• Tiaran

Missnöjd med förskola - fördomsfull?

Hej! 

Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. . 

Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).

Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här. 

Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut  som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ? 

• Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?
  • DVQ
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 16:40:07 följande:
    Nej, det är inte samma sak med Jehovas eller frikyrkor för de har inte någon särskild klädsel, många har inte ens kors om halsen. Nej, personalen diskuterar inte religionn med barnen. Nej, personalen går inte undan för att be vid vissa tidpunkter. Ja du är extremt fördomsfull.
    Men om man nu på något sätt skulle råka få reda på att 4 av 5 i personalen var Jehovas vittnen eller tillhörde annan valfri kristen konservativ inriktning skulle i alla fall jag reagera. 
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-10-16 14:24:56 följande:

Dottern hade en barnskötare som i början hade slöja, men efter några år slutade hon avända slöja. Tror hon bröt lite, men pratade hyfsad svenska. En annan barnskötare bröt lite p.g.a. latinamerikansk bakgrund. Eftersom alla pratade svenska med barnen, utom när de lärde barnen enstaka ord på andra språk, var det inget problem, speciellt som alla barn på förskolan också pratade bra svenska.

Om man inte ska acceptera en personal för att hen bryter - det skulle verkligen vara diskriminering. Man får ju inte bort en brytning om man har lärt sig språket som vuxen. Och desutom så är det så himla oviktigt. Det viktiga är ju språklig korrekthet och ett bra ordförråd. 
  • Anonym (Fördomar)
    DVQ skrev 2022-10-16 18:42:39 följande:
    Men om man nu på något sätt skulle råka få reda på att 4 av 5 i personalen var Jehovas vittnen eller tillhörde annan valfri kristen konservativ inriktning skulle i alla fall jag reagera. 
    Jaha.
  • AndreaBD

Jag skulle nog också byta. Jag var själv lite tveksam - har också tvåspråkiga barn och sonen hade dessutom en språkstörning och så var en av lärararna på lågstadiet en turk som pratade inkorrekt svenska och han hade inget bra ordförråd heller. Dock jobbade han mest på fritis, och barnen gillade honom, så jag bet ihop ändå. Risken var då inte så stor. Men det är inte bra....

• Anonym (Sandra)

Vi drabbades av detta också, i Sthlmsområdet. Det var en så kallad ?garantiplats? då det var för lång kö till de vi valt. pedagogerna var nästan alla utländska (gör mig dock inget) MEN flera pratade dålig svenska och det kändes oprofessionellt, kallade barnen älsklingar mm . Jag valde att ha barnet hemma tills vi fick annan förskoleplats

• Spucks
    AndreaBD skrev 2022-10-16 18:55:20 följande:
    Om man inte ska acceptera en personal för att hen bryter - det skulle verkligen vara diskriminering. 
    Varför är det diskriminering?
  • Jemp
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 18:11:10 följande:
    Man kan aldrig veta vad människor säger, tycker och tänker. 
    Men med dessa starka religiösa synliga tingen skickar en ganska tydlig signal. Ingen positiv tyvärr i de flesta fall. Då slöjan står för en människoförtryck. 
    I professionella sammanhang vill jag inte mötas av religiöst klädda människor. Inte i vården, skola t ex. Neutralitet är viktigt att utstråla där. Palestinasjalar hör inte heller hemma tex när man kommer till läkaren, läraren. Inte heller kippa, korskedjor osv. 

Så förklara. Varför är det mer okej att tvinga kvinnor att klä av sig än att klä på sig?
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-10-16 19:17:41 följande:
    Varför är det diskriminering?
    För att det inte påverkar barnen negativt. Huvudsak är att personalen pratar korrekt svenska. Samma sak vore det om man inte accepterar en svensk personal som har en dialekt. Det är inte dåligt språk för det. 
  • Spucks
    AndreaBD skrev 2022-10-16 19:31:25 följande:
    För att det inte påverkar barnen negativt. Huvudsak är att personalen pratar korrekt svenska. Samma sak vore det om man inte accepterar en svensk personal som har en dialekt. Det är inte dåligt språk för det. 
    Självklart påverkar det barnen negativt - de lär sig ju språket av bland annat förskolepersonalen. Om någon bryter pratar de inte korrekt, för uttal ingår i den korrekta användning av språket. Bryter man har uttalet ett inslag av ett annat språk. Dialekt är något helt annat, det handlar om regional variation av språket som allt är korrekt.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 19:46:38 följande:
    Självklart påverkar det barnen negativt - de lär sig ju språket av bland annat förskolepersonalen. Om någon bryter pratar de inte korrekt, för uttal ingår i den korrekta användning av språket. Bryter man har uttalet ett inslag av ett annat språk. Dialekt är något helt annat, det handlar om regional variation av språket som allt är korrekt.
    Nä nä, kom inte dragande med att svenska med brytning är okej så länge det är en svensk brytning! Barnen lär sig ju inte korrekt svenska oavsett.
Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?