• Anonym (Folk är idioter, alla andra kommer få betala.)

Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?

Jag jobbar på en arbetsplats där lönerna startar på ca 37 000 kr, folk är helt enkelt relativt sett välbetalda. Under de senaste 5 åren har jag sett fler och fler inbilla sig att de är miljonärer. Det leasas bilar för 5000+ kr/mån, köps villor i 6 miljonerkronorsklassen, som sen dessutom renoveras lite lyxigare ändå osv. Med den nya verkligheten (den som de flesta av oss ändå alltid trott kommer komma förr eller senare) uppstår nu panik. 4% i bolånerånta är tydligen en katastrof, ingen verkar ha lyssnat på banken om att man ska räkna med en ränta på 7%, och varit smarta nog att spara mellanskillnaden. Nu ökar folks kostnader astronomiskt, och marginalerna som de borde haft lades på dyra resor, pooler etc. De som dessutom kostat på sig att bo långt från jobbet för att det ju inte duger att bo här omkring har nu kostnader på 10 000 kr/mån för sina lesingbilar och drivmedel. Fick frågan häromdagen om jag inte är orolig. Nej, det är jag faktiskt inte. Vi har sett till att ha marginaler, ha täckning för våra ekonomiska val och inte låst oss med utgifter vi inte kan bli av med. Nästan så man vill säga skyll er själva till idioterna som hånat oss under åren vi amortera kraftigt istället för att placera på börsen. Visst, vi kanske inte tjänade pengar under tiden värdena steg, men å andra sidan sitter vi inte med idiotlån som hastigt närmar sig 100% av bostadens värde.
    En kollega tog ett renoveringslån på en miljon i våras som de planerat att kunna baka in i bolånet när bygget var klart. Nu sitter de med ett svindyrt renoveringslån, ett ofärdigt bygge de inte har råd att slutföra och saknar helt övervägde i huset samtidigt som deras bolånekostnader gått från 7500 kr till 18 000 kr, elkostnaden har också tydligen också skutit i höjden och de har inte en spänn sparat, inte en spänn. De har 2 bilar, leasing tydligen, med 2 år kvar på avtalen, kostar dem närmare 10 000 kr i månaden, drivmedel inte inkluderat.

/Bor i en tvåa 5 min från jobbet, amorterar 4000 mer än jag måste och har lagt undan 3-6000 kr som räntebuffert sen jag köpte för att jag insett att räntan förr eller senare kommer gå upp. Det var inte ett skämt banken drog när bolånet togs. 

• Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?
  • Anonym (Lasse)

Artikel idag i Svenskan om hur Saltsjöbaden förändrats. Folk åker kollektivt och handlar på Willys. Vet inte om det var hittepå, men om det var sanning så är nog folk oroliga på riktigt. 

• Anonym (g)
    Anonym (,,,) skrev 2022-09-17 19:14:46 följande:

Men sköt du ditt så får väl andra ta hand om sitt eget? Förstår inte varför du behöver starta en tråd om det. Och nej, jag tillhör inte den kategorin människor själv om du nu trodde det. Jag tillhör snarare samma kategori som du själv, men tycker din tråd tillför precis inget. 

Nähä. Vad tycker du att andra trådar tillför då?

Som "Jag matchar inte med någon på tinder", "vad har ni i kylskåpet hemma?" "kläder från hm har inte samma storlekar som PoP" "dagisfröken tittade konstigt på mig när jag hämtade barnen idag, varför?" osv, osv i all oändlighet.

Detta är ett mycket viktigt ämne som är verklighet för många som fallit för den giriga livsstilen och överbelånat sig utan att lyssna till banker eller andra ekonomiska råd. 

Du kanske inte tycker att några trådar tillför något? Forum kanske helt enkelt inte är för dig?
  • Anonym (g)
    EpicF skrev 2022-09-17 19:18:42 följande:

En villa på 6 miljoner är en vanligt pris och inte alls något miljonärspris... 

I Norrland, Dalsland, Dalarna och Värmland får du ett riktigt hyggligt ställe för 6 millar.
    Men ja, i Sthlmsområdet får du på sin höjd en vanlig Sverigevilla.

• Anonym (g)
    Anonym (Avundsjuk?) skrev 2022-09-17 23:30:08 följande:

Var finns det statistik på detta, eller tror du att det är så?

Jag och de flesta jag känner har villor i 6-miljonersklassen, pool och dyra bilar men vi har inga problem med att räntan går upp då vi har tagit med det i vår beräkning och inte lever över våra tillgångar.

Du drar alla över en kam och försöker förminska andras intelligens vilket tyder på att du är en osäker person med mindervärdeskomplex. Varifrån får du att andra inte har tagit en rejäl räntehöjning på 7% i sina beräkningar? En del har faktiskt råd med pool och dyra bilar trots det rådande läget. 

Ts drar ju inte alla över en kam. Det är de som leker rika som får sig en släng av sleven. Lite ödmjukhet hade inte skadat för denna grupp människor som tror sig vara något de inte är.
    De häcklar de som har det svårt på riktigt och gråter nu om att politikerna ska hjälpa dem, medan vi som sparat och snålat får betala för deras materialistiska köptvång om det ska utgå "krispaket" till de som lever över sina tillgångar.

De som lever över sina tillgångar är Lyxfällan-fall.

De som har råd på riktigt utan att ta lån är inte den grupp som ts klagar på. Tog du det som så?
  • Anonym (Svårt)

Jag tillhör de som har lånat mycket. Köpte första bostaden 2013 för att komma in på bostadsmarknaden och tog ett lån på drygt 3,5 miljoner kronor. Var riktigt orolig för att räntorna skulle stiga, men hade turen att de sjönk istället - ändå till nu.

Varför lånade jag då så mycket? Amortering+ränta+avgift till brf blev lägre än att hyra en sämre lägenhet och dessutom betala lite till sig själv (amortering). Det vill säga bostadssystemet uppmuntrar till lån och risktagande. Försökte amortera hyfsat mycket för att minska risken. Jag har amorterat av drygt 600000 kronor nu så jag har fortfarande stort lån, men med bättre inkomst är det inte så farligt. Så det kan finnas en anledning till hög belåning - som i mitt fall att det blev billigare.

Nu har jag tur som hann binda räntan innan den började stiga, men det är inte för att jag var smart eller förutseende. Det var dels lite riskminimering och dels tur med timingen. 1,2% i 7 år till är bra skönt nu. Men återigen - jag hade bara tur.

En villa runt 6 miljoner kan jag absolut förstå. Här kostar villorna fortfarande 5-12 miljoner beroende på läge, storlek, skick mm. Så jag förstår absolut de som får det tufft nu. Kunde ha varit jag. Skillnaden är kanske att jag inte skulle leasa bil eller ta andra lån. Bolån och CSN-lån är vad jag kan sträcka mig till.

Så jag tänker inte säga "skyll er själva". Hela systemet har ju byggt på och uppmuntrat till lån.

• Tecum

TS har en poäng, men haken med den är att bostadsmarknaden har varit så överhettad i flera år och den familj som velat ha eller behövt en större bostad har inte haft något annat val än att agera på marknaden. Om drömhuset dyker upp är det svårt att avstå för det som ev kan hända. Och räntehöjning har nog alla med sunt förnuft vetat att den kunde komma, men elprischocken har ingen rådgivare eller ekonom förutsett. Så där har politikerna ett ansvar att kompensera, i synnerhet mtp hur mycket staten tjänar på elpriset bara i moms...

Men de som både köper dyrt och sedan direkt ger sig in på kostsamma renoveringar får skylla sig själva.

• Anonym (Lasse)

"När drömhuset dyker upp är det svårt att avstå"

"Jag kan inte bo i en tvårummare"

Vet ni hur människor har det i Sverige idag? Ska de säga som ni, att staten har ett ansvar att kompensera för deras separation/dödsfall/arbetslöshet/sjukdom så att de kan bo kvar i drömhuset, eftersom de inte kan bo i en tvårummare? 

• Anonym (Lasse)

Jag vill retroaktivt ha kompensation för att jag inte flyttade till drömhuset när det dök upp. 

• Tecum
    Anonym (Lasse) skrev 2022-09-18 17:19:18 följande:
    "När drömhuset dyker upp är det svårt att avstå"

"Jag kan inte bo i en tvårummare"

Vet ni hur människor har det i Sverige idag? Ska de säga som ni, att staten har ett ansvar att kompensera för deras separation/dödsfall/arbetslöshet/sjukdom så att de kan bo kvar i drömhuset, eftersom de inte kan bo i en tvårummare? 
    Nej, staten ska kompensera för de ökade elkostnader de själva orsakat genom att verka på en instabil elmarknad där ett energislag sätter pris på all el. Om de inte gör det kommer även de som har bra ekonomi drabbas av arbetslöshet när företag tvingas lägga ner och då har du kanske inte ens råd att bo kvar i en tvårummare...
  • Anonym (Allt samtidigt)

Problemet just nu är inte att räntan ökat utan att ALLA kostnader ökar - SAMTIDIGT. Vi har aldrig sett något liknande ekonomiskt läge tidigare, åtminstone inte på väldigt väldigt många år.

Ingen har räknat med att räntan ska öka med 10000kr/månad, elen med upp emot 20000 kr mer per månad, maten med 30% och bränslekostnader med 60%.

Även de som HAR räknat med en ganska stor marginal vid bostadsköp får det tufft nu. Framförallt om någon blir sjukskriven på lång tid eller behöver vara föräldraledig.

De allra flesta som drabbas är vanliga människor som jobbar och sliter för att få ihop vardagen, visst finns det några som tagit miljonlån för renoveringar som nu sitter i skiten, men det är nog inte det vanligaste.

Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?