Inlägg från: Anonym (Jo, men....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jo, men....)

Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?

Du har rätt i sak men dessvärre är det nog de som "förköpt sig" som är vinnare i slutändan. Förr eller senare går räntan ner och då kommer priserna börja stiga ytterligare. Den dagen så är det dina kollegor som är vinnare eftersom deras 6-miljoners-villa kommer öka mer i värde än din 2:a nära arbetet. Rider de ut stormen så kommer de ut starkare och rikare. Sen kommer det förmodligen vara såna som behöver sälja, men de flesta tar sig igenom det helskinnade ;) 

Den höga inflationen gör dessutom att deras bolån relativt sett "minskar" i värde. Lönerna kommer tids nog behöva gå upp för att följa med och när det väl händer så är lånet mindre betungande. 

• Anonym (Jo, men....)
    Anonym (Lasse) skrev 2022-09-19 13:50:18 följande:

Håller med (jo, men..). Det är därför de inte ska få driva upp inflationen med alla avdrag och subventioner de vill åt. Om klyftorna blir riktigt stora så förlorar alla i slutändan.

Ulf Kristersson vill se landet hålla ihop, men han verkar spela dum eller sakna djupa kunskaper om vilka som offras i första led, vilket är vad som gjort att vi hamnat där vi hamnat. 

Magdalena Andersson samma sak, Annie Lööf samma sak. 

Det är V, L, SD och KD som är ärligast. MP är i en egen och mycket ideologisk kategori. De kommer få rätt till sist, vilket alla elanvändare egentligen vet innerst inne. Men ingen av oss som är vuxna nu kanske ens lever då. Det beror ju på hur fort klimatet förändras. 

Blir intressant att ser var nästa mandatperiod tar oss. Själv tror jag dock att vi behöver lite sämre tider. Folk behöver fatta att livet inte alltid är guld och gröna skogar. Uppskatta det lilla osv. Vi har börjat ta saker för givet. Kanske kan vi komma ifrån det genom att folk får kämpa lite mer en tid?
  • Anonym (Jo, men....)
    Anonym (Lasse) skrev 2022-09-19 14:29:05 följande:

Till "Jo, men...".

Jag tror att du kan ha rätt i det. Samtidigt drabbas ju många nu som redan haft det tufft, så perspektivet gäller alla oss som har det väldigt bra. Ja, jag räknar mig till de som har det väldigt bra på grund av boendeform bostadsrätt, med rätt till pengar för att någon kommer hit och gör fint. Har dock inte haft det lika bra hela mitt liv så därför är jag på den sidan. Kommer nog aldrig kunna föreställa mig hur det skulle kännas att argumentera för att jag har rätt till pengar från staten för att kunna bo kvar i mitt drömhus när jag varit rädd för att inte kunna betala hyran.

Jag vet inte om jag blivit mera ödmjuk för att jag haft det tufft tyvärr, men jag är tacksam över mitt nuvarande liv. Samtidigt känner jag mig frustrerad och arg över att det är svårt för politikerna att förstå hur människor har det i vardagen och uppfattar deras politik. Det är deras arbetsuppgift att ha koll på dem de säger sig representera. 

Jo så är det väl.. men de som redan nu har de tufft är knappast samma personer som köpte 6-miljonersvilan när räntan var låg. Banken har sedan länge räknat på att man ska klara 7% ränta, så de allra flesta kommer klara sig helskinnade. De som kommer att "stryka med" är tyvärr de som redan innan levde på marginalen. Ensamstående, sjukpensionärer etc. Jag förstår din tankegång men tycker du kommer lite väl långt från rubriken i din TS. Det är skilda diskussioner enligt mig. 
    Ska vi tycka synd om de som förköpt sig? Svar: nej de kommer förmodligen komma helskinnade ur detta även om de fått strama åt en aning. 
    Ska vi tycka synd om de som drabbas som redan har det tufft? Svar: Ja jag känner verkligen med dem. Att ha det tight ekonomiskt och så skenar alla priser på det. Dessa personer känner jag med. 

Min egen sits är att jag har förköpt mig men har väldigt goda marginaler. Vi kommer ha skyhöga boendekostnader resten av 2022 och förmodligen stora delar av 2023 men vi kommer inte ha svårt att köpa mat eller annat nödvändigt. Vi har sparande. Visst är det trist, men inget vi kommer lida av på det stora hela. Givetvis hade vi hellre sett att räntorna höll sig låga men å andra sidan ger denna sits perspektiv och vi kan förmodligen föra vidare en sundare ekonomisk syn till våra barn. Spara på maten, elen osv. Vara försiktiga med de resurser vi har, vilket vi glömt de senaste åren!
Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?