Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Internationella mansdagen idag

Har varken hört eller läst om detta! Om samhället och media verkligen på allvar vill förändra mansrollen vore det ett bra tillfälle att uppmärksamma saken. Tolkningen är att man inte vill förändra något...

• Tecum
    FilippaFL skrev 2022-11-19 22:07:22 följande:
    Jag tänker att det måste hända något för att media ska rapportera. Om ni känner att mansdagen får för lite uppmärksamhet kanske det är dags att dra igång något inför nästa år?
    Det blir lite Moment 22, hur ska man kunna dra igång något när man inte vet att dagen finns, eller när?
  • Tecum
    FilippaFL skrev 2022-11-19 22:38:01 följande:
    Om man brinner för en fråga så tar man kanske reda på det? Jag brinner personligen inte för mansdagen (inte kvinnodagen heller för den delen) men till och med jag känner till den. Har även uppmärksammats i mitt flöde på Instagram idag. Men huvudsaken är ju att du känner till den nu. Bara att köra Solig
    Då måste jag skriva upp det annars glömmer jag det... Så engagerad är jag i alla dessa "-dagar"
  • Tecum
    Anonym (Dessa män) skrev 2024-11-20 09:21:42 följande:
    Håller med, varför bryr sig män inte om andra män på ett mer övergripande plan?

Män håller gärna varandra om ryggen när det kommer till deras nätverk och kompisgäng, men alla de andra männen, de som mår dåligt, är ensamma osv. Vilka män bryr sig om dessa och för deras talan? 
    Om jag skriver något stöttande om ensamma män som mår dåligt får jag höra att jag är en misogyn kvinnohatare som står bakom incels...

"Jadu" skrev: Eller tas rimliga saker upp såsom mäns psykiska ohälsa, machokultur, påtvingade könsroller?"

Sånt behöver diskuteras, konflikten mellan en växande machokultur och kravet på att män ska var jämställda och visa känslor. Och varför tar så många män livet av sig om vi nu lever i en värld som gynnar män? Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter en skilsmässa än vad kvinnor gör?
  • Tecum
    Anonym (Jadu) skrev 2024-11-20 19:38:58 följande:
    Tror du inte att kvinnor, hbtq-personer, urfolk har fått stöta på motstånd när de för sin talan? Det är en ganska svag ursäkt till att inte engagera sig i saker, att vissa inte kommer hålla med dig.

"Varför har ensamma män kortare livslängd och mår sämre efter än skilsmässa än vad kvinnor gör?" Det är lite intressant. För kvinnor är det precis tvärtom. Kvinnor mår sämre och har kortare livslängd när de är gifta. Vad tror du att det sammanträffandet beror på? 

Det är inte lätt att vara man heller. Men hade önskat att män stannade upp någon minut och reflekterade varför saker är som de är. Vad kan vi själva ta ansvar över? Vad är kvinnornas fel? Vad är patriarkatets fel?
    Varför letar du fel, varför måste allt vara mäns eller kvinnors fel? Jag tror att det ständiga dömandet och felsökandet är ett skäl till dåligt mående hos bägge kön.

Brist på kommunikation är en annan orsak och det är i så fall bägge könens "fel" men kan också bero på bristande verktyg och förmåga som grundlagts på ett tidigt stadium. Men har svårt att prata om känsliga saker och sätta ord på sitt mående. 
  • Tecum
    Anonym (Mjäk) skrev 2024-11-20 21:15:40 följande:
    Hur skriver du stöttande till ensamma män? ger du tips på vad de kan göra för att må bättre? Så som utbilda sig,
    söka vänskap, hitta sammanhang, delta i aktiviteter, gå i terapi? om det är de tipsen du ger är du ett föredöme.

tyvärr är det många män som istället kammar ensamma män medhårs, och är med och skyller på dessa mäns ensamhet på ?kräsna kvinnor?. Om det är så du stöttar så står du indirekt bakom misogyna incels och hjälper dom inte att varken utvecklas eller förbättras (för sin egen och egna måendets skull)

och frågorna nedan är väl superbra för män att diskutera med män om? för att kunna peppa och motivera män i samma sits? och visa att det finns hjälp och stöd att få. Eller ska kvinnor både ta hand om sig själva och männen efter en skilsmässa exempelvis? therese lindgren har gått ut och pratat om sin psykiska ohälsa vilket gör att unga tjejer kan relatera, se att det finns hopp ändå, och att det är normalt att inte alltid må 100%. Var finns dessa manliga förebilder för unga pojkar? Om män verkligen tycker att det är problematiskt dvs
    Ja det är ungefär vad jag skriver, plus att de inte ska ge upp på dejtingfronten utan fortsätta försöka och prova nya infallsvinklar. Men hjälper det någon, jag vet inte? Råden är ju ganska självklara.

Det finns ju mansgrupper men jag har en känsla av att det är svårt att nå de män som behöver det bäst. Hur gör kvinnor som är ensamma och mår dåligt, talar med vänner? Det kräver två saker, dels att man har vänner, vilket inte är självklart. Dels att vännerna vet att vederbörande faktiskt mår dåligt, då män gärna döljer sånt irl. Sen kanske kvinnor mår bättre bara av att få ventilera problem, medan män vill ha konkreta lösningar?

Vad tror du? Vad mer kan jag göra?
  • Tecum
    Anonym (Mjäk) skrev 2024-11-21 22:07:44 följande:

Om det är de tipsen du ger så är det trist om de påstår att du är på misogyna incels sida. kvinnor är troligen bättre på att prata och ventilera känslor med nära och kära. Där tror jag män är sämre på att prata om det vilket gör att många män mår dåligt i det dolda. därför måste fler män normalisera psykisk ohälsa, alltså att det är normalt att inte alltid må bra. Då vet fler män att det är normalt och att det inte är de som är avvikande. där behövs fler manliga förebilder. Var finns dessa? Vilka män kan våga öppna upp sig för andra mäns skull? 

hur ska någon kunna ge en konkret lösning på att må bättre till någon som inte ens kan berätta om sitt dåliga mående i första ledet? Eller brukar du ge tips till de som inte ber om det?

Nej naturligtvis inte! Och därför frågar jag om någon har tips på att nå dessa män. Eller förebygga att de hamnar där. 
  • Tecum
    Anonym (Mjäk) skrev 2024-11-21 22:00:06 följande:
    Och dessa männen ska hyllas bara för att de är män? eller va? Wow vi har Palle polis här. Han är en närvarande pappa. Wow. enastående, stående ovationer osv. Eller? Tycker inte du att det är osmakligt att berömma en pappa som tar hand om sitt barn? eller berömmer du mammor med? Eller varför förväntar du dig att det är mammors uppgift att ta hand om ett gemensamt barn? Vad är det som är så revolutionerande att en sådan man ska hyllas menar du? eller vad är det som ska hyllas? Förklara gärna så jag förstår. finns ingen logik i det du skriver. Ser inget anmärkningsvärt med att Palle skulle vara polis, att Kalle är fotbollstränare till sin egen son eller att Åke är barnvakt till sitt eget barnbarn. 
    Men mammor hyllas hela tiden för att de tar hand om barn, i synnerhet ensamma mammor. Och framgångsrika kvinnor med karriär hyllas för att de har klarat både jobb och barn och lyckats med båda, Fast de kanske haft både haft farmor och mormor och barnflicka till hands. Jag sitter och tittar på en tidning med rubriken "Att få barn tidigt var aldrig ett problem för mig, tvärtom", sagt av skådespelaren Marie Göranzon. Hon hyllas och hyllar sin mamma som tog hand om henne och hennes bror. Som i sin tur hyllade sin mamma vid disputationen.

Så kvinnor hyllas hela tiden i sin mammaroll. Varför är det så hemskt att en man hyllar en annan pappa?  
Svar på tråden Internationella mansdagen idag