde vara, inte hur han är. Tror det skapar psykisk ohälsa. Klart som tusan att en man vill bli sedd som en man från andra mäns håll, inte som en utklädd kvinna.

Något som skulle kunna vara stöttande är om män själva också hyllar det här med statyerna i stället för nedlåtande kommentarer. 

• Anonym (Ubåt)
    Anonym (Mjäk) skrev 2024-11-21 21:53:24 följande:
    Eller hur. närvarande pappor förtjänar verkligen en hyllning. (Vilket i sig är hyckleri eftersom närvarande mammor förväntas. Men när pappor är närvarande är det wow. Men det är en annan diskussion)

det behövs fler pappor som är närvarande och engagerade i sina barn och sina barns framtid
    Närvarande pappor förtjänar en hyllning då de marscherar i motvind. Det krävs en hel del mod för att kunna bryta igenom könsnormer. Ts exempelvis fällde en nedlåtande kommentar om det, män med gott självförtroende vågar ta såna kommentarer och våga visa väg för andra pappor som också vill spendera tid med sina barn.

Man kan tycka att det borde vara självklart, men det är det inte. Därför är det också en positiv förebild.
  • Anonym (Ubåt)
    Tecum skrev 2024-11-21 22:35:33 följande:
    Men mammor hyllas hela tiden för att de tar hand om barn, i synnerhet ensamma mammor. Och framgångsrika kvinnor med karriär hyllas för att de har klarat både jobb och barn och lyckats med båda, Fast de kanske haft både haft farmor och mormor och barnflicka till hands. Jag sitter och tittar på en tidning med rubriken "Att få barn tidigt var aldrig ett problem för mig, tvärtom", sagt av skådespelaren Marie Göranzon. Hon hyllas och hyllar sin mamma som tog hand om henne och hennes bror. Som i sin tur hyllade sin mamma vid disputationen.

Så kvinnor hyllas hela tiden i sin mammaroll. Varför är det så hemskt att en man hyllar en annan pappa?  

Ni pratar helt olika språk. Som jag läser mjäk så råder en frustration över de olika måttstockarna i engagemang mammor vs pappor.  Och det är olika måttstockar, varför ska man sticka under stolen med det? 

Ungefär som att man ska hyllas och berömmas för att man duschar regelbundet. Sånt gör ju folk förbryllade

faktum är att närvarande pappor förtjänar en hyllning, de kämpar i motvind med en mansroll som försöker hålla dom på plats och vrida in dom i ett mönster. Den kontrollen sker  till exempel med såna saker som ts uttryckte.

• Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2024-11-21 22:52:42 följande:
    Himmel.

Jag vill det ska lagstadgas om 50/50 delning av fl-ledighet. Och lika rättighet till direkt vårdnad när barnet fods och bliu ett slut på bara mammors automatiska rättigheter och makt over pappor. Sluta tjata. Att diskutera statyklädnad  är att ignorera frågor om verkliga lika rättigheter for pappor.

Jag vände mig främst mot vad media rapporterade om.
    Ska pappor kläs ut till kvinnor under sin lagstadgade föräldraledighet? Bärsjal för en bebis räknas tydligen till kvinnokläder. Helt onödig kommentar som visar hur du egentligen tycker och tänker.

Vad du tycker ger jag inte mycket för. Du verkar vara en hycklare.
  • Anonym (Ubåt)
    Postman skrev 2024-11-21 23:05:37 följande:
    Statyer är en hyllning till historien, det gamla. Att kläd dessa med nåt framstår mer som ett skämt. 
    Jag förstår att du förstår att det är en hyllning till pappor. Spela inte dum. Läser man dessutom andemeningen till hyllningen så har det naturligtvis ingenting med statyer eller skämt att göra.
  • Anonym (Ubåt)
    Tow2Mater skrev 2024-11-21 23:01:09 följande:
    Du kan lämna tråden om du bara vill gå till personangrepp.
    Är det personangrepp att kalla någon för hycklare om du faktiskt är en hycklare? Du förväntar dig att män ska ta ut 50% av föräldraledigheten samtidigt som du är nedlåtande mot män som faktiskt gör det "utklädda till kvinnor" hur får du det att gå ihop?

Verkar som det mest handlar om ett könskrigande och maktspel för dig. Varför skulle du annars kalla föräldraledighet för "makt" ?
Svar på tråden Internationella mansdagen idag