• Anonym (Folk är idioter, alla andra kommer få betala.)

Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?

Jag jobbar på en arbetsplats där lönerna startar på ca 37 000 kr, folk är helt enkelt relativt sett välbetalda. Under de senaste 5 åren har jag sett fler och fler inbilla sig att de är miljonärer. Det leasas bilar för 5000+ kr/mån, köps villor i 6 miljonerkronorsklassen, som sen dessutom renoveras lite lyxigare ändå osv. Med den nya verkligheten (den som de flesta av oss ändå alltid trott kommer komma förr eller senare) uppstår nu panik. 4% i bolånerånta är tydligen en katastrof, ingen verkar ha lyssnat på banken om att man ska räkna med en ränta på 7%, och varit smarta nog att spara mellanskillnaden. Nu ökar folks kostnader astronomiskt, och marginalerna som de borde haft lades på dyra resor, pooler etc. De som dessutom kostat på sig att bo långt från jobbet för att det ju inte duger att bo här omkring har nu kostnader på 10 000 kr/mån för sina lesingbilar och drivmedel. Fick frågan häromdagen om jag inte är orolig. Nej, det är jag faktiskt inte. Vi har sett till att ha marginaler, ha täckning för våra ekonomiska val och inte låst oss med utgifter vi inte kan bli av med. Nästan så man vill säga skyll er själva till idioterna som hånat oss under åren vi amortera kraftigt istället för att placera på börsen. Visst, vi kanske inte tjänade pengar under tiden värdena steg, men å andra sidan sitter vi inte med idiotlån som hastigt närmar sig 100% av bostadens värde.
    En kollega tog ett renoveringslån på en miljon i våras som de planerat att kunna baka in i bolånet när bygget var klart. Nu sitter de med ett svindyrt renoveringslån, ett ofärdigt bygge de inte har råd att slutföra och saknar helt övervägde i huset samtidigt som deras bolånekostnader gått från 7500 kr till 18 000 kr, elkostnaden har också tydligen också skutit i höjden och de har inte en spänn sparat, inte en spänn. De har 2 bilar, leasing tydligen, med 2 år kvar på avtalen, kostar dem närmare 10 000 kr i månaden, drivmedel inte inkluderat.

/Bor i en tvåa 5 min från jobbet, amorterar 4000 mer än jag måste och har lagt undan 3-6000 kr som räntebuffert sen jag köpte för att jag insett att räntan förr eller senare kommer gå upp. Det var inte ett skämt banken drog när bolånet togs. 

• Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?
  • Anonym (Lasse)

Elbidrag och pandemibidrag. Men låt inte tråden fastna i att miljardrullningen till redan välbeställda hushåll det måste kallas avdrag på grund av hur man får det.

Vi kan ha olika åsikter om vem som bör få pengar. I en annan tråd tyckte någon, lite hårddraget, att den som betalar mest skatt också ska ha högst bidrag. Men är man rädd att behöva gå från drömhuset nu kan man kanske tänka på de barnfamiljer som allt oftare vräks från sina hyreskontrakt.

Den nya situationen skulle kunna leda till ökad empati, eller ännu djupare klyftor där man inte alls kan "identifiera" sig med någon som har en annan ekonomisk situation.

Jag förstår att man köpte ett fint hus till sin familj om man kunde, det är inte det köpet jag har frågetecken kring, utan krav på att få bo kvar, för det har ingen som är överskuldsatt fått göra hittills. Boendet säljs på exekutiv auktion. Bättre då att byta självmant innan. 

• Anonym (Lasse)

Och behöver man inte sälja så har man förmodligen råd att betala elräkningarna själv.

Annars kräver jag att få samma ersättning som ni i villa får. Pengarna ska jag ge oavkortat till någon som behöver dem för att slippa bli vräkt.

• Anonym (Lasse)

... Fast kan jag kräva de pengarna så är vi många som kan kräva samma ersättning och det blir... Lite dyrt?! 

• Anonym (Realist)

Vet inte riktigt vad du vill med tråden, vadå tycka synd om? Man får väl acceptera att människor är olika och är beredda på att ta olika stor ekonomisk risk i bostadsaffärer. Det är ju faktiskt vars och ens val.

Sen har ju många faktiskt familj med barn och då är man kanske inte så jätteroad av att klämma ihop sig i en tvåa bara för att det är billigt. Hus och trädgård är för många hög livskvalitet jämfört med lägenhet.

Många kan prioritera om och på så vis klara av ökade kostnader för ränta och el. Klarar man inte det så så får man sälja. Tråkigt men krasst, och det handlar återigen om vilken risk man tagit, belåningsgrad, amortering, en arbetslös, två arbetslösa, höjd för ökad ränta mm.

Dessa övervägningar bör man gjort vid bostadsköpet och nu får man vackert anpassa sig efter dagens förutsättningar. Konstigare än så är det inte och det är inte din sak att ha åsikter om andras val.

• Anonym (J)

Jag håller med. Det sticker dessutom i ögonen när staten gör allt för att hjälpa dessa medan jag som är långtidssjukskriven inte får en krona. Jag bor i en hyresrätt och är livrädd för den massiva hyreshöjningen som lär komma om några månader, det får vi ingen ersättning för men de i villa som tjänar mycket ska minsann ha. 

• Anonym (Kia)

Har du hyst i en en familj om fyra i den där tvåan? För det är ju så, som flera andra konstaterat, att många människor har familj och behöver ändå ha ett visst utrymme. Vi skulle säkerligen kunna träna ihop oss hela familjen, i en etta i Rinkeby. Vi skulle få sova på madrasser på golvet, men jäklar vad billigt vi skulle bo!

Sexmiljonersvillor låter för övrigt inte heller särskilt märkligt. Jag kommer från en förort där man nu både skjuter och bränner bilar av och till. Det är svårt att hitta en kåk under sex miljoner, och de som kostar mindre är oftast i sådant skick att det krävs tämligen kostnadskrävande renoveringar, eller så är det dragiga tvåglasfönster och eluppvärmning. 

Och trots att jag just nu har det bra, där de ökade kostnaderna inte innebär annat än viss omprioritering, känner jag en oro. Både för mig själv och för andra. Även om jag själv arbetar i en bransch som oftast står mest stabil i kriser, kan också krisen nå dit. Jag och mina kollegor kan bli av med jobbet. Och även om jag nu lever i en trygg relation, kan saker hända, både mig och andra. 

Jag har lite svårt för den här typen av egoistiska "alla andra är idioter, kolla på mig hur smart jag är", när man samtidigt utgår från sin egna, mycket snäva bild. 

• Anonym (Lasse)

Jag blir så förvånad. Det är klart att det är livskvalitet med stort hus, trädgård, två bilar, semester och tre barn.

Det betyder inte att människor som inte har råd med hela eller delar av denna livskvalitet inte finns. 

Exemplen med enrummare och tvårummare och familj som jag initierade var ju för att jag kände att jag måste vara överpedagogisk i att visa på orättvisor.

Det är minst lika orättvist mot familjen i fyrarummaren som ligger i någon inte alltför dyr och nybyggd del av Nacka, t ex Orminge. De har skrapat ihop pengar till en bostadsrätt i ett naturnära område. Många av dem skulle säkert gärna ha trädgård. 

Men bara för att Annie Lööf och f  d statsministern Magdalena Andersson bor i villorna missade de helt vad större delen av deras tidigare väljargrupp känner när de i villa får pengar gratis utan behovsprövning. 

• Anonym (Jo, men....)

Du har rätt i sak men dessvärre är det nog de som "förköpt sig" som är vinnare i slutändan. Förr eller senare går räntan ner och då kommer priserna börja stiga ytterligare. Den dagen så är det dina kollegor som är vinnare eftersom deras 6-miljoners-villa kommer öka mer i värde än din 2:a nära arbetet. Rider de ut stormen så kommer de ut starkare och rikare. Sen kommer det förmodligen vara såna som behöver sälja, men de flesta tar sig igenom det helskinnade ;) 

Den höga inflationen gör dessutom att deras bolån relativt sett "minskar" i värde. Lönerna kommer tids nog behöva gå upp för att följa med och när det väl händer så är lånet mindre betungande. 

• Anonym (Lasse)

Håller med (jo, men..). Det är därför de inte ska få driva upp inflationen med alla avdrag och subventioner de vill åt. Om klyftorna blir riktigt stora så förlorar alla i slutändan.

Ulf Kristersson vill se landet hålla ihop, men han verkar spela dum eller sakna djupa kunskaper om vilka som offras i första led, vilket är vad som gjort att vi hamnat där vi hamnat. 

Magdalena Andersson samma sak, Annie Lööf samma sak. 

Det är V, L, SD och KD som är ärligast. MP är i en egen och mycket ideologisk kategori. De kommer få rätt till sist, vilket alla elanvändare egentligen vet innerst inne. Men ingen av oss som är vuxna nu kanske ens lever då. Det beror ju på hur fort klimatet förändras. 

• Anonym (Jo, men....)
    Anonym (Lasse) skrev 2022-09-19 13:50:18 följande:

Håller med (jo, men..). Det är därför de inte ska få driva upp inflationen med alla avdrag och subventioner de vill åt. Om klyftorna blir riktigt stora så förlorar alla i slutändan.

Ulf Kristersson vill se landet hålla ihop, men han verkar spela dum eller sakna djupa kunskaper om vilka som offras i första led, vilket är vad som gjort att vi hamnat där vi hamnat. 

Magdalena Andersson samma sak, Annie Lööf samma sak. 

Det är V, L, SD och KD som är ärligast. MP är i en egen och mycket ideologisk kategori. De kommer få rätt till sist, vilket alla elanvändare egentligen vet innerst inne. Men ingen av oss som är vuxna nu kanske ens lever då. Det beror ju på hur fort klimatet förändras. 

Blir intressant att ser var nästa mandatperiod tar oss. Själv tror jag dock att vi behöver lite sämre tider. Folk behöver fatta att livet inte alltid är guld och gröna skogar. Uppskatta det lilla osv. Vi har börjat ta saker för givet. Kanske kan vi komma ifrån det genom att folk får kämpa lite mer en tid?
Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?