Inlägg från: Anonym (Fördomar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fördomar)

Missnöjd med förskola - fördomsfull?

Värderingar förmedlas med ord sist jag kollade, inte av vad man har på sig. En person kan ha slöja, eller tatueringar, eller nitad skinnjacka och ändå vara en bra pedagog. Om jag vore ni skulle jag vara mer orolig för vilka fördomar jag själv sprider till mitt barn.

Ni kan prata med rektorn men hen kommer troligen bara säga att personalen kan svenska och talar svenska med barnen (om än knackigt, det finns inga strikta språkkrav för fsk-personal) och att det inte är ett krav att kunna prata engelska. Däremot ska personalen tala svenska hela tiden så länge de är med barnen, oavsett om barnen är närvarande eller inte, alltså under arbetstid som inte är rast/matpaus (den lagstadgade halvtimmen). Om ni oroar er för ert barns språkutveckling kan ni söka plats på någon annan förskola.

• Anonym (Fördomar)
    Tiaran skrev 2022-10-16 15:31:07 följande:

Nu svarar jag lite alla här då jag fick lite olika svar. 

Jag håller inte riktigt med att slöjan bara är en klädsel, det är en religiös "symbol" och den talar om vilken religion man tillhör etc. Jag hade reagerat lika mkt om det var 5 från jehovas eller frikyrkan för den delen och jag hade aldrig valt en religiös skola mot vårt barn. Nu vet jag att man inte får prata religion osv men om samtliga på avdelningen tillhör samma är det inte lite oundvikligt? Tror ni inte själva man gör det? Eller tom avlastar varann för å be tex? Kan inte barnen se det då å undra..? 

Jag hade dock inte reagerat på tatueringar eller lila hår etc. Men nu känns det lite som att vi hamnade här ändå, i något religiöst menar jag. Vårt "problem" är inte heller att de existerar på skolan, men att de är övergripande. Jag kan ju tillägga att den femte som inte bar slöja denna dag också hade arabiskt urprung men det reagerar vi inte på lika starkt. Vi bor i ett "välbärgat" område men många segregerade områden omkring. 

Ni som säger byt - ska vi inte ändå ta upp det med rektorn så de får höra det? Tänker att de är många som inte vågar? Min man har inga problem med det iaf haha. 

Jag ska bara tillägga att detta bara är toppen av isberget liksom vi ogillar den förskolan av andra anledningar än detta främst. Men som sagt tycker det är väldigt märklig fördelning.. 

Nej, det är inte samma sak med Jehovas eller frikyrkor för de har inte någon särskild klädsel, många har inte ens kors om halsen. Nej, personalen diskuterar inte religionn med barnen. Nej, personalen går inte undan för att be vid vissa tidpunkter. Ja du är extremt fördomsfull.
  • Anonym (Fördomar)
    Anonym (Återvandring) skrev 2022-10-16 16:19:35 följande:
    Självklart inte. Kristenheten är djupt grundad i svensk kultur sedan länge. Oavsett om man är aktivt troende eller ej. Kristenheten missionerar inte heller på samma sätt eller påverkar andra i deras vardag. Däri ligger skillnaden och vi ska inte behöva kväsa vår egen kultur för att en främmande inte ska få vara så framstående. Två fel gör inte ett rätt. 
    Det var förr det. I nutid är Sverige ett religiöst neutralt land och de flesta "infödingarna" är ateister. Så nej, det finns ingen kristen kultur som genomsyrar det svenska samhället.

Om en religion duger så ska samma regler gälla för de andra också. Två fel gör inte ett rätt.
  • Anonym (Fördomar)
    Tiaran skrev 2022-10-16 16:37:52 följande:

Jag hade nog reagerat om alla hade det, hört mig för om de tillhörde samma kyrka osv iaf. 

Om barnen ser de be så är det väl inte helt neutralt eller?

Jag får väl dock erkänna att jag är lite "rädd" för just islam för jag tidigare erfarenheter av personer jag brytt mig om det gått väldigt snett för tyvärr. Men i det stora hela är jag numera rädd för fundamentalism egentligen. Å så behöver de ju inte vara, men som sagt när de blir övergripande trogna muslimer så drar jag lite öronen åt mig just för religionen.   

Snabb fråga: har du någonsin hört något om att personalen skulle be, att det är något barnen sett eller hört talas om? Nähä? Så ta dina fördomar och fatta att det är just vad det är.
  • Anonym (Fördomar)
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 17:50:48 följande:
    Fast hur kan man inte veta att just täckande klädsel på det vis ts beskriver är just kopplat till religion? Kulturellt, religiöst förtryck m.m. 
    Har du missat Irans protesterande kvinnor (och även män) fullständigt? Som spridit över världen t o m. 
    Bara ett exempel. Sluta jämställ slöjor särskilt dessa än mer täckande klädslar med vanlig klädsel. Det är inte alls samma sak. 
    Fast hur kan man veta att den som klär sig som en medelsvensson inte har en del sjuka värderingar som de överför till barnen? Inte då just kring religion utan andra saker. En del grejer som fsk-personalen säger till barnen får en verkligen att undra.... Sen kan man ju sluta jämföra slöja med att de absolut utsätter barnen för religiösa påtryckningar, direkt eller indirekt.
  • Anonym (Fördomar)
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 18:11:10 följande:
    Man kan aldrig veta vad människor säger, tycker och tänker. 
    Men med dessa starka religiösa synliga tingen skickar en ganska tydlig signal. Ingen positiv tyvärr i de flesta fall. Då slöjan står för en människoförtryck. 
    I professionella sammanhang vill jag inte mötas av religiöst klädda människor. Inte i vården, skola t ex. Neutralitet är viktigt att utstråla där. Palestinasjalar hör inte heller hemma tex när man kommer till läkaren, läraren. Inte heller kippa, korskedjor osv. 

Barn fattar nog inte riktigt innebörden av en slöja, med förtryck och så vidare. Själv har jag inget emot religiösa symboler, Jag har den konstiga inställningen att personen säkert kan utföras sitt jobbet på ett bra sätt ändå, oavsett om hen bär klippa, kors eller slöja när jag kommer till läkare, skola eller andra instanser.
  • Anonym (Fördomar)
    DVQ skrev 2022-10-16 18:42:39 följande:
    Men om man nu på något sätt skulle råka få reda på att 4 av 5 i personalen var Jehovas vittnen eller tillhörde annan valfri kristen konservativ inriktning skulle i alla fall jag reagera. 
    Jaha.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 19:46:38 följande:
    Självklart påverkar det barnen negativt - de lär sig ju språket av bland annat förskolepersonalen. Om någon bryter pratar de inte korrekt, för uttal ingår i den korrekta användning av språket. Bryter man har uttalet ett inslag av ett annat språk. Dialekt är något helt annat, det handlar om regional variation av språket som allt är korrekt.
    Nä nä, kom inte dragande med att svenska med brytning är okej så länge det är en svensk brytning! Barnen lär sig ju inte korrekt svenska oavsett.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 20:26:32 följande:
    Jag vet nu inte om du är seriöst. Jag tror inte det, men ifall du är det: man kan inte ha en svensk brytning när man pratar svenska.
    Klart man kan, och jo jag är seriös. Du är alltså okej med om en rälig skåning pratar med ditt barn men inte om en utlänning med brytning gör det? Snacka om att vara selektiv.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 20:45:57 följande:
    Nej, kan man inte. Själva defintionen av brytning är att det finns ett inslag av ett annat språk i uttalet. Eftersom svenska är inte ett annat språk än svenska, kan man därför inte ha en svensk brytning på svenska.
    Och ja, jag anser att det är helt okej med dialekter, fast jag tycker att man borde anpassa sig lite beroende var man bor. Dvs. att man tonar ner sin dialekt lite om man inte bor där den pratas.
    Sån himla tur att du förstår vad jag skrev trots att jag använder ordet brytning om båda två i alla fall.. Även en skåning som tonar ner sin dialekt kan fortfarande prata sämre svenska än en invandrare.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 21:06:41 följande:
    Jaha, så du antar att om man inte tycker att en pedagog ska få bryta, då skiter man i språknivån så länge personen inte bryter?
    Hur går det med läsförståelsen...? Jag skulle däremot ha gissat att om man inte är okej med en typ av språkliga talfel så borde man inte vara okej med andra heller. Tydligen är det lite dubbelmoral där då.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 21:13:32 följande:
    Du pratar om personer som pratar dålig svenska och antar att jag är okej med det, bara de med dålig svenskan inte bryter. Så är det såklart inte, det är väl självklart att språket ska pratas på hög nivå.
    En dialekt är inget språkligt fel, även om du tydligen inte tycker om skåningar och/eller skånska.
    Herregud vad du sitter och hittar på en massa konstigheter. Stå för din dubbelmoral istället för att försöka förvrida andras ord.
  • Anonym (Fördomar)
    Spucks skrev 2022-10-16 21:20:05 följande:
    Jag vet inte vilken dubbelmoral jag pratar om. Hur är det dubbelmoral att anser att pedagogerna ska prata perfekt svensks på hög nivå och barnskötare ska prata svenska på hög nivå?
    Det är inte dubbelmoral bara för att du anser att dialekt betyder fel.
    Det är dubbelmoral att vara ok med en typ av svenska som inte har neutralt uttal men inte en annan. Jag menar inte att varken dialekt eller brytning är fel i sig men gällande uttal så blir det så klart aldrig som rikssvenska eller något annat neutralt.
Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?