Jag har jobbat i ett utsatt område på en kommunal förskola och haft kollegor som haft långa kjolar och slöja. Och även sett grannförskolor (privata) med islamisk profil där det även fanns kvinnor med niqab. Jag hade även mammor på min förskola som hade niqab
De erfarenheter jag haft av den här typen av klädsel är att ,det är ett hinder i verksamheten. Om pedagogen har långa kjolar så vill man inte så gärna gå till skogen (kjolen fastnar i bland träd/buskar. Inte vill vara ute så länge i regn, går inte ha regnkläder (regnbyxor) utanpå kjolen. Man får ju inte ha byxor. Att man inte är ute speciellt länge på vintern, de fryser av samma skäl, har inte vinterbyxor eller mössa.
Man sitter inte så gärna ned i sandlådan och leker med barnen, kjolen blir smutsig, använder ju inte överdragsbyxor utan då man inte byter om till inne kläder.
De muslimska kollegor som enbart hade slöja så var det inga problem.
Värre var det med värderingar: Det fanns en avdelning på min förskola med enbart muslimsk personal. Där undvek man att arbeta med normkreativitet eller HBTQ frågor - det "hanns inte med".. Eller att man inte vill ta i mat som innehöll fläsk (gällde inte alla), vi fick så småningom även en muslimsk kock och då fick vi aldrig fläskkött. Vi fick potatisbullar med tonfisk ej bacon...
På min grannförskola (också kommunal) där var det konflikt mellan kristna (ej från Sverige) och muslimska föräldrar för att de kristna ville ha fläskkött. De fick det så småningom där men det hände flera gånger att de muslimska barnen kallade de kristna barnen för äckliga grisar som ät fläskkött (obs inte alla muslimska barn på den förskolan).
Så en muslimsk kvinna i långa kjolar kan påverka på ett sätt man inte tror.
Jag skulle kolla hur förskolan hanterar utevistelsen (skog, vinter, regn)?
Hur de jobbar med HBTQ frågor och normkreativitet?
Hur matsedeln ser ut?
Sen håller jag med om att om pedagogerna har mycket bristfällig svenska så drabbar det alla barn negativt både för de svenska barnen och invandrarbarnen. Mitt eget barn gick på en förskola med enbart utländsk personal. Vi var tvungna att flytta vårt barn efter ca 2 år. Vårt barn var då ca 4 år. Barn påverkas av sina kompisar och av pedagogerna. Hon kom hem och pratade "ortensvenska" med den brytningen och grammatik. De rättade till sig när vi bytte till en annan förskola. De barnen som var kvar på vår gamla förskola får ju sämre förutsättningar sen i skolan.
Jag tycker att det är rektorns sak att se till att det är en bra blandning av svensk personal och utländsk av alla skäl. Både värderingsmässigt och språkligt.
Jag har av olika skäl slutat på den förskolan, jobbade där i ca 4 år. Vi hade en blandning av pedagoger, svenska, muslimska, kristna från världens alla hörn. Jag trivdes rätt ok, men inser också svårigheten med islam och hur en del väljer att följa/tolka den.
Så fråga rektorn om verksamheten som jag skrev ovan.