Missnöjd med förskola - fördomsfull?
Hej!
Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. .
Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).
Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här.
Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ?