Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?
Jag jobbar på en arbetsplats där lönerna startar på ca 37 000 kr, folk är helt enkelt relativt sett välbetalda. Under de senaste 5 åren har jag sett fler och fler inbilla sig att de är miljonärer. Det leasas bilar för 5000+ kr/mån, köps villor i 6 miljonerkronorsklassen, som sen dessutom renoveras lite lyxigare ändå osv. Med den nya verkligheten (den som de flesta av oss ändå alltid trott kommer komma förr eller senare) uppstår nu panik. 4% i bolånerånta är tydligen en katastrof, ingen verkar ha lyssnat på banken om att man ska räkna med en ränta på 7%, och varit smarta nog att spara mellanskillnaden. Nu ökar folks kostnader astronomiskt, och marginalerna som de borde haft lades på dyra resor, pooler etc. De som dessutom kostat på sig att bo långt från jobbet för att det ju inte duger att bo här omkring har nu kostnader på 10 000 kr/mån för sina lesingbilar och drivmedel. Fick frågan häromdagen om jag inte är orolig. Nej, det är jag faktiskt inte. Vi har sett till att ha marginaler, ha täckning för våra ekonomiska val och inte låst oss med utgifter vi inte kan bli av med. Nästan så man vill säga skyll er själva till idioterna som hånat oss under åren vi amortera kraftigt istället för att placera på börsen. Visst, vi kanske inte tjänade pengar under tiden värdena steg, men å andra sidan sitter vi inte med idiotlån som hastigt närmar sig 100% av bostadens värde.
En kollega tog ett renoveringslån på en miljon i våras som de planerat att kunna baka in i bolånet när bygget var klart. Nu sitter de med ett svindyrt renoveringslån, ett ofärdigt bygge de inte har råd att slutföra och saknar helt övervägde i huset samtidigt som deras bolånekostnader gått från 7500 kr till 18 000 kr, elkostnaden har också tydligen också skutit i höjden och de har inte en spänn sparat, inte en spänn. De har 2 bilar, leasing tydligen, med 2 år kvar på avtalen, kostar dem närmare 10 000 kr i månaden, drivmedel inte inkluderat.
/Bor i en tvåa 5 min från jobbet, amorterar 4000 mer än jag måste och har lagt undan 3-6000 kr som räntebuffert sen jag köpte för att jag insett att räntan förr eller senare kommer gå upp. Det var inte ett skämt banken drog när bolånet togs.