• Tiaran

Missnöjd med förskola - fördomsfull?

Hej! 

Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. . 

Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).

Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här. 

Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut  som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ? 

• Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 21:13:32 följande:
    Du pratar om personer som pratar dålig svenska och antar att jag är okej med det, bara de med dålig svenskan inte bryter. Så är det såklart inte, det är väl självklart att språket ska pratas på hög nivå.
    En dialekt är inget språkligt fel, även om du tydligen inte tycker om skåningar och/eller skånska.
    Herregud vad du sitter och hittar på en massa konstigheter. Stå för din dubbelmoral istället för att försöka förvrida andras ord.
  • Spucks
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 21:16:34 följande:
    Herregud vad du sitter och hittar på en massa konstigheter. Stå för din dubbelmoral istället för att försöka förvrida andras ord.
    Jag vet inte vilken dubbelmoral jag pratar om. Hur är det dubbelmoral att anser att pedagogerna ska prata perfekt svensks på hög nivå och barnskötare ska prata svenska på hög nivå?
    Det är inte dubbelmoral bara för att du anser att dialekt betyder fel.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 21:20:05 följande:
    Jag vet inte vilken dubbelmoral jag pratar om. Hur är det dubbelmoral att anser att pedagogerna ska prata perfekt svensks på hög nivå och barnskötare ska prata svenska på hög nivå?
    Det är dubbelmoral att vara ok med en typ av svenska som inte har neutralt uttal men inte en annan. Jag menar inte att varken dialekt eller brytning är fel i sig men gällande uttal så blir det så klart aldrig som rikssvenska eller något annat neutralt.
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-10-16 19:46:38 följande:
    Självklart påverkar det barnen negativt - de lär sig ju språket av bland annat förskolepersonalen. Om någon bryter pratar de inte korrekt, för uttal ingår i den korrekta användning av språket. Bryter man har uttalet ett inslag av ett annat språk. Dialekt är något helt annat, det handlar om regional variation av språket som allt är korrekt.
    Ingen invandrare som har kommit hit som vuxen kan prata svenska utan brytning. Jag har själv lite brytning eftersom jag kom hit när jag var 26 år. Min brytning låter ungefär som en skåning eller smålänning. Men de pratar tillräckligt bra, tycker du? Egentligen är det bara det svenska R-ljudet som jag inte klarar. Precis som en skåning. Även i Stockholm finns det en dialekt där man har ett engelskt R. Har alla dessa också inslag från ett annat språk.

Om vi här skulle prata om att t.ex. vara nyhetsuppläsare på TV, så skulle jag inte heller tycka att jag skulle vara lämplig där. Och jag jobbar ju inte heller med små barn. Kanske skulle du inte tycka att det är ett problem när det gäller äldre barn?

Jag säger bara - det kan låta exakt likadant. Jag skulle hålla med dig om det gäller en stark brytning. Och det är lite på gränsen när det gäller små barn. Det retar mig bara ibland när folk jämställer dåliga språkkunskaper och brytning. Det finns folk helt utan brytning som har dåliga språkkunskaper och tvärtom. Och det viktigaste är ändå att man kan språket bra.

Det är klart - det finns alltid extrem. Hade en kollega ifrån nåt sydamerikanskt land, som också undervisade spanska (jag undervisar engelska och tyska då). Men tyvärr - inte ens jag förstod hennes svenska. Det gick inte att förstå henne. Då är det för mycket. Och det var förstås inte bara brytning utan också ganska dåliga kunskaper (det gick knappt att bedöma, man förstod ju knappt, och var tvungen att gissa).  
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-10-16 21:20:05 följande:
    Det finns ingen skillnad mellan en utländsk brytning och en svensk dialekt när det gäller att små barn ska lära sig ett språk som är så nära "rikssvenska" som möjligt. Den enda faktorn som man måste ta hänsyn till är just att det inte ska avvika för mycket. 

Tro mig - jag har läst kurser om sånt. Du kan titta på "Rinkebysvenska" eller vad de numera kallar det. Det är definitivt inslag från främmande språk, främst arabiskan, och ändå växer barn upp med detta. Barn som är födda här. Brytningen har alltså BLIVIT dialekt. 
  • Spucks
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 21:32:20 följande:
    Det är dubbelmoral att vara ok med en typ av svenska som inte har neutralt uttal men inte en annan. Jag menar inte att varken dialekt eller brytning är fel i sig men gällande uttal så blir det så klart aldrig som rikssvenska eller något annat neutralt.
    "Neutral svenska"? Det finns inget neutralt, allt är dialekt, det är bara så att en eller några sorters dialekt har utsetts som finare än de andra.
    AndreaBD skrev 2022-10-16 21:33:43 följande:
    Ingen invandrare som har kommit hit som vuxen kan prata svenska utan brytning. Jag har själv lite brytning eftersom jag kom hit när jag var 26 år. Min brytning låter ungefär som en skåning eller smålänning. Men de pratar tillräckligt bra, tycker du? Egentligen är det bara det svenska R-ljudet som jag inte klarar. Precis som en skåning. Även i Stockholm finns det en dialekt där man har ett engelskt R. Har alla dessa också inslag från ett annat språk.

Om vi här skulle prata om att t.ex. vara nyhetsuppläsare på TV, så skulle jag inte heller tycka att jag skulle vara lämplig där. Och jag jobbar ju inte heller med små barn. Kanske skulle du inte tycka att det är ett problem när det gäller äldre barn?

Jag säger bara - det kan låta exakt likadant. Jag skulle hålla med dig om det gäller en stark brytning. Och det är lite på gränsen när det gäller små barn. Det retar mig bara ibland när folk jämställer dåliga språkkunskaper och brytning. Det finns folk helt utan brytning som har dåliga språkkunskaper och tvärtom. Och det viktigaste är ändå att man kan språket bra.

Det är klart - det finns alltid extrem. Hade en kollega ifrån nåt sydamerikanskt land, som också undervisade spanska (jag undervisar engelska och tyska då). Men tyvärr - inte ens jag förstod hennes svenska. Det gick inte att förstå henne. Då är det för mycket. Och det var förstås inte bara brytning utan också ganska dåliga kunskaper (det gick knappt att bedöma, man förstod ju knappt, och var tvungen att gissa).  
    Och? Bara för att ingen invandrare kan prata utan brytning ska man accepterar att barn tar över brytningen från sina pedagoger? För det är inte pedagogernas fel att de inte kan bättre och därför vore det diskriminerande att kräver perfekt svenska? Är det också diskriminerande att inte anställa en busschaufför som saknar en arm? Det är ju inte hens fel. Eller en döv polis? En blind byggarbetare? 
    Det är ju inte deras fel, s
    å det vore väl diskriminering att inte låta dem göra de jobb de vill göra?

Om du pratar som en sk
    åning eller en smålänning bryter du väl inte. Eller så kvittar det ju om du låter sådär pga av brytning eller om det är din dialekt.
    Och självklart spelar 
    åldern roll, det är förskolan tråden handlar om! Ju äldre barnen är desto mindre inverkan på språkutvecklingen har en lärare (förutom vokabulär). Men ett barn i förskolan är ju mitt inne i den grundläggande språkinlärningsperioden, då är det extra viktig att pedagogerna pratar språket på en hög nivå.
  • Spucks
    AndreaBD skrev 2022-10-16 21:41:04 följande:
    Det finns ingen skillnad mellan en utländsk brytning och en svensk dialekt när det gäller att små barn ska lära sig ett språk som är så nära "rikssvenska" som möjligt. Den enda faktorn som man måste ta hänsyn till är just att det inte ska avvika för mycket. 

Tro mig - jag har läst kurser om sånt. Du kan titta på "Rinkebysvenska" eller vad de numera kallar det. Det är definitivt inslag från främmande språk, främst arabiskan, och ändå växer barn upp med detta. Barn som är födda här. Brytningen har alltså BLIVIT dialekt. 
    Varför tror du att regionala skillnader ska suddas ut och barnen ska alla lära rikssvenska (eller en svenska så nära rikssvenskan som möjligt) oavsett var de bor?

Ju, om man anser att förortssvenska som Rinkebysvenska är en dialekt, d
    å kvittar det verkligen hur mycket folk bryter. Då kvittar det även hur dålig deras grammatik och ordförråd är, då kan man lika väl ha pedagor som klarade en enda termin på sfi eller som inte ens fick godkänt i grundskolans svenska.
  • Anonym (Trött)
    Jemp skrev 2022-10-16 19:18:58 följande:
    Så förklara. Varför är det mer okej att tvinga kvinnor att klä av sig än att klä på sig?
    Vi pratar religiös klädsel här. Ja de flesta arbetsplatser har en klädkod. Religiösa markörer kan man ha på sig på sin privata tid och fritid. 
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2022-10-16 21:52:00 följande:
    "Neutral svenska"? Det finns inget neutralt, allt är dialekt, det är bara så att en eller några sorters dialekt har utsetts som finare än de andra.
    AndreaBD skrev 2022-10-16 21:33:43 följande:

Och? Bara för att ingen invandrare kan prata utan brytning ska man accepterar att barn tar över brytningen från sina pedagoger? För det är inte pedagogernas fel att de inte kan bättre och därför vore det diskriminerande att kräver perfekt svenska? Är det också diskriminerande att inte anställa en busschaufför som saknar en arm? Det är ju inte hens fel. Eller en döv polis? En blind byggarbetare? 
    Det är ju inte deras fel, så det vore väl diskriminering att inte låta dem göra de jobb de vill göra?

Om du pratar som en skåning eller en smålänning bryter du väl inte. Eller så kvittar det ju om du låter sådär pga av brytning eller om det är din dialekt.
    Och självklart spelar åldern roll, det är förskolan tråden handlar om! Ju äldre barnen är desto mindre inverkan på språkutvecklingen har en lärare (förutom vokabulär). Men ett barn i förskolan är ju mitt inne i den grundläggande språkinlärningsperioden, då är det extra viktig att pedagogerna pratar språket på en hög nivå.
    Njaa... det finns rikssvenska.

Jo, någon som pratar som en skåning eller smålänning - det kan visst vara en brytning. Om det beror på att deras modersmål är tyska eller danska. Jag antar att det skulle vara ungefär samma sak om du jämför en norrman som har varit i Sverige länge med en svensk som pratar en dialekt nära gränsen till Norge. 

Om du säger att det kvittar, så får du glömma det där med  "inslag ifrån ett annat språk".  Den svenskan som vi/ni pratar idag har väldigt många inslag från andra språk och förändras hela tiden. Det viktiga är att det inte är för långt ifrån "rikssvenska". 

Och jag skulle inte jobba på förskolan, jag tycker själv att barn i den åldern bör lära sig språket av någon som pratar det utan brytning.  
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2022-10-16 18:15:10 följande:
    Inga HBTQ-halsdukar, socialdemokratiska scarfar och liknande heller antar jag?
    Nej faktiskt tycker jag inte man måste skylta med allt på sin arbetsplats. Det kan man göra på fritiden. 

Man tar ställning med vad man visar upp. Särskilt där människor förväntas bli bemöt professionellt och neutralt. 

Nu är väl en sossescarf inte hela världen i dina ögon. Men antar att du tycker det är ok då även med en SD-nål i rättssalen?
    El att en judisk person ska mötas av en domare eller juryn med slöjbekläda medlemmar? Är det förtroendeingivande? 
    Drar till extremer nu som du själv gör. 
    Men tänkvärt är det. 
Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?