• Tiaran

Missnöjd med förskola - fördomsfull?

Hej! 

Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. . 

Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).

Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här. 

Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut  som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ? 

• Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?
  • Anonym (Vanlig)
    Jemp skrev 2022-10-16 14:30:19 följande:
    Vilka värderingar tycker du då förskolepersonalens kläder ska förmedla? Personligen tycker jag värderingar kring att inse att människor ser olika ut, att man får bestämma själv, ha sin egen stil osv är väldigt viktiga att få med sig. 
    Neutral klädsel i utbildningsväsendet precis som i sjukvård, äldreomsorg mm. Slöja är inte ett plagg som representerar rätten att välja själv även om det finns kvinnor som bär den frivilligt. miljontals kvinnor i världen bär den pga kulturellt förtryck eller regelrätt tvång. 
  • Anonym (Trött)
    Jemp skrev 2022-10-16 16:53:32 följande:
    Fast det enda du vet är hur de är klädda, inte hur de ser på sin religion?
    Fast hur kan man inte veta att just täckande klädsel på det vis ts beskriver är just kopplat till religion? Kulturellt, religiöst förtryck m.m. 
    Har du missat Irans protesterande kvinnor (och även män) fullständigt? Som spridit över världen t o m. 
    Bara ett exempel. Sluta jämställ slöjor särskilt dessa än mer täckande klädslar med vanlig klädsel. Det är inte alls samma sak. 
  • Anonym (Fördomar)
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 17:50:48 följande:
    Fast hur kan man inte veta att just täckande klädsel på det vis ts beskriver är just kopplat till religion? Kulturellt, religiöst förtryck m.m. 
    Har du missat Irans protesterande kvinnor (och även män) fullständigt? Som spridit över världen t o m. 
    Bara ett exempel. Sluta jämställ slöjor särskilt dessa än mer täckande klädslar med vanlig klädsel. Det är inte alls samma sak. 
    Fast hur kan man veta att den som klär sig som en medelsvensson inte har en del sjuka värderingar som de överför till barnen? Inte då just kring religion utan andra saker. En del grejer som fsk-personalen säger till barnen får en verkligen att undra.... Sen kan man ju sluta jämföra slöja med att de absolut utsätter barnen för religiösa påtryckningar, direkt eller indirekt.
  • Anonym (Sia)

Det är ju ganska vanligt att det ser ut så. I alla fall i större städer. I kommunala förskolor. I äldreomsorg och barnomsorg anställs många med utländsk bakgrund. För det är svårt att få tag på folk och det är förhållandevis enkla jobb som inte kräver lång utbildning. Jag kan förstå din synpunkt TS men trots allt är det såhär samhället ser ut nu. Vi har haft en mycket hög invandring till Sverige i många år. Alla dessa människor ska jobba och försörja sig. De kommer att jobba med att ta hand om dina barn och dina gamla föräldrar och de kommer inte byta religion eller prata perfekt svenska. På privata och föräldrakooperativ kan man välja vilka man anställer men i de kommunala blir det mer och mer såhär. Förskolan ska ha en förskollärare, pratar den också arabiska? Tycker ni kan trycka på och lämna synpunkter men det blir antagligen ingen förändring tyvärr.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Fördomar) skrev 2022-10-16 18:02:14 följande:
    Fast hur kan man veta att den som klär sig som en medelsvensson inte har en del sjuka värderingar som de överför till barnen? Inte då just kring religion utan andra saker. En del grejer som fsk-personalen säger till barnen får en verkligen att undra.... Sen kan man ju sluta jämföra slöja med att de absolut utsätter barnen för religiösa påtryckningar, direkt eller indirekt.
    Man kan aldrig veta vad människor säger, tycker och tänker. 
    Men med dessa starka religiösa synliga tingen skickar en ganska tydlig signal. Ingen positiv tyvärr i de flesta fall. Då slöjan står för en människoförtryck. 
    I professionella sammanhang vill jag inte mötas av religiöst klädda människor. Inte i vården, skola t ex. Neutralitet är viktigt att utstråla där. Palestinasjalar hör inte heller hemma tex när man kommer till läkaren, läraren. Inte heller kippa, korskedjor osv. 

• Tow2Mater
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 18:11:10 följande:
    Men med dessa starka religiösa synliga tingen skickar en ganska tydlig signal. Ingen positiv tyvärr i de flesta fall. Då slöjan står för en människoförtryck. 
    I professionella sammanhang vill jag inte mötas av religiöst klädda människor. Inte i vården, skola t ex. Neutralitet är viktigt att utstråla där. Palestinasjalar hör inte heller hemma tex när man kommer till läkaren, läraren. Inte heller kippa, korskedjor osv. 

Inga HBTQ-halsdukar, socialdemokratiska scarfar och liknande heller antar jag?
  • Spucks
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 17:50:48 följande:
    Du har tydligen ingen aning vad protesterna i Iran handlar om.
  • Spucks

TS: jag tycker det är väldig intressant att du antar en massa om förskolans personal, inte pga deras handlingar utan enbart för att du vet vilken religion de har (och ja, självklart är du fördomsfullt, på ett extremt sätt dessutom), trots att det inte påverkar ditt barn på ett negativt sätt. Samtidig tycker du inte bryr dig om det so faktist påverkar ditt barn på ett väldig negativt sätt (språket), för deras bristande svenska har du enbart nämnt som ett "sidoproblem" i din trådstart.

Du borde fundera över dina prioriteringar.

• Anonym (Fördomar)
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 18:11:10 följande:

Barn fattar nog inte riktigt innebörden av en slöja, med förtryck och så vidare. Själv har jag inget emot religiösa symboler, Jag har den konstiga inställningen att personen säkert kan utföras sitt jobbet på ett bra sätt ändå, oavsett om hen bär klippa, kors eller slöja när jag kommer till läkare, skola eller andra instanser.
  • DVQ

Jag hade definitivt reagerat om jag upplevde att personalen pratade så dålig svenska att det riskerade bli ett problem för barnens språkutveckling och kontakten med föräldrarna.

Jag hade också reagerat starkt om ingen kunde ett ord engelska. Inte för att engelska är så viktigt i sig på en förskola utan för att det tyder på att ingen där har en svensk förskolärarutbildning (högskolenivå) och knappast ens en barnskötarutbildning (typ gymnasienivå).

Klädseln är knepigare. Att de har slöja och heltäckande kläder gör dem inte per automatik till dåliga pedagoger. Förskolechefen kan knappast heller gå omkring som en klädpolis och tvinga personalen att visa mer hud.

Men just kombinationen en majoritet av helt outbildad personal med konservativa religiösa värderingar hade fått mig att reagera (och ja, jag hade reagerat precis likadant om 4 av 5 på mitt barns förskola visade sig vara laestadianer). Arbetar de till exempel med genuspedagogik som de ska göra enligt förskolans läroplan? Uppmuntras flickorna att klättra och leka vildare lekar och får pojkarna klä ut sig till prinsessor eller blir det mer könsstereotypt? Får de lära sig om olika familjebildningar, som att en del barn har två mammor? 

Om du ts ska ta upp dina farhågor med rektorn, vilket jag tycker du ska göra, är det kanske bättre att rikta in dig på liknande frågor utan att dra upp personalens klädsel.

Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?