• Tow2Mater

Internationella mansdagen idag

Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.

Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt.

Helping Men and Boys är årets tema.

Uppmärksammas detta ens i svensk media idag? Iallafall svenska Yle har en artikel idag (vilket texten ovan kommer ifrån):
    svenska.yle.fi/a/7-10023129

• Svar på tråden Internationella mansdagen idag
  • Tecum

Har varken hört eller läst om detta! Om samhället och media verkligen på allvar vill förändra mansrollen vore det ett bra tillfälle att uppmärksamma saken. Tolkningen är att man inte vill förändra något...

• pump

Inte heller hört något om detta.

• Hangout91

Mansdagen blir bara en påminnelse om hur oviktigt svenska medier tycker det är.

• FilippaFL

Jag tänker att det måste hända något för att media ska rapportera. Om ni känner att mansdagen får för lite uppmärksamhet kanske det är dags att dra igång något inför nästa år?

• Tecum
    FilippaFL skrev 2022-11-19 22:07:22 följande:
    Jag tänker att det måste hända något för att media ska rapportera. Om ni känner att mansdagen får för lite uppmärksamhet kanske det är dags att dra igång något inför nästa år?
    Det blir lite Moment 22, hur ska man kunna dra igång något när man inte vet att dagen finns, eller när?
  • FilippaFL
    Tecum skrev 2022-11-19 22:24:44 följande:
    Det blir lite Moment 22, hur ska man kunna dra igång något när man inte vet att dagen finns, eller när?
    Om man brinner för en fråga så tar man kanske reda på det? Jag brinner personligen inte för mansdagen (inte kvinnodagen heller för den delen) men till och med jag känner till den. Har även uppmärksammats i mitt flöde på Instagram idag. Men huvudsaken är ju att du känner till den nu. Bara att köra Solig
  • Nisse70

Finns det något mer omodernt än män? Det känns som en relik från förra årtusendet.

• FilippaFL
    Nisse70 skrev 2022-11-19 22:57:16 följande:
    Finns det något mer omodernt än män? Det känns som en relik från förra årtusendet.
    Tycker du? Varför?
  • Nisse70
    FilippaFL skrev 2022-11-19 23:01:34 följande:
    Tycker du? Varför?
    Ung, välutbildad kvinna är ju framtiden. Män kan vi lämna kvar i 1900-talet.
Svar på tråden Internationella mansdagen idag