Tecum skrev 2024-11-21 17:24:33 följande:
Ja det är ungefär vad jag skriver, plus att de inte ska ge upp på dejtingfronten utan fortsätta försöka och prova nya infallsvinklar. Men hjälper det någon, jag vet inte? Råden är ju ganska självklara.
Det finns ju mansgrupper men jag har en känsla av att det är svårt att nå de män som behöver det bäst. Hur gör kvinnor som är ensamma och mår dåligt, talar med vänner? Det kräver två saker, dels att man har vänner, vilket inte är självklart. Dels att vännerna vet att vederbörande faktiskt mår dåligt, då män gärna döljer sånt irl. Sen kanske kvinnor mår bättre bara av att få ventilera problem, medan män vill ha konkreta lösningar?
Vad tror du? Vad mer kan jag göra?
Nu ger jag mig löst in i diskussionen. Tycker att män borde vara mer stöttande vad gäller positiva manliga förebilder. Känns som att förväntningarna om män mår dåligt är att kvinnor antingen är orsaken till det, eller förväntas lösa det. Oftast både och.
Läser i tråden om statyerna som jag tjatat om där ts fäller en nedlåtande kommentar. Varför inte vara stöttande i stället? Såna saker bidrar till det man hör talas om med toxisk maskulinitet. Andra tillåter inte män att vara exempelvis en närvarande pappa, (med nedlåtande kommentarer) det finns en förväntan att män (ffa från andra män) hur en man borde vara, inte hur han är. Tror det skapar psykisk ohälsa. Klart som tusan att en man vill bli sedd som en man från andra mäns håll, inte som en utklädd kvinna.
Något som skulle kunna vara stöttande är om män själva också hyllar det här med statyerna i stället för nedlåtande kommentarer.