• Tiaran

Missnöjd med förskola - fördomsfull?

Hej! 

Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. . 

Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).

Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här. 

Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut  som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ? 

• Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?
  • Spucks
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 20:13:36 följande:
    Nä nä, kom inte dragande med att svenska med brytning är okej så länge det är en svensk brytning! Barnen lär sig ju inte korrekt svenska oavsett.
    Jag vet nu inte om du är seriöst. Jag tror inte det, men ifall du är det: man kan inte ha en svensk brytning när man pratar svenska.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 20:26:32 följande:
    Jag vet nu inte om du är seriöst. Jag tror inte det, men ifall du är det: man kan inte ha en svensk brytning när man pratar svenska.
    Klart man kan, och jo jag är seriös. Du är alltså okej med om en rälig skåning pratar med ditt barn men inte om en utlänning med brytning gör det? Snacka om att vara selektiv.
  • AnnaSthlm

Du ska göra det som du tycker är bäst för dina barn. Hade du gått kvar hos en läkare som du saknar förtroende för, av valfri orsak?
    Det är inte några fördomar det handlar om i detta fall, utan du ser fakta. Varför litar du inte på dina egna ögon och öron?? 
    Jag hade tagit barnen därifrån omgående. 

• Spucks
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 20:38:50 följande:
    Klart man kan, och jo jag är seriös. Du är alltså okej med om en rälig skåning pratar med ditt barn men inte om en utlänning med brytning gör det? Snacka om att vara selektiv.
    Nej, kan man inte. Själva defintionen av brytning är att det finns ett inslag av ett annat språk i uttalet. Eftersom svenska är inte ett annat språk än svenska, kan man därför inte ha en svensk brytning på svenska.
    Och ja, jag anser att det är helt okej med dialekter, fast jag tycker att man borde anpassa sig lite beroende var man bor. Dvs. att man tonar ner sin dialekt lite om man inte bor där den pratas.
  • Anonym (Jobbar på förskola)

Jag har jobbat i ett utsatt område på en kommunal förskola och haft kollegor som haft långa kjolar och slöja. Och även sett grannförskolor (privata) med islamisk profil där det även fanns kvinnor med niqab. Jag hade även mammor på min förskola som hade niqab
    De erfarenheter jag haft av den här typen av klädsel är att ,det är ett hinder i verksamheten. Om pedagogen har långa kjolar så vill man inte så gärna gå till skogen (kjolen fastnar i bland träd/buskar. Inte vill vara ute så länge i regn, går inte ha regnkläder (regnbyxor) utanpå kjolen. Man får ju inte ha byxor. Att man inte är ute speciellt länge på vintern, de fryser av samma skäl, har inte vinterbyxor eller mössa.
    Man sitter inte så gärna ned i sandlådan och leker med barnen, kjolen blir smutsig, använder ju inte överdragsbyxor utan då man inte byter om till inne kläder.
    De muslimska kollegor som enbart hade slöja så var det inga problem.
    Värre var det med värderingar: Det fanns en avdelning på min förskola med enbart muslimsk personal. Där undvek man att arbeta med normkreativitet eller HBTQ frågor - det "hanns inte med".. Eller att man inte vill ta i mat som innehöll fläsk (gällde inte alla), vi fick så småningom även en muslimsk kock och då fick vi aldrig fläskkött. Vi fick potatisbullar med tonfisk ej bacon...
    På min grannförskola (också kommunal) där var det konflikt mellan kristna (ej från Sverige) och muslimska föräldrar för att de kristna ville ha fläskkött. De fick det så småningom där men det hände flera gånger att de muslimska barnen kallade de kristna barnen för äckliga grisar som ät fläskkött (obs inte alla muslimska barn på den förskolan).
    Så en muslimsk kvinna i långa kjolar kan påverka på ett sätt man inte tror. 
    Jag skulle kolla hur förskolan hanterar utevistelsen (skog, vinter, regn)?
    Hur de jobbar med HBTQ frågor och normkreativitet?
    Hur matsedeln ser ut?
    Sen håller jag med om att om pedagogerna har mycket bristfällig svenska så drabbar det alla barn negativt både för de svenska barnen och invandrarbarnen. Mitt eget barn gick på en förskola med enbart utländsk personal. Vi var tvungna att flytta vårt barn efter ca 2 år. Vårt barn var då ca 4 år. Barn påverkas av sina kompisar och av pedagogerna. Hon kom hem och pratade "ortensvenska" med den brytningen och grammatik. De rättade till sig när vi bytte till en annan förskola. De barnen som var kvar på vår gamla förskola får ju sämre förutsättningar sen i skolan.
    Jag tycker att det är rektorns sak att se till att det är en bra blandning av svensk personal och utländsk av alla skäl. Både värderingsmässigt och språkligt.
    Jag har av olika skäl slutat på den förskolan, jobbade där i ca 4 år. Vi hade en blandning av pedagoger, svenska, muslimska, kristna från världens alla hörn. Jag trivdes rätt ok, men inser också svårigheten med islam och hur en del väljer att följa/tolka den.
    Så fråga rektorn om verksamheten som jag skrev ovan.

• Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 20:45:57 följande:
    Nej, kan man inte. Själva defintionen av brytning är att det finns ett inslag av ett annat språk i uttalet. Eftersom svenska är inte ett annat språk än svenska, kan man därför inte ha en svensk brytning på svenska.
    Och ja, jag anser att det är helt okej med dialekter, fast jag tycker att man borde anpassa sig lite beroende var man bor. Dvs. att man tonar ner sin dialekt lite om man inte bor där den pratas.
    Sån himla tur att du förstår vad jag skrev trots att jag använder ordet brytning om båda två i alla fall.. Även en skåning som tonar ner sin dialekt kan fortfarande prata sämre svenska än en invandrare.
  • Spucks
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 20:59:18 följande:
    Sån himla tur att du förstår vad jag skrev trots att jag använder ordet brytning om båda två i alla fall.. Även en skåning som tonar ner sin dialekt kan fortfarande prata sämre svenska än en invandrare.
    Jaha, så du antar att om man inte tycker att en pedagog ska få bryta, då skiter man i språknivån så länge personen inte bryter?
  • Anonym (Jobbar på förskola)

En annan sak jag märkte är hur Ramadan påverkar orken. 
    Jag kan även tänka på det om jag åker buss och det är ramadan. Ligger Ramadan då det är många soltimmar så blir orken påverkad då man varken äter eller dricker på så många timmar. Är det verkligen säkert att åka med den chauffören.. Samma gällde på min arbetsplats, det syntes att orken inte var lika hög som i vanliga fall och det är väl rätt naturligt pga lågt blodsocker eller vätskebrist.
    När det gällde niqab så hade min kollega hörselapparat pga nedsatt hörsel. Och var hon utomhus och det var mycket ljud så behövde hon se ansiktet på den hon pratade med, vilket resulterade i att hon inte kunde prata med de mammor som hämtade utomhus för hon hörde inte vad de sa. Det fick vi andra göra. Var vi inomhus vid hämtning, så tog dom av sig ansiktsslöjan om det inte var några män i närheten.
    På den privata förskolan intill oss så fanns det flera pedagoger med niqab och hur det påverkar barnens språkutveckling vet jag inte men det kanske det gör.

• Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 21:06:41 följande:
    Jaha, så du antar att om man inte tycker att en pedagog ska få bryta, då skiter man i språknivån så länge personen inte bryter?
    Hur går det med läsförståelsen...? Jag skulle däremot ha gissat att om man inte är okej med en typ av språkliga talfel så borde man inte vara okej med andra heller. Tydligen är det lite dubbelmoral där då.
  • Spucks
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 21:10:00 följande:
    Hur går det med läsförståelsen...? Jag skulle däremot ha gissat att om man inte är okej med en typ av språkliga talfel så borde man inte vara okej med andra heller. Tydligen är det lite dubbelmoral där då.
    Du pratar om personer som pratar dålig svenska och antar att jag är okej med det, bara de med dålig svenskan inte bryter. Så är det såklart inte, det är väl självklart att språket ska pratas på hög nivå.
    En dialekt är inget spr
    åkligt fel, även om du tydligen inte tycker om skåningar och/eller skånska.
Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?