Spucks skrev 2022-10-16 21:52:00 följande:
"Neutral svenska"? Det finns inget neutralt, allt är dialekt, det är bara så att en eller några sorters dialekt har utsetts som finare än de andra.
AndreaBD skrev 2022-10-16 21:33:43 följande:
Ingen invandrare som har kommit hit som vuxen kan prata svenska utan brytning. Jag har själv lite brytning eftersom jag kom hit när jag var 26 år. Min brytning låter ungefär som en skåning eller smålänning. Men de pratar tillräckligt bra, tycker du? Egentligen är det bara det svenska R-ljudet som jag inte klarar. Precis som en skåning. Även i Stockholm finns det en dialekt där man har ett engelskt R. Har alla dessa också inslag från ett annat språk.
Om vi här skulle prata om att t.ex. vara nyhetsuppläsare på TV, så skulle jag inte heller tycka att jag skulle vara lämplig där. Och jag jobbar ju inte heller med små barn. Kanske skulle du inte tycka att det är ett problem när det gäller äldre barn?
Jag säger bara - det kan låta exakt likadant. Jag skulle hålla med dig om det gäller en stark brytning. Och det är lite på gränsen när det gäller små barn. Det retar mig bara ibland när folk jämställer dåliga språkkunskaper och brytning. Det finns folk helt utan brytning som har dåliga språkkunskaper och tvärtom. Och det viktigaste är ändå att man kan språket bra.
Det är klart - det finns alltid extrem. Hade en kollega ifrån nåt sydamerikanskt land, som också undervisade spanska (jag undervisar engelska och tyska då). Men tyvärr - inte ens jag förstod hennes svenska. Det gick inte att förstå henne. Då är det för mycket. Och det var förstås inte bara brytning utan också ganska dåliga kunskaper (det gick knappt att bedöma, man förstod ju knappt, och var tvungen att gissa).
Och? Bara för att ingen invandrare kan prata utan brytning ska man accepterar att barn tar över brytningen från sina pedagoger? För det är inte pedagogernas fel att de inte kan bättre och därför vore det diskriminerande att kräver perfekt svenska? Är det också diskriminerande att inte anställa en busschaufför som saknar en arm? Det är ju inte hens fel. Eller en döv polis? En blind byggarbetare?
Det är ju inte deras fel, så det vore väl diskriminering att inte låta dem göra de jobb de vill göra?
Om du pratar som en skåning eller en smålänning bryter du väl inte. Eller så kvittar det ju om du låter sådär pga av brytning eller om det är din dialekt.
Och självklart spelar åldern roll, det är förskolan tråden handlar om! Ju äldre barnen är desto mindre inverkan på språkutvecklingen har en lärare (förutom vokabulär). Men ett barn i förskolan är ju mitt inne i den grundläggande språkinlärningsperioden, då är det extra viktig att pedagogerna pratar språket på en hög nivå.
Njaa... det finns rikssvenska.
Jo, någon som pratar som en skåning eller smålänning - det kan visst vara en brytning. Om det beror på att deras modersmål är tyska eller danska. Jag antar att det skulle vara ungefär samma sak om du jämför en norrman som har varit i Sverige länge med en svensk som pratar en dialekt nära gränsen till Norge.
Om du säger att det kvittar, så får du glömma det där med "inslag ifrån ett annat språk". Den svenskan som vi/ni pratar idag har väldigt många inslag från andra språk och förändras hela tiden. Det viktiga är att det inte är för långt ifrån "rikssvenska".
Och jag skulle inte jobba på förskolan, jag tycker själv att barn i den åldern bör lära sig språket av någon som pratar det utan brytning.