Missnöjd med förskola - fördomsfull?
Jag hade definitivt reagerat om jag upplevde att personalen pratade så dålig svenska att det riskerade bli ett problem för barnens språkutveckling och kontakten med föräldrarna.
Jag hade också reagerat starkt om ingen kunde ett ord engelska. Inte för att engelska är så viktigt i sig på en förskola utan för att det tyder på att ingen där har en svensk förskolärarutbildning (högskolenivå) och knappast ens en barnskötarutbildning (typ gymnasienivå).
Klädseln är knepigare. Att de har slöja och heltäckande kläder gör dem inte per automatik till dåliga pedagoger. Förskolechefen kan knappast heller gå omkring som en klädpolis och tvinga personalen att visa mer hud.
Men just kombinationen en majoritet av helt outbildad personal med konservativa religiösa värderingar hade fått mig att reagera (och ja, jag hade reagerat precis likadant om 4 av 5 på mitt barns förskola visade sig vara laestadianer). Arbetar de till exempel med genuspedagogik som de ska göra enligt förskolans läroplan? Uppmuntras flickorna att klättra och leka vildare lekar och får pojkarna klä ut sig till prinsessor eller blir det mer könsstereotypt? Får de lära sig om olika familjebildningar, som att en del barn har två mammor?
Om du ts ska ta upp dina farhågor med rektorn, vilket jag tycker du ska göra, är det kanske bättre att rikta in dig på liknande frågor utan att dra upp personalens klädsel.